Análisis de la construcción de las infografías sobre el coronavirus en el Perú, publicadas en el portal web El Comercio y La República durante los tres primeros meses del año 2020
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Pita Dueñas, César GorkiIssue Date
2021-10-25Keywords
Infografía periodísticaPortal periodístico
El comercio
COVID-19
Journalistic infographic
Journalistic portal
Metadata
Show full item recordOther Titles
Analysis of the construction of journalistic infographics on the coronavirus in Peru, published on the web portal El Comercio y La República during the first three months of 2020Abstract
Informar sobre temas especializados no suele ser tan fácil dada la complejidad de los términos y, algunas veces, la transmisión de la información puede ser no tan clara para el lector. Sin embargo, existen géneros periodísticos como la infografía cuya función es facilitar al lector la captación del mensaje, a través de un contenido conciso, claro y directo, y además por la combinación armoniosa de diferentes elementos textuales y visuales. Precisamente, para desarrollar la presente investigación se ha elegido a la infografía periodística con el objetivo de analizar su construcción a través de la identificación de su clasificación, sus aspectos periodísticos, sus elementos textuales y sus elementos visuales que la componen, en infografías enfocadas en un suceso relevante a nivel mundial como el coronavirus en el Perú. Se analizaron 14 infografías en total (7 del portal web El Comercio y 7 del portal web La República) publicadas durante los tres primeros meses del año 2020, en donde se comprueba que ambos medios construyeron sus infografías en función de hitos temáticos propios del coronavirus; es decir, a medida que avanzaban los hechos se incorporaron más componentes en escena.Reporting on specialized topics is usually not that easy given the complexity of the terms and, sometimes, the transmission of the information can be so clear to the reader. However, there are journalistic genres such as infographics whose function is to facilitate the reader's grasp of the message, through a concise, clear and direct content, and also by the harmonious combination of different textual and visual elements. Precisely, to develop this research, the journalistic infographic has been chosen to analyze its construction through the identification of its classification, its journalistic aspects, its textual elements and its visual elements that compose it, in infographics focused on a relevant event worldwide such as the coronavirus in Peru. A total of 14 infographics were analyzed (7 from the El Comercio web portal and 7 from the La Republica web portal) published during the first three months of 2020, where it is verified that both media built their infographics based on thematic milestones of the coronavirus; In other words, as the events progressed, more components were incorporated onto the scene.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons