Docentes varones del nivel primario y su baja representación en Perú
Name:
Fernandez_CF.pdf
Size:
624.0Kb
Format:
PDF
Description:
Embargo revista indexada
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2020-09-26Keywords
Educación primariaRepresentación de docentes varones
Cosmovisión andina
Primary education
Representation of male teachers
Andean worldview
Metadata
Show full item recordOther Titles
Male teachers of primary level and their low representation in PerúAbstract
El presente estudio, realizado a lo largo del año 2019 en el Perú, tiene como objetivo indagar las causas de la baja representación de maestros varones en el nivel primario de la educación peruana. Para ello, se procedió a través de un enfoque de investigación cualitativo, entrevistando a un grupo de quince docentes de escuelas públicas, privadas, rurales y urbanas del Perú. Posteriormente, se realizó un análisis inductivo que indicó la presencia de roles y estereotipos de género ligados a la práctica docente y con singularidades en función del espacio geográfico en el cual se desempeñan. Por añadidura, a partir del análisis se identificó la repercusión de los principios de cosmovisión andina en los roles asumidos por los docentes varones dentro de la comunidad y la percepción de riesgo de los agentes educativos sobre el contacto físico entre docentes varones y estudiantes, variables según la edad de estos últimos. Temas de investigación que deben ser estudiados con más profundidad.Carried out throughout 2019, this study aims to investigate the reasons for low representation of male teachers in primary level education in Peru. For our research, we utilized a qualitative approach by interviewing a group of fifteen teachers from public, private, rural, and urban schools in Peru. Afterwards, we completed an inductive analysis that indicated the presence of gender roles and stereotypes linked to teaching practices and singularities depending on the geographical space in which they work. From the analysis, we identified the impact of the Andean worldview principles on the roles assumed by male teachers within the community and the risk perception of educational agents regarding physical contact between male teachers and students, variables according to the age of the latter. Research topics should be studied in more depth.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/embargoedAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaDescription
Solicitud de embargo por publicación en revista indexada.Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess