Afrontamiento de crisis en madres de hijos adolescentes con Trastorno del Espectro Autista (TEA)
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2022-09-28Keywords
AfrontamientoAdolescentes con TEA
Crisis
Madres
Trastorno del espectro autista
Coping
Adolescents with ASD
Mothers
Autism spectrum disorder
Metadata
Show full item recordOther Titles
Crisis coping in mothers of adolescent children with autism spectrum disorder (ASD)Abstract
La investigación tuvo como objetivo describir el afrontamiento que tienen las madres frente a las crisis de sus hijos adolescentes diagnosticados con el Trastorno del Espectro Autista (TEA). Se realizó un estudio cualitativo con diseño fenomenológico y se aplicó la técnica de la entrevista a profundidad semiestructurada a 10 madres de hijos diagnosticados con el TEA. Los datos recolectados fueron analizados utilizando la estrategia del análisis temático. Los resultados muestran que el afrontamiento fue un proceso dinámico que se adaptó a las demandas de sus hijos. En la etapa infantil las madres se enfocaron en resolver las crisis mediante el conocimiento y aprendizaje de recursos personales, familiares, sociales y de especialistas en TEA. Esto les permitió aprender una serie de estrategias utilizadas hasta la actualidad. Por ende, al contar con recursos, la madre logra afrontar positivamente los eventos, regula su estado emocional y tiene expectativas de superación sobre sus hijos. Se concluye que en la etapa adolescente las madres afrontan las crisis de sus hijos enfocándose en su regulación emocional para luego actuar efectivamente con los recursos aprendidos en la etapa infantil.The objective of the research was to describe the coping that mothers have in the face of the crises of their adolescent children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). A qualitative study with a phenomenological design was carried out and the semi-structured in-depth interview technique was applied to 10 mothers of children diagnosed with ASD. The data collected was analyzed using the thematic analysis strategy. The results show that coping was a dynamic process that was adapted to the demands of their children. In the infant stage, mothers focused on resolving crises through knowledge and learning of personal, family, social resources, and ASD specialists. This allowed them to learn a series of strategies used until today. Finally, by having resources, the mother manages to face events positively, regulates her emotional state and has expectations of improvement for her children. It is concluded that in the adolescent stage, mothers face their children's crises by focusing on their emotional regulation and then act effectively with the resources learned in the childhood stage.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons