Percepciones de los estudiantes con discapacidad física sobre el aprendizaje colaborativo en un entorno virtual de una Universidad privada de Lima Metropolitana
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2022-04-22Keywords
PercepcionesAprendizaje colaborativo
Educación inclusiva
Estudiantes con discapacidad física
Perceptions
Collaborative learning
Inclusive education
Students with physical disabilities
Metadata
Show full item recordOther Titles
Perceptions of physical disability students about collaborative learning in a virtual environment of a Private University in Lima cityAbstract
El presente trabajo de investigación constituye un trabajo de enfoque cualitativo en la disciplina de educación. El objetivo general ha sido conocer las percepciones de los estudiantes con discapacidad física sobre el aprendizaje colaborativo en un entorno virtual en una universidad privada de Lima Metropolitana. Se entrevistó a 07 estudiantes con discapacidad física de una universidad privada de Lima Metropolitana. El instrumento empleado es la entrevista y el diseño de análisis es el análisis temático. La investigación concluye que los alumnos perciben los beneficios del trabajo colaborativo en términos de sociabilización, apoyo mutuo y desarrollo y/o complementariedad de conocimientos. También se señala que este tipo de trabajo es preferido por la mayoría en los entornos virtuales. Asimismo, los alumnos entrevistados perciben que la educación en entornos virtuales les genera ahorro de tiempo, así como el desplazamiento físico que antes se configuraba como una limitante para ellos. Por otro lado, los hallazgos también evidencian que la virtualidad presenta dificultades relacionada al aspecto económico y la calidad de la infraestructura tecnológica las cuales repercuten en la accesibilidad para algunos estudiantes. Esta situación, de acuerdo a las percepciones de los estudiantes con discapacidad física, podría ampliar aún más la brecha de acceso a la educación superior, ya que la accesibilidad a los entornos virtuales es considerada como una condición necesaria para la participación social y educativa de todos los estudiantes y lograr la inclusión educativa.This qualitative investigation focuses on research in the education area. The overall objective was to know the physical disabilities of student's perceptions about collaborative learning in virtual environments in a private university in Lima city. This sample consists of 7 physical disabilities students from a private university in Lima city. The instrument used is the Interview Guide and the analysis design is the Thematic analysis. This investigation concludes that students perceive the benefits of collaborative work in terms of socialization, group support and the development and knowledge's complementarity, so this type of work is preferred by most of them in virtual environments. Additionally, students perceive that education in virtual environments generates benefits such as time savings as well as physical movement that was previously configured as a limitation for them. However, students also stated that virtuality has difficulties related to economic and technological infrastructure aspects which have an impact on some of them. This situation, according to the student’s perceptions, could further widen the gap in access to higher education since accessibility to virtual environments is considered a necessary condition for social and educational participation of all students and to achieve educational inclusion.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons