El rol de WhatsApp como herramienta de comunicación interna para difundir una cultura organizacional
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Rojas Acobo, Genesis AlejandraIssue Date
2020-09-17Keywords
Cultura organizacionalComunicación interna
Comunicación digital
Medios sociales
Organizacional culture
Internal communication
Digital communication
Social Media
Metadata
Show full item recordAbstract
El presente artículo aborda el tema de la difusión de la cultura mediante medios digitales principalmente WhatsApp, este último será la plataforma que será investigada a mayor profundidad para conocer cómo se maneja dentro de las empresas industriales en una coyuntura de COVID-19 y cuál es su función. Esta investigación toma en cuenta el rol de la comunicación interna y digital de una empresa, enfocado en conocer si esta comunicación llega a ser coherente con la cultura organizacional. Se considera relevante esta investigación porque de esta forma se detectará el uso interno y percepción de WhatsApp como medio de comunicación en la difusión de la cultura organizacional, de esta forma, detectar oportunidades de mejora para el mejor funcionamiento de la comunicación interna. Se pretende identificar los principales canales digitales de comunicación interna, además de sus funciones y también, el rol que esta tiene como difusora de la cultura organizacional. La metodología a utilizar será la naturalista y se enfocará en una investigación cualitativa tomando en cuenta, entrevistas a líderes del área de comunicaciones y cultura y además, entrevistas a operarios industriales. Por esa razón, el objetivo de esta investigación se concentra específicamente en determinar el rol que cumple WhatsApp como medio de comunicación en la difusión de la cultura organizacional del sector industrial.This article will explore the topic of cultural spreading through digital platforms such as WhatsApp. It will mainly focus on WhatsApp in order to recognize how enterprises utilize it in a situation of COVID-19 and its principal functions within them. This research takes into account the role of digital and internal communications of an enterprise, and focuses in finding if said types of communications are coherent and utilized in a strategic manner with the organizational culture. These findings are relevant because by showing how WhatsApp as a means of communication will be detected in the dissemination of the organizational culture of companies in the industrial sector, in this way, detect opportunities for improvement for the better functioning of communication internal. Similarly, this article pretends to identify the main digital networks for internal communication in addition to their functions and also the role that it has as a diffuser of the organizational culture. Therefore, the methodology used in this research is methodological naturalism and it will focus on a qualitative investigation focusing in interviews with leaders in the area of communications and culture and also interviews with industrial operators. For this reason, the objective of this article is to determine the role that WhatsApp has as a social platform in the diffusion of organizational culture within the industrial sector.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaspa
Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons