Efectividad de programas basados en mindfulness para mejorar la regulación emocional en adolescentes: Una revisión sistemática
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Vilca Quiro, Lindsey WildmanIssue Date
2023-04-11
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effectiveness of Mindfulness-based programs to improve Emotional Regulation in adolescents: A Systematic ReviewAbstract
Actualmente existen varios estudios sobre el Mindfulness y sus efectos positivos en las personas, en ese sentido el propósito del presente estudio fue realizar una revisión sistemática sobre la efectividad de programas basados en mindfulness para mejorar la regulación emocional en adolescentes. Para ello, se realizó una revisión sistemática recogida de bases de datos científicas como PubMed, Scopus, Scielo y en sitios web como ScienceDirect y Google Académico. En el análisis de las investigaciones incluidas en la revisión sistemática se utilizó los criterios de elegibilidad y se organizó detalladamente usando el modelo propuesto por PRISMA. En cuanto a la calidad metodológica de las investigaciones incluidas se evalúo mediante la Escala PEDro. Respecto a los resultados, en la revisión sistemática se incluyeron tres artículos, de diseño longitudinal. En las cuales se encontraron en los estudios limitaciones metodológicas, tales como la ausencia del grupo control, muestras pequeñas y medidas de seguimiento. Se concluye que existe evidencia parcial sobre la efectividad de programas basados en mindfulness para mejorar la regulación emocional.Nowadays, there is a lot of information about Mindfulness and its positive effects on people, in that sense the purpose of the present study was to conduct a systematic review on the effectiveness of mindfulness-based programs to improve emotional regulation in adolescents. For this purpose, a systematic review was carried out using scientific databases such as PubMed, Scopus, Scielo and websites such as ScienceDirect and Google Scholar. The analysis of the research included in the systematic review used the eligibility criteria and was organized in detail using the model proposed by PRISMA. The methodological quality of the included studies was evaluated using the PEDro Scale. As for the results, three articles of longitudinal design were included for the systematic review study. Methodological limitations were found in the studies, such as the absence of a control group, small samples and follow-up measures. It is concluded that there is partial evidence on the effectiveness of mindfulness-based programs to improve emotional regulation.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons