Intervenciones en educación STEM en España: una revisión de literatura
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Barandiaran Rivera, ValentinaIssue Date
2022-01-05
Metadata
Show full item recordOther Titles
Interventions in STEM education in Spain: a literature reviewAbstract
La presente investigación tuvo por objetivo identificar y caracterizar las investigaciones que reportan intervenciones de la metodología STEM en España. A partir de una revisión sistemática de literatura con enfoque cualitativo de alcance exploratorio, se reportan los resultados de 14 artículos publicados entre el 2010 y 2020 en la base de datos Scopus. La revisión de literatura fue conducida en base a cinco categorías de análisis: producción académica, contexto e interés, rol docente, desafío docente e impacto del STEM en las aulas de España. Los resultados arrojan mayor presencia de investigaciones mixtas con estudiantes y docentes de secundaria; reportándose muy poca investigación para los grados menores. En cuanto al contexto e interés, se destaca la importancia de desarrollar la metodología STEM desde edades tempranas para que los estudiantes puedan iniciarse en la solución de problemas mediante la alfabetización científica. En el rol docente se evalúa la importancia de promover el trabajo cooperativo, el planteamiento de problemas reales e implementación de una cultura de evaluación integral. En cuarto lugar, está el desafío docente desde el lado cultural, trabajo colaborativo y la competencia digital. Finalmente, la quinta categoría es el impacto de la educación STEM, donde los estudiantes reciben una educación real, experimental y social.The objective of this research was to identify and characterize the investigations that report investigations of the STEM methodology in Spain. Based on a systematic review of the literature with a qualitative approach with an exploratory scope, the results of 14 articles published between 2010 and 2020 in the Scopus database are reported. The literature review was conducted based on five categories of analysis: academic production, context and interest, teaching role, teaching challenge, and impact of STEM in Spanish classrooms. The results show a greater presence of mixed research with secondary school students and teachers; reporting very little research for the lower grades. Regarding the context and interest, the importance of developing the STEM methodology from an early age is highlighted so that students can start solving problems through scientific literacy. In the teaching role, the importance of promoting cooperative work, the approach of real problems and the implementation of a culture of comprehensive evaluation is evaluated. Fourth, there is the teaching challenge from the cultural side, collaborative work and digital competence. Finally, the fifth category is the impact of STEM education, where students get a real, experiential and social education.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons