Regulación emocional y Optimismo disposicional en el profesorado de instituciones de educación inicial de Lima
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Saroli Araníbar, DanielaIssue Date
2021-06-25Keywords
Educación inicialRegulación emocional
Optimismo disposicional
Profesorado
Initial education
Emotional regulation
Dispositional optimism
Faculty
Metadata
Show full item recordOther Titles
Emotional regulation and dispositional optimism in private Pre – School teacher of LimaAbstract
El docente de educación inicial es un agente importante del desarrollo socioemocional de los niños. La presencia de competencias socioemocionales se convierte en una variable de interés para el profesorado de inicial por un tema de salud personal y su misma labor. El presente estudio tuvo como objetivo relacionar las estrategias de regulación emocional y el optimismo disposicional en una muestra de 210 docentes y auxiliares de instituciones privadas de educación inicial en Lima, con una edad promedio de 34.9 años (DE = 9.78). Se utilizó la Escala de Orientación hacia la Vida-Revisado (LOT-R) y el Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ). Los resultados reportaron una correlación positiva, significativa y pequeña entre el optimismo disposicional y la estrategia de reevaluación cognitiva (Rho = .23; p<.01). Sin embargo, no se observó correlaciones significativas entre optimismo disposicional y supresión. Por otro lado, se evidencia una tendencia al optimismo disposicional y una mayor presencia de supresión en el profesorado de inicial. Se concluye que si bien existe una relación entre el optimismo disposicional y la estrategia de reevaluación cognitiva, estos resultados deben tomarse de manera referencial.Pre-school teachers are an important agent of social-emotional development for children. The presence of socio-emotional competencies becomes a variable of interest for pre-school teachers due to a personal health issue and their own work. The objective of this study was to relate emotional regulation strategies and dispositional optimism in a sample of 210 teachers and assistants from private initial education institutions in Lima, with an average age of 34.9 years (SD = 9.78). The Life Orientation Test- Revised (LOT-R) and the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ) were used. The results reported a positive, small and significant correlation between dispositional optimism and the cognitive reappraisal strategy (Rho = .23; p <.01). However, no significant correlations were observed between dispositional optimism and suppression. On the other hand, there is evidence of a tendency towards dispositional optimism and a higher presence of suppression in pre-school teachers. It is concluded that although there is a relationship between dispositional optimism and the cognitive reappraisal strategy, these results should be taken as a reference.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons