Gamificación en educación desde Web of Science. Un análisis con indicadores bibliométricos y mapas de visualización
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2020-12-15Keywords
GamificaciónBbibliometría
Educación
VOSviewer
Web of Science
Cocitación
Coocurrencia
Mapas de superposición
Redes bibliométricas
Metadata
Show full item recordOther Titles
Gamification in education from Web of Science. An analysis with bibliometric indicators and visualization mapsJournal
Revista ConradoAdditional Links
https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1612Abstract
El uso de la gamificación ha ingresado con fuerza en todos los niveles del ámbito educativo. Este artículo analiza el comportamiento de la producción científica sobre gamificación aplicada a la educación mediante indicadores bibliométricos y mapas de visualización. Los datos fueron extraídos del Science Citation Index Expanded (SCIE), Social Sciences Citation Index (SSCI) y Arts & Humanities Citation Index (A&HCI) de Web of Science (2012-2018) en dos etapas. En la primera, se analizó la dinámica de la producción científica sobre gamificación recuperando 807 registros. En la segunda etapa, la búsqueda se restringió a las categorías vinculadas con temas de educación, quedando 153 documentos. En los resultados se demuestra que la producción científica se incrementa cada año, asimismo se identificaron las revistas más productivas en la temática. Mediante el análisis de cocitación de autores se identificó la influencia intelectual de la producción sobre gamificación detectando a los autores y comunidades invisibles más representativas. Por último, mediante el mapa de superposición de palabras clave, se evidenció que la gamificación aplicada a la educación toma un enfoque cada vez más tecnológico e innovador.The use of gamification has entered strongly into all le-vels of education. This article analyzes the behavior of scientific production on gamification applied to education through bibliometric indicators and visualization maps. The data were extracted from the Science Citation Index Expanded (SCIE), Social Sciences Citation Index (SSCI) and Arts & Humanities Citation Index (A&HCI) of Web of Science (2012-2018) in two stages. In the first one, it was analyzed the dynamics of scientific production on gami-fication recovering 807 records. In the second stage, the search was restricted to the categories related to educa-tion issues, leaving 153 documents. The results show that scientific production is increasing every year; also, the most productive journals in the subject were identified.
Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaISSN
2519-7320EISSN
1990-8644Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons