Show simple item record

dc.contributor.authorGamboa-Melgar, Goldie
dc.contributor.authorPeña-Fuertes, Yazmin
dc.contributor.authorManzanares-Medina, Eduardo
dc.date.accessioned2022-05-06T17:24:43Z
dc.date.available2022-05-06T17:24:43Z
dc.date.issued2022-01-01
dc.identifier.doi10.21134/rpcna.2022.09.1.7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/659820
dc.description.abstractThe aim of the study was to analyze the psychometric properties of the Adolescent- Risk of Addiction to Social Networks and Internet Scale (ERA-RSI) in Peruvian students. The sample was composed by 755 students (52.2% women), whose ages ranged from 13 to 24 years (M = 17, SD = 2.93) and attended private schools (62.2%) or universities (33.8%). The internal structure of the ERA-RSI, the invariance according to the level of instruction and sex, its relationship with other variables, and the reliability by internal consistency were analyzed. The results of the Confirmatory Factor Analysis (CFA) indicate a four-dimensional structure with adequate fit indices (χ2 / gl = 3.81, CFI = .91, TLI = .90, RMSEA = .061 [.058, .065], SRMR = .061) and which is invariant according to the level of instruction (school and university) and sex (men and women). In addition, good reliability is shown by internal consistency (ω = .74 to .83). For its part, convergent validity was performed with the Social Media Addiction Questionnaire (ARS) a positive, moderate to strong statistically significant correlation were found between the dimensions of both tests. In conclusion, the present adaptation of the ERA-RSI has, in general, adequate empirical evidence of validity and reliability and can be used in future research.es_PE
dc.description.abstractEl objetivo fue analizar las evidencias de validez y confiabilidad de la Escala de Riesgo de Adicción-adolescente a las Redes Sociales e Internet (ERARSI) en estudiantes peruanos. Participaron 755 estudiantes (52.2% mujeres), con edades comprendidas entre los 13 a 24 años (M = 17, DE = 2.93) pertenecientes a escuelas (62.2%) o universidades privadas (33.8%). Se analizó la estructura interna de la ERA-RSI, la invarianza según nivel educativo y sexo, su relación con otras variables y la confiabilidad por consistencia interna. Los resultados del Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) indican una estructura de cuatro dimensiones con adecuados índices de ajuste (χ2 / gl = 3.81, CFI = .91, TLI = .90, RMSEA = .061 [.058, .065], SRMR = .061) y que es invariante según el nivel educativo (escolares y universitarios) y el sexo (hombres y mujeres). Además, se evidencia una buena confiabilidad por consistencia interna (ω = .74 a .83). Por su parte, la validez convergente se realizó con el Cuestionario de Adicción a las Redes Sociales (ARS) y se encontró, entre las dimensiones de ambas pruebas, correlaciones positivas, estadísticamente significativas y de magnitud entre moderadas y fuertes. En conclusión, la presente adaptación de la ERA-RSI cuenta, en general, con adecuadas evidencias empíricas de validez y fiabilidad y puede ser usada en futuras investigaciones.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherAitana Research Groupes_PE
dc.relation.urlhttps://www.revistapcna.com/sites/default/files/2123.pdfes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.sourceRepositorio Academico - UPCes_PE
dc.subjectAddiction to social networkses_PE
dc.subjectInternet addictiones_PE
dc.subjectRisk of Addiction-Adolescent Scale to Social Networks and the Internetes_PE
dc.subjectAdolescentses_PE
dc.subjectPsychometric propertieses_PE
dc.titlePsychometric Evidence of the Scale of Risk of Addiction to Social Networks and Internet for Adolescents in Peruvian Studentses_PE
dc.title.alternativeEvidencias psicométricas de la Escala de Riesgo de Adicción-Adolescente en Redes Sociales e Internet en estudiantes peruanos]es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.eissn23408340
dc.identifier.journalRevista de Psicologia Clinica con Ninos y Adolescenteses_PE
dc.identifier.eid2-s2.0-85128244803
dc.identifier.scopusidSCOPUS_ID:85128244803
dc.source.journaltitleRevista de Psicologia Clinica con Ninos y Adolescentes
dc.source.volume9
dc.source.issue1
dc.source.beginpage62
dc.source.endpage71
refterms.dateFOA2022-05-06T17:24:43Z
dc.identifier.isni0000 0001 2196 144X


Files in this item

Thumbnail
Name:
10.21134rpcna.2022.09.1.7.pdf
Size:
242.8Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess