Los niños iberoamericanos y el recreo escolar. Una revisión de conceptos
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2020-07-07Keywords
Recreo escolarDesigualdad de género
Escuelas iberoamericanas
School playtime
Gender inequality
Iberoamerican schools
Metadata
Show full item recordOther Titles
The Ibero-American children and the school playtime. A concepts reviewAbstract
La presente investigación tuvo como objetivo documentar algunas aproximaciones teóricas respecto a la temática del recreo escolar en la educación básica iberoamericana. Para ello, se empleó un diseño metodológico documental que permitió la revisión y análisis de 35 fuentes obtenidas de diferentes bases de datos especializadas. Del mismo modo, se enfatizó en las consideraciones que parten desde un conocimiento empírico, proveniente de la práctica educativa y relacionada con la vida cotidiana del ámbito escolar. Los principales hallazgos indican que el recreo escolar es un espacio de mayor interacción social y participación libre según los intereses, capacidades y habilidades por parte de los estudiantes. Asimismo, es un elemento fundamental en el desarrollo social, cultural, físico y en la práctica de valores para la vida en comunidad. Por último, se reflexionó sobre los resultados, proponiéndose la necesidad de avanzar en los estudios vinculados al recreo escolar para fortalecer la comprensión de este factor en las instituciones educativas a partir de nuevas dimensiones, contextos y agentes educativos.The objective of this research was to document some theoretical approaches regarding the subject of school recess in basic education in Latin America. To this end, a documentary methodological design was used that allowed the review and analysis of 35 sources obtained from different specialized databases. Similarly, it emphasized considerations from empirical knowledge, from educational practice and related to the daily life of the school. Key findings indicate that school recess is a space for greater social interaction and free participation based on students' interests, abilities, and skills. Also, it is a fundamental element in the social, cultural, physical development and in practice of values for the life in community. Finally, one reflected on the results, proposing to him the need to advance in the studies linked to the school playtime to strengthen the comprehension of this factor in the educational institutions from new dimensions, contexts and educational agents.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons