¿A mayor tiempo, mejores resultados?: El efecto del programa JUNTOS sobre los logros educativos en el Perú
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Vásquez Angeles, César ChristianAdvisors
Huamán Romero, Mijail DavisIssue Date
2022-12-16Keywords
JUNTOSLogro educativo
Escuelas públicas rurales
ECE
Exposición
Educational achievement
Rural public schools
ECE
Exposition
Metadata
Show full item recordOther Titles
More time, better results?: The effect of the JUNTOS program on educational achievement in PerúAbstract
La presente investigación analiza el impacto del programa JUNTOS sobre los logros académicos en las pruebas de lectura y matemática de la Evaluación Censal de Estudiantes (ECE), desde un enfoque del tiempo de exposición al programa. En la estimación, se toma ventaja del rápido aumento de hogares beneficiarios a nivel rural producto de la expansión del programa JUNTOS. Se discute si el programa aumenta el aprendizaje escolar medido por la fracción de estudiantes que cumplen con el estándar de competencia en la prueba ECE. Haciendo uso de datos de panel a nivel de escuelas públicas rurales del 2012 al 2016, los resultados muestran que, para estudiantes de segundo grado de primaria, una mayor exposición al programa incrementa las tasas de aprendizaje en matemáticas (0.086%). No se hallan efectos significativos en lectura. Asimismo, se evalúan impactos heterogéneos, hallándose que tantos en los niños y las niñas se mantienen los efectos en matemáticas, pero es mayor en los niños. Por último, controlando por tipo de escuela, encontramos efectos positivos de JUNTOS sobre matemáticas en aquellas escuelas unidocentes y multigrado.The present investigation analyzes the impact of the JUNTOS program on academic achievement in the reading and mathematics tests of the Evaluación Censal de Estudiantes (ECE), from an approach of exposure time to the program. The estimate takes advantage of the rapid increase in beneficiary households at the rural level as a result of the expansion of the JUNTOS program. We discuss whether the program increases school learning as measured by the fraction of students who meet the proficiency standard on the ECE test. Using panel data at the rural public-school level from 2012 to 2016, the results show that, for students in the second grade of primary school, greater exposure to the program increases learning rates in mathematics (0.086%). No significant effects were found in reading. Likewise, heterogeneous impacts are evaluated, finding that both in boys and girls the effects in mathematics are maintained, but it is greater in boys. Finally, controlling for school type, we found positive effects of JUNTOS on mathematics in single-teacher and multi-grade schools.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons