YouTube como herramienta complementaria en cursos universitarios de edición y postproducción audiovisual
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2020-12-15Keywords
YouTubePostproducción digital
Edición de videos
Video-tutorial
Digital postproduction
Video editing
Metadata
Show full item recordOther Titles
YouTube tutorials as a complementary tool in university courses of audiovisual editing and post-productionAbstract
La presente investigación busca dar a conocer cómo funcionan los tutoriales de YouTube al usarse como herramienta complementaria en el proceso de aprendizaje de los cursos universitarios de edición y postproducción audiovisual, pues, en los últimos años, tanto docentes como estudiantes, fueron integrando, progresivamente, el uso de plataformas digitales en la educación superior. Para cursos como edición y postproducción cinematográfica, YouTube fue utilizado para reforzar el aprendizaje o resolver dudas. Para este estudio, se usaron video tutoriales de los canales de YouTube de RunbenGuo, Yoney Gallardo y Nuvaproductions. El objetivo principal fue conocer cómo los tutoriales de YouTube funcionan al momento de usarse como herramienta complementaria en el proceso de aprendizaje de cursos universitarios de edición y postproducción. Para esta investigación, se desarrolló una metodología cualitativa de diseño fenomenológico. Para este tipo de estudio, se realizó análisis de contenido de video tutoriales de los canales ya mencionados y entrevistas a docentes, un experto y estudiantes de la carrera profesional de comunicación audiovisual y medios interactivos de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Gracias al análisis desarrollado, se puede concluir en que los tutoriales de YouTube funcionan como una herramienta de ayuda para mejorar y amplificar el proceso de aprendizaje universitario del estudiante, ya sea por necesidad de pasar el curso con una nota mínima aprobatoria o por formarse como profesional. Asimismo, en el curso de postproducción, este hecho es más evidente y depende de la motivación por aprender, así como también del uso de tutoriales adecuados.This research seeks to show how YouTube tutorials work when used as a complementary tool in the learning process of university audiovisual editing and post-production courses, since, in recent years, both teachers and students have progressively integrated, the use of digital platforms in higher education. For courses such as film editing and post-production, YouTube was used to reinforce learning or answer questions. For this study, video tutorials from the YouTube channels of RunbenGuo, Yoney Gallardo and Nuvaproductions were used. The main objective was to know how YouTube tutorials work when used as a complementary tool in the learning process of university editing and post-production courses. For this research, a qualitative phenomenological design methodology was developed. For this type of study, content analysis of video tutorials of the aforementioned channels and interviews with teachers, an expert and students of the professional career of audiovisual communication and interactive media of the Peruvian University of Applied Sciences were carried out. Thanks to the analysis developed, it can be concluded that the YouTube tutorials work as a help tool to improve and amplify the student's university learning process, either due to the need to pass the course with a minimum passing grade or to train as a professional. Also, in the post-production course, this fact is more evident and depends on the motivation to learn, as well as the use of appropriate tutorials.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons