Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Felix Terrazas, Luz GabrielaAdvisors
Jopen Sánchez, Guillermo HéctorIssue Date
2023-02-28Keywords
Expectativas salarialesEducación
Participación laboral
Oferta de trabajo
Salary expectations
Education
Labor participation
Job offer
Metadata
Show full item recordOther Titles
Women in the Labor Field and Expected IncomeAbstract
En esta investigación se analiza la existencia de un efecto de las expectativas salariales entre mujeres y hombres sobre la toma de decisión respecto a escolarizarse, y de cómo esta con el tiempo explicaría las diferencias en la probabilidad de insertarse en el mercado laboral. Siendo que las expectativas salariales funcionan como un mecanismo que alienta la inversión en educación con el objetivo final de asegurar su participación laboral en el presente. En consecuencia, se emplea el método Heckprobit a los datos longitudinales disponibles de la Encuesta Nacional de Hogares (ENAHO) correspondiente al período entre los años 2015 y 2019. Esta investigación llega a la conclusión que la hipótesis del efecto diferenciado de los ingresos esperados es válida para el contexto peruano. Debido a que las mujeres esperan menos ingresos salariales que sus contrapartes, no consideran las expectativas salariales a partir de mujeres de la generación anterior como un factor alentador de invertir en educación. A pesar de ello, esperan que la situación cambie invirtiendo en más años de educación que sus contrapartes.This research analyzes the existence of an effect of salary expectations between women and men on decision-making regarding enrolling in school, and how this would explain the differences in the probability of entering the labor market over time. Being that salary expectations work as a mechanism that encourages investment in education with the ultimate goal of ensuring their labor participation in the present. Consequently, the Heckprobit method is used for the longitudinal data available from the Encuesta Nacional de Hogares (ENAHO) corresponding to the period between 2015 and 2019. This research concludes that the hypothesis of the differentiated effect of expected income is valid for the Peruvian context. Because women expect less salary income than their counterparts, they do not consider the salary expectations from women of the older generation as an encouraging factor to invest in education. Despite this, they hope that the situation will change by investing in more years of education than their counterparts.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons