Efecto del maltrato Infantil en el desempeño académico del Niño
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Sicoli Posleman, ClaudiaIssue Date
2023-06-13Keywords
Maltrato infantilNiños
Adolescentes
Desempeño académico
Probit
Logit
Child abuse
Children
Teenagers
Academic performance
Probit
Logit
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effect of child maltreatment on child academic performanceAbstract
La presente investigación tiene como objetivo principal identificar la existencia del efecto del maltrato infantil en el desempeño académico de un niño peruano. Para ello, se utilizó los datos de la ENARES del año 2019 donde se obtuvo información de las características individuales del niño peruano, los tipos de maltrato infantil, incluyendo la negligencia y proxys de variables de desempeño académico. Asimismo, se empleó modelos de elección binaria, en donde se analizó el impacto de las variables a través de los efectos marginales y Odds ratio. El resultado que se obtuvo fue que todo los tipos de violencia en el hogar son significativas y aumentan la probabilidad de que el niño tenga un bajo desempeño académico, mostrando que la negligencia, el ser testigo de violencia y maltrato físico tienen un efecto mayor, debido a que perjudica a los niños través de los aspectos físicos, cognitivos y psicosociales, además, limitando sus necesidades básicos, supervisión y estimulantes para un buen desarrollo y desempeño.The main objective of this research is to identify the existence of the effect of child maltreatment on the academic performance of a Peruvian child. For this purpose, data from the 2019 ENARES were used to obtain information on the individual characteristics of the Peruvian child, the types of child maltreatment, including neglect and proxies of academic performance variables. Likewise, binary choice models were used, where the impact of the variables was analyzed through marginal effects and Odds ratio. The result obtained was that all types of violence in the home are significant and increase the probability that the child has a low academic performance, showing that neglect, witnessing violence and physical abuse have a greater effect, because it harms children through physical, cognitive and psychosocial aspects, in addition, limiting their basic needs, supervision and stimulants for good development and performance.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons