El empoderamiento femenino en la representación del personaje antagónico: caso Maléfica
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Castro Díaz, Carla Marlene
Advisors
Karbaum Padilla, GerardoIssue Date
2021-10-30Keywords
Empoderamiento femeninoRepresentación de personajes
Personaje antagónico
Female empowerment
Representation of characters
Antagonistic character
Metadata
Show full item recordAbstract
La presente investigación tiene como objetivo analizar el empoderamiento femenino que se da en la representación del personaje antagónico en el caso de la nueva adaptación de la película de la Bella durmiente: Maléfica. La representación de los personajes antagónicos femeninos se ha caracterizado por la presencia de arquetipos que los limitaban a un solo motivo y accionar durante toda la trama. Así como la sociedad va evolucionando, la estructura y fin de los personajes femeninos va cambiando junto al posicionamiento de la mujer en la historia. Se han observado cambios no solo en cuanto a la estructura de los personajes principales, sino también en cuanto a los antagónicos, estos comienzan a tener una historia, voz e incluso rol principal en los filmes. Para llevar a cabo esta investigación se establecerá un análisis comparativo entre el personaje clásico antagónico Maléfica en su versión de 1959 y la revisión de la nueva versión empoderada del remake del año 2014.The present research aims to analyze the female empowerment that occurs in the representation of the antagonistic character in the case of the new adaptation of the Sleeping Beauty film: Maleficent. The representation of female antagonistic characters has been characterized by the presence of archetypes that limited them to a single motif and act throughout the plot. Just as society evolves, the structure and end of female characters changes alongside the positioning of women in history. Changes have been observed not only in terms of the structure of the main characters, but also how many antagonistic characters begin to have a story, voice and even lead role in the films. To carry out this research, a comparative analysis will be established between the classic maleficent antagonistic character in his 1959 writing and the revision of the empowered version of the 2014 remake.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons