La prevalencia de la radio y el lenguaje radiofónico en la sociedad actual
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Quevedo Stuva, María InésIssue Date
2022-12-01
Metadata
Show full item recordAbstract
La invención de la radio a finales del siglo XIX marcó un hito en la historia de la humanidad al facilitar la transmisión de noticias dentro de los convulsos contextos que aquejaban a la sociedad de inicios del siglo XX. Por esta razón, la radio terminó por convertirse en el medio de comunicación más popular de aquel entonces. Con el pasar de los años, la oferta radial trascendió la esfera de las noticias, y empezó a ofrecer una amplia gama de contenidos como programas educativos y programas de entretenimiento, al igual que llegar a controlar gran parte del mercado publicitario. Dicho esto, su difusión se convirtió en un fenómeno social que aglutinaba amplios sectores de la población para escuchar transmisiones deportivas o sintonizar programas musicales. En la actualidad y pese al auge de las plataformas digitales, los teléfonos inteligentes y la invención de las nuevas tecnologías, la radio continúa teniendo un rol importante en ciertos sectores de la sociedad gracias al bajo costo y fácil acceso que supone. Pese a ser un medio de comunicación tradicional, la radio ha sabido adaptarse a los nuevos tiempos y ha evolucionado para lograr mantenerse vigente. En este sentido, el lenguaje radiofónico ha jugado un rol importante. En el presente trabajo se buscará analizar en términos teóricos la manera en que los recursos utilizados en el lenguaje radiofónico por parte de los locutores de radio, permiten entablar cercanía y persuadir a los oyentes en la sociedad actual.The invention of the radio at the end of the 19th century marked a milestone in the history of humanity by facilitating the transmission of news within the convulsive contexts that afflicted society at the beginning of the 20th century. For this reason, the radio ended up becoming the most popular means of communication at that time. Over the years, the radio offer transcended the sphere of news, and began to offer a wide range of content such as educational programs and entertainment programs, as well as controlling a large part of the advertising market. That being said, its diffusion became a social phenomenon that brought together large sectors of the population to listen to sports broadcasts or tune in to music programs. Currently, and despite the rise of digital platforms, smartphones and the invention of new technologies, the radio continues to play an important role in certain sectors of society thanks to its low cost and easy access. Despite being a traditional mass, the radio has been able to adapt to changing times and has evolved to stay current. In this sense, radio language has played an important role. In the present work we will seek to analyze in theoretical terms the way in which the resources used in radio language by radio announcers, allow to establish closeness and persuade listeners in today's society.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons