Propuesta de un modelo de implementación de gestión de servicios de tecnología de información, para la empresa de servicios informáticos
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Elías Pantoja, Patricia Muriel
Hinojosa Apaza, Manuel Anderson

Ticona Palli, Henry

Vega Meléndez, Gumercindo

Advisors
Mejía Tarazona, RonaldIssue Date
2020-10-06Keywords
Gestión de serviciosCobit
ISO 20000
Tecnología de información
Service management
Information technology
Metadata
Show full item recordOther Titles
Proposal of an IT Services Management Implementation Model for an IT services companyAbstract
Una de las características que está sobresaliendo en el mercado de los Servicios de TI es mejorar y optimizar los procesos de una compañía, alineando la gestión de dichos servicios a sus objetivos como negocio, es por ello por lo que el presente trabajo de investigación tiene el objetivo principal de proponer un Modelo de Implementación de Gestión de Servicios de TI, con fundamentos en COBIT 5 y NTP-ISO/IEC 20 000 para una empresa orientada al Rubro de la tecnología de información. Cabe señalar que el trabajo de investigación se basa en el análisis actual de la empresa con foco a los servicios TI que esta gestiona como parte de sus procesos, identificando los roles y responsabilidades que esto conlleva y los puntos de debilidad en su gestión; Luego se realiza un análisis para la propuesta de mejora en base al mapa estratégico de la organización, todo esto soportado por el marco de trabajo COBIT y de la NTP-ISO/IEC 20 000. Finalmente, se realiza un Modelo de Gestión de Servicios en base a la propuesta realizada con el objetivo mejorar la calidad y la operativa de los servicios TI en la organización, permitiendo alinear los servicios de TI con los objetivos de negocio, es decir que los servicios prestados estén orientados a las necesidades de los clientes y se adapte al mercado dinámico y global, garantizando la calidad de estos, con procesos optimizados, costos competitivos que contribuyen a la satisfacción de sus clientes y generando valor al negocio.One of the outstanding characteristics in the IT Services market is to improve and optimize a company’s processes by aligning such services management to their business goal. That is why this investigation’s main goal is to propose an IT Services Management Implementation Model with COBIT 5 and NTP (Peruvian Technical Regulation)-ISO/IEC 20000 foundations for a company focused on the information technology field. It is important to highlight that this investigation is based on the company’s current analysis with focus on IT services managed by them as part of their processes, identifying roles and responsibilities carried by them and weakness points in their management. Then, an analysis is made to propose an improvement on the organization’s strategic map; all of this is supported by the COBIT and NTP-ISO/IEC 20000 work frame. Finally, a Service Management Model is done based on a proposed goal to improve quality and the organization’s IT services operation, allowed to align the IT services with the business goals; that is to say that services provided are focused on the clients’ needs and they are adapted to the dynamic and global market, assuring their quality with optimized processes and competitive prices that contribute to the client’s satisfaction, and finally provide value to the business.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons