El liderazgo transaccional y la satisfacción laboral de los colaboradores de los hoteles corporativos en San Isidro y Miraflores en 2021
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Armesto Céspedes, MiguelIssue Date
2022-11-10Keywords
Liderazgo transaccionalSatisfacción Laboral
Recompensa contingente
Dirección por excepción activa
Dirección por excepción pasiva
Transactional leadership
Job satisfaction
Contingent reward
Management by active exception
Management by pasive exception
Metadata
Show full item recordOther Titles
Transactional leadership and job satisfaction of employees of corporate hotels in San Isidro and Miraflores in 2021Abstract
Los últimos años, el sector de hoteles corporativos en Lima ha sido afectado por efectos de la pandemia, por lo tanto, el liderazgo ha sido parte fundamental en la gestión de estos establecimientos para fomentar su productividad. Sin embargo, se generaron diversos factores que generaron insatisfacción laboral en sus colaboradores como bajas remuneraciones y rotaciones continuas. Por consiguiente, se analizó uno de los tipos de liderazgo considerado como el liderazgo transaccional que está basado en la fijación de incentivos para los trabajadores. La finalidad de la investigación fue determinar la relación del liderazgo transaccional con la satisfacción laboral en los colaboradores de los hoteles corporativos de los distritos de San Isidro y Miraflores. En consecuencia, se realizó un cuestionario de 42 preguntas basado en las dimensiones de las variables en estudio. Su aplicación se realizó a una muestra de 375 trabajadores de hoteles corporativos ubicados en los distritos mencionados anteriormente. Como resultado se obtuvo, que el liderazgo transaccional y sus dimensiones correspondientes a la recompensa contingente y la dirección por excepción activa, tienen una relación directa con la satisfacción laboral. Sin embargo, la dimensión correspondiente a dirección por excepción pasiva no tiene una relación directa con la satisfacción laboral. En conclusión, se considera que aquellos hoteles que poseen una estructura con mayor implementación a la capacitación contante a sus líderes de área sobre las dimensiones del liderazgo transaccional a través de charlas y capacitaciones logran establecer un mayor índice de satisfacción en sus colaboradores.In recent years, the corporative hotel sector in Lima has been affected by the effects of the pandemic, therefore, leadership has been a fundamental part of the management of these establishments to promote their productivity. However, various factors were generated that generated job dissatisfaction in their collaborators such as low pay and continuous rotations. Therefore, one of the types of leadership considered as transactional leadership was analyzed, which is based on setting incentives for workers. The purpose of the research was to determine the relationship between transactional leadership and job satisfaction in employees of corporate hotels in the districts of San Isidro and Miraflores. Consequently, a questionnaire of 42 questions was carried out based on the dimensions of the variables under study. Its application was made to a sample of 375 workers from corporative hotels located in the aforementioned districts. As a result, it was obtained that transactional leadership and its dimensions corresponding to contingent reward and management by active exception have a direct relationship with job satisfaction. However, the dimension corresponding to management by passive exception does not have a direct relationship with job satisfaction. In conclusion, it is considered that those hotels that have a structure with a greater implementation of constant training for their area leaders on the dimensions of transactional leadership through talks and training manage to establish a higher satisfaction index in their collaborators.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons