Evaluación de la competencia digital docente: Una revisión de literatura en Iberoamérica
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2021-11-23Keywords
Competencia digitalFormación docente
Evaluación
TIC
Digital competence
Teacher training
Assessmen
Metadata
Show full item recordOther Titles
Assessing teacher digital competence: A literature review in Ibero-AmericaAbstract
El objetivo de este estudio fue analizar el nivel de desarrollo de la competencia digital en docentes de primaria y secundaria de Iberoamérica. Para ello, se realizó una revisión sistematizada de literatura de 15 artículos cuantitativos publicados en Perú, España, Portugal, Ecuador y México entre los años 2016 y 2021. Los resultados revelaron que sólo se evaluó la autopercepción de los docentes, más no su aplicación pedagógica y su desarrollo profesional en ecosistemas digitales de aprendizaje. Asimismo, los estudios se limitaron a escuelas públicas y privadas de zonas urbanas. A pesar de eso, el trabajo colegiado demostró ser uno de los principales factores que impactan en los programas de fortalecimiento de las TIC. Se requiere realizar nuevas investigaciones que evalúen el impacto del COVID-19 en las diversas dimensiones de la competencia digital de los docentes en servicio.The aim of this study was to analyze the level of development of digital competence in primary and secondary teachers of Ibero-America. This inquiry was carried out using a systematized literature review of 15 quantitative articles published in Peru, Spain, Portugal, Ecuador and Mexico between 2016 and 2021. The results showed that only teachers' self- perception was evaluated, but not their pedagogical application and their professional development in digital learning ecosystems. Likewise, the studies were limited to public and private schools in urban areas. Despite this, collaborative work proved to be one of the main factors that impact ICT strengthening programs. New research is required to assess the impact of COVID-19 on the various dimensions of the digital competence of in-service teachers.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons