Efectos de la sobreeducación sobre los salarios y la búsqueda de trabajo de profesionales en el Perú, en el periodo 2014 y 2017
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Camayo Crisóstomo, ProboIssue Date
2023-07-20Keywords
SobreeducaciónMercado laboral
Egresados
Educación superior
Over-education
Labor market
Graduates
Higher education
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effects of overeducation on salaries and job search of professionals in Peru, in the period 2014 and 2017Abstract
Existe un notorio aumento en la entrada de la población peruana a las diferentes modalidades de educación terciaria durante los últimos años y esto ha venido acompañado de una pérdida en el nivel de ingresos en los trabajadores que han podido acceder a la educación terciaria. Debido a esto, el presente trabajo examina la presencia de la sobreeducación en el mercado laboral de los egresados universitarios en el Perú en los periodos de 2014 y 2017. Se busca explorar características de los trabajadores que tienen un nivel educativo mayor al necesitado por su ocupación y cómo esta situación afecta a los ingresos de los empleados. En base a los datos de encuestas a egresados, como la Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades 2014 y la Encuesta Nacional de Egresados 2017, se crean variables dicotómicas que miden la sobreeducación y con estas se efectúan regresiones de tipo minceriano para cuantificar el efecto de la sobreeducación en los ingresos, además se realizan regresiones por el método Logit para observar su impacto en la búsqueda del empleo. La medición de la sobreeducación se realizará a partir de la técnica de “self-assessment”, donde a los encuestados se les pregunta directamente los requisitos mínimos necesarios para realizar sus trabajos.There has been a noticeable increase in the entry of the Peruvian population to the different modalities of tertiary education in recent years and this has been accompanied by a loss in the level of income of workers who have been able to access tertiary education. Due to this, the present work examines the presence of overeducation in the labour market of university graduates in Peru in the periods of 2014 and 2017. It seeks to explore characteristics of workers who have a higher educational level than is needed for their occupation. and how this situation affects the income of employees. Based on data from graduate surveys, such as the 2014 National Survey of University and Universities Graduates and the 2017 National Graduates Survey, dichotomous variables that measure overeducation are created and Mincerian-type regressions are performed with these to quantify the effect of overeducation in income, in addition, regressions are carried out by the Logit method to observe its impact on the search for employment. The measurement of over-education will be carried out based on the "self-assessment" technique, where the respondents will be directly asked the minimum requirements necessary to carry out their jobs.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons