Factores asociados al nivel de conocimiento sobre sepsis en internos de medicina humana del 2021 al 2022 de una universidad privada de Lima, Perú
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2022-02Keywords
SepsisShock séptico
SOFA
QSOFA
Conocimiento
Factores extrínsecos
Estudiantes
Sepsis
Septic shock
Knowledge
Extrinsic factors
Students
Metadata
Show full item recordOther Titles
Factors Associated with the Level of Knowledge About Sepsis in Last Year Human Medicine Students 2021-2022 from a Private University in Lima, PeruAbstract
Introducción: La alta tasa de mortalidad por sepsis conlleva a un nivel adecuado por parte del personal médico para su identificación, abordaje y tratamiento correcto. No obstante, diversos estudios reportan un conocimiento no óptimo en médicos (asistentes y residentes) de distintos países respecto a este síndrome. Pese a ello, no hay investigaciones respecto al conocimiento de sepsis en internos de medicina y qué factores contribuyeron en su aprendizaje. Hecho que debe ser analizado en mayores estudios, ya que esta población pronto ejercerá como médico general y requieren de los conocimientos adecuados de sepsis para intervenir de la manera más óptima y eficaz ante su presentación. Objetivo: Determinar qué factores extrínsecos se asocian al nivel de conocimiento de sepsis en internos de medicina humana del 2021-2022 de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas de Lima, Perú Materiales y métodos: Estudio de tipo observacional, analítico y de corte transversal, en base a la aplicación de cuestionarios sobre conocimiento de sepsis y factores extrínsecos de cada interno de medicina de la UPC del periodo 2021-2022. Se evaluó la asociación mediante análisis bivariado y modelo lineal generalizado de la familia Poisson. Resultados: En el análisis bivariado solo hubo significancia en la asistencia a alguna capacitación relacionada a sepsis (p = 0,021) y un conocimiento adecuado. En el modelo ajustado se encontró asociación con la misma variable mencionada. En el modelo crudo fue un p 0,020 y en el epidemiológico, p 0,038. Discusión: Es importante fomentar mayores ponencias o cursos extracurriculares relacionados a temas de emergencias médicas, ya que potencia el conocimiento adquirido.Introduction: The high mortality rate from sepsis leads to an adequate level of medical personnel for its identification, approach and correct treatment. However, several studies report a not optimal knowledge in doctors (assistants and residents) of different countries about this syndrome. Despite this, there is no research regarding the knowledge of sepsis in last year medical students and which factors contributed to their learning. This fact must be analyzed in more studies, since this population will be a general practitioner and require the appropriate knowledge of sepsis to intervene in the most optimal and effective way before its presentation. Objective: Determine which extrinsic factors are associated with the level of knowledge of sepsis in last year human medicine students from 2021-2022 of the Peruvian University of Applied Sciences of Lima, Peru Materials and methods: Observational, analytical and cross-sectional study, based on the application of questionnaires on knowledge of sepsis and extrinsic factors of each UPC last year medical student from 2021-2022. The association was evaluated by bivariate analysis and generalized linear model of the Poisson family. Results: In the bivariate analysis there was significance only in attending some training related to sepsis (p = 0.021) and adequate knowledge. In the adjusted model we found association with the same variable mentioned. In the crude model it was a p 0.020 and in the epidemiological, p 0.038. Discussion: It is important to encourage more lectures or extracurricular courses related to medical emergencies, since it enhances the knowledge acquired.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons