Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2020-09Keywords
Participación de los estudiantesEstructura organizativa colaborativ
Estrategias de apren-dizaje
Aprendizaje colaborativo
Metadata
Show full item recordOther Titles
Impact of virtual classes on the university students in the context of COVID-19 quarantine: The case of the PUCPPublisher
Universidad San Ignacio de LoyolaJournal
Propósitos y Representaciones Revista de psicología educativa | Journal of Educational PsychologyDOI
10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588Additional Links
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/588Abstract
Desde la aparición de la pandemia de la COVID-19, han ocurrido cambios drásticos en los hábitos de vida de los seres humanos. La educación universitaria no es ajena a las diversas reformas que la coyuntura actual demanda. Por ello, muchas de ellas adaptaron sus clases a una modalidad netamente virtual. En ese contexto, la presente investigación busca analizar las repercusiones en la salud mental de los estudiantes de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) en el marco de la cuarentena por COVID-19. Para ello, recoge las percepciones de una muestra de 74 estudiantes de la facultad de Estudios Generales Letras en base a su experiencia con las clases no presenciales en tiempos de pandemia. La muestra se dividió en dos grupos: el primer grupo, con adecuados recursos tecnológicos y el segundo grupo, carente de tecnologías de calidad. Los resultados muestran que la principal consecuencia para el primer grupo es el estrés a causa de la sobrecarga académica, y para el segundo, aparte del estrés, la frustración y la deserción universitaria.Since the emergence of the COVID-19 pandemic, there have been dramatic changes in human living habits. University education is no stranger to the various reforms that the current situation demands. For this reason, many of them have adapted their classes to a purely virtual modality. In this context, this research seeks to analyze the impact on the mental health of students at the Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP) within the framework of the COVID-19 quarantine. To this end, it collects the perceptions of a sample of 74 students from the Faculty of General Studies of Letters based on their experience with non-presential classes in times of pandemic. The sample was divided into two groups: the first group, with adequate technological resources, and the second group, lacking quality technologies. The results show that the main consequences for the first group is stress due to academic overload, and for the second group, apart from stress, frustration and university dropout.
Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaISSN
2310-4635ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
Scopus Count
Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons