Estudio piloto sobre la relación entre el Ejercicio Físico y el Rendimiento Académico en estudiantes de Medicina de la secciones M705 y M708 de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-1
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Carballo Tello, Ximena LucíaHerrera Castillo, José Alfredo
Mosquera Rojas, Melany
Salazar Palacios, Diego Alonso
Salazar Carranza, Franz Jhair
Advisors
Graya Flores, YessikaIssue Date
2021-11-22Keywords
EjerciciosRendimiento académico
Estudiantes de medicina
Exercises
Academic performance
Medicine students
Metadata
Show full item recordOther Titles
Study of the relationship between the Physical Exercise and Academic Performance in medical students of sections M705 and M708 of the Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, 2019-1Abstract
Antecedentes: La revisión de la literatura científica evidencia controversia respecto a la relación entre el Ejercicio Físico (EF) y el Rendimiento Académico (RA). Objetivos: Determinar si existe relación entre las variables de interés. Métodos: Estudio piloto transversal basado en una muestra por conveniencia de 46 estudiantes de Medicina. Se evaluó el EF a través del cuestionario GPAQ y el RA mediante el último promedio académico semestral. Resultados: Los análisis de regresiones lineales simples y múltiples no evidenciaron asociación entre EF y RA (todos los coeficientes con IC al 95% incluían el cero y p-values>0,05) ni tampoco los análisis de regresiones logísticas de Poisson RA malo vs. no malo respecto a EF moderada vs ninguna: PRc= 1,0; IC 95%: 0,9-1,1; p>0,05 y PRa= 0,9, IC 95%: 0,6-1,3; p>0,05). RA bueno vs. no bueno respecto a EF moderada vs ninguna: PRc= 0,9; IC 95%: 0,6-1,4; p>0.05 y PRa= 0,9; IC 95%: 0,6-1,3; p>0.05). Conclusiones: No se encontró relación entre EF y RA en la población estudiada. Ejercicio, Rendimiento Académico, Estudiantes, Medicina.Background: The revision of the scientific literature evidence controversy between Physical Exercise (PE) and Academic Performance (AP). OBJECTIVE: Determine if there is a relationship between the variables of interest. METHODS: Pilot cross-sectional study based on an arbitrary sampling of 46 medical students. The PE was evaluated through the GPAQ questionnaire (translated version) and the AP using the last semester academic average. RESULTS: Neither simple and multiple linear regression analysis showed no association between EF and RA (all 95%CI included zero and p-values>0.05) nor analysis of Poisson logistic regression bad AP vs. no bad AP respect to moderate PE vs no PE: PRun= 1.0, IC 95%: 0,9;1,1, p>0.05 y PRa= 0.9, IC 95%: 0.6;1.3, p>0.05). Good AP vs. No good respect to moderate PE vs no PE: PRun= 0.9, IC 95%: 0.6;1.4, p>0.05 and PRa= 0.9, IC 95%: 0.6;1.3, p>0.05). CONCLUSIONS: No relationship was found between EF and RA in the population studied.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons