Show simple item record

dc.contributor.authorGarcía, Andrea Cabel
dc.date.accessioned2022-03-04T03:18:12Z
dc.date.available2022-03-04T03:18:12Z
dc.date.issued2022-01-01
dc.identifier.issn19005407
dc.identifier.doi10.7440/antipoda46.2022.05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/659233
dc.description.abstractIn this research, we use an interdisciplinary approach to analyze the narrative of Radio Ucamara in order to render visible the material and spiritual consequences of the largest oil spill of the first decade of the 2000s in Peru. To do so, I analyze two documentaries: Consuelen a mi pueblo. Cuninico, dos años después (14' 37"), and Daños a la espiritualidad kukama (11' 40"). They show their forms of resistance and denunciation through what we call a voz memoriosa. This conceptual metaphor is characterized by intersecting their own social practices (songs, icaros, and stories) with official narratives (the chronology of the spill, the tallying of material damage, and extracts from trials). Thus, their way of presenting the consequences of the spill and of representing themselves in relation to them is not only cross-cultural, but also highly metaphorical. I chose to apply a qualitative approach based on ten extensive, in-depth, semi-structured telephone interviews and by instant messaging with Leonardo Tello, director of Radio Ucamara, from May 2020 to June 2021. The analysis and the theoretical concept reveal that documentaries are part of their social practices insofar as they involve community members and the non-human subjectivities with whom they relate. Thus, they, on their own terms, manage to interweave Western perspectives of linear (cause-consequence) remembrance with their polyphonic remembrance of organic aesthetics. The concept that I propose allows us to broaden Ginsburg’s use and understanding of organic aesthetics. The study also offers an analysis of the way in which those affected describe the consequences that environmental pollution brings directly upon their spirituality.es_PE
dc.description.abstractLa presente investigación analiza desde un enfoque interdisciplinario la narrativa de Radio Ucamara para visibilizar las consecuencias materiales y espirituales del derrame de crudo de petróleo más grande de la primera década de los 2000 en el Perú. Para ello, analizo dos documentales: Consuelen a mi pueblo. Cuninico, dos años después (14' 37") y Daños a la espiritualidad kukama (11' 40"). Estos muestran sus formas de resistir y denunciar a partir de lo que llamamos una voz memoriosa. Esta metáfora conceptual se caracteriza por intersecar prácticas sociales propias (cantos, icaros e historias) con narrativas oficiales (la cronología del derrame, la contabilización de los daños materiales, extractos de juicios). De ese modo, su forma de presentar las consecuencias del derrame y de representarse frente a ellas no solo es intercultural, sino que es altamente metafórica. Se optó por aplicar un enfoque cualitativo sostenido en diez entrevistas extensas, a profundidad y semiestructuradas vía telefónica y a través de mensajería instantánea con Leonardo Tello, director de Radio Ucamara, desde mayo del año 2020 hasta junio de 2021. Los análisis y concepto teórico hechos permiten entender que los documentales forman parte de las prácticas sociales del territorio en tanto envuelven a los miembros de la comunidad y a las subjetividades no humanas con quienes se relacionan. Así las cosas, ellos, desde sus propios términos, logran entramar las perspectivas occidentales de recuerdo lineal (causa-consecuencia), con su recuerdo polifónico de estética orgánica. El concepto propuesto permite ampliar el uso y la forma de entender la estética orgánica de Ginsburg. Asimismo, el estudio propone un análisis de la forma en la que los afectados narran las consecuencias que la contaminación ambiental trae directamente a su espiritualidad.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad de los Andes, Bogota Colombiaes_PE
dc.relation.urlhttps://revistas.uniandes.edu.co/doi/10.7440/antipoda46.2022.05es_PE
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectAmazones_PE
dc.subjectKukamaes_PE
dc.subjectMemoryes_PE
dc.subjectOil spillses_PE
dc.subjectRadio Ucamaraes_PE
dc.subjectVoz memoriosaes_PE
dc.titleBeyond the wound and oblivion: the voz memoriosa and its narrative in two Radio Ucamara documentarieses_PE
dc.title.alternativeMais além da ferida e do esquecimento: a voz memoriosa e sua narrativa em dois documentários da Radio Ucamaraes_PE
dc.title.alternativeMás allá de la herida y el olvido: la voz memoriosa y su narrativa en dos documentales de Radio Ucamaraes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.eissn20114273
dc.identifier.journalAntipodaes_PE
dc.identifier.eid2-s2.0-85124834195
dc.identifier.scopusidSCOPUS_ID:85124834195
dc.source.journaltitleAntipoda
dc.source.volume2022
dc.source.issue46
dc.source.beginpage99
dc.source.endpage122
refterms.dateFOA2022-03-04T03:18:13Z


Files in this item

Thumbnail
Name:
10.7440antipoda46.2022.05.pdf
Size:
1.420Mb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International