Meta revisión de estudios sistematizados sobre equidad de género en educación
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2021-06-17Keywords
MetarevisiónRevisión de literatura
Equidad de género
Educación
Meta-review
Literature review
Gender equality
Education
Metadata
Show full item recordAbstract
Este estudio presenta el análisis documental de un conjunto de revisiones sistematizadas de literatura sobre la aplicación del enfoque de equidad de género en contextos educativos. A partir de un enfoque cualitativo y con un alcance descriptivo se seleccionaron y compararon diez revisiones sistematizadas de literatura Iberoamericanas publicadas en las bases de datos de Scopus y Google Scholar en los últimos veinte años. Los principales hallazgos evidencian que, para lograr un cambio significativo en la educación respecto a las políticas de equidad de género, se debe comenzar primero por un cambio desde el sistema educativo; asimismo, se procura que los cargos más altos de las instituciones contribuyan a ello. Por otro lado, las revisiones encontradas coinciden con las palabras equidad, género y educación como criterios de búsqueda. Finalmente, se analizaron las limitaciones y dificultades de las investigaciones, las cuales coincidieron en un número limitado de muestras y en la falta de coherencia con los criterios de búsqueda de los documentos encontrados en internet.This study presents the documentary analysis of a set of systematized literature reviews on the application of the gender equity approach in educational contexts. Using a qualitative approach and with a descriptive scope, ten systematized reviews of Ibero-American literature published in the Scopus and Google Scholar databases in the last twenty years were selected and compared. The main findings show that, in order to achieve a significant change in education with respect to gender equity policies, it is necessary to start with a change in the educational system; likewise, the highest positions in the institutions are expected to contribute to it. On the other hand, the reviews found coincide with the words equity, gender and education as search criteria. Finally, the limitations and difficulties of the research were analyzed, which coincided in a limited number of samples and in the lack of coherence with the search criteria of the documents found on the Internet.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons