Identidad y cultura para el aprendizaje infantil. Una revisión de literatura
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2022-08-22Keywords
IdentidadCultura tradicional
Aprendizaje infantil
Educación rural
Identity
Traditional culture
Children's learning
Rural education
Metadata
Show full item recordOther Titles
Identity and culture for children's learning. A literature reviewAbstract
El presente estudio tuvo como objetivo analizar la literatura sobre la identidad y cultura en el aprendizaje infantil de América Latina. Para ello, se utilizó un diseño de indagación de enfoque cualitativo y como método de investigación una revisión de literatura sistematizada. Para recoger la información, se realizó la búsqueda de artículos indexados de carácter teórico y empírico. Se analizaron 19 documentos relacionados de manera directa con el tema de investigación. Los principales hallazgos denotan una poca producción académica de estudios en América Latina referente a cómo influye la cultura para el aprendizaje infantil en la educación rural. Además, se encontró que existe una vinculación significativa entre el desempeño estudiantil y la implementación de las prácticas culturales en el proceso de enseñanza y aprendizaje. También, se halló un proceso cultural descontextualizado en los factores curriculares, de enseñanza y de aprendizaje que intervienen en el sistema educativo rural en Latinoamérica.The purpose of this study was to analyze the literature on identity and culture early childhood learning in Latin America. For this purpose, a qualitative design and a systematic literature review were used as a research method. To collect information, a search for indexed articles of a theoretical and empirical nature was carried out. Nineteen documents directly related to the research topic were analyzed. The main findings show that there is little academic production about the influence of culture on children's learning in rural education in Latin America. In addition, it was found that there is a significant connection between student performance and the implementation of cultural practices in the teaching and learning process. Also, a cultural decontextualization process was found inside the curricular, teaching and learning factors of Latino American rural educational system.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons