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Issue Date
2020-01-01
Metadata
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Grupo ComunicarJournal
ComunicarDOI
10.3916/c62-2020-10Additional Links
https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=62&articulo=62-2020-10Abstract
Today's learning ecologies stand out due to their variety, dynamism and mutability, demanding an observation that matches them. This paper focuses on emerging youth informal learning cultures, with the main objective of recognizing and characterizing a new figure in online social media: the studygrammer. Using questionnaires (N=256), discussion groups organized using Philips 66 (N=56) and Atlas. ti (thematic analysis), as well as participant observation, we analyzed: practices of academic use of social networks by Communication students outside the institutional environment, the opinion about the #Studygram community, and the analysis of profiles. The main results are centered on a proposed definition of the studygrammer: namely the student who works as a mentor and peer leader in Instagram's academic field. This profile not only shares notes (which stand out for their neatness and detailed aesthetics), but also conveys advice, support and experiences. In fact, studygrammers keep influencer genetics by prioritizing aesthetics and monetization in their publications. The conclusion is that the academic purpose adds exclusive characteristics to the community, where the visual code functions as a lingua franca between fields of study. In fact, studygrammers have followers from various academic backgrounds who seek "know-how" (management and planning of their own learning) as well as a fundamentally rational adherence.Type
journal-articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaDescription
Las actuales ecologías de aprendizaje destacan por su variedad, dinamismo y mutabilidad, lo que requiere una observación análoga de las mismas. Este trabajo se centra en las culturas de aprendizaje informal juvenil emergentes, tomando como objetivo principal reconocer y caracterizar una nueva figura en medios sociales en línea: el estudigramer. Empleando cuestionarios (N=256), grupos de discusión organizados mediante Philips 66 (N=56) y Atlas.ti (análisis temático), y observación participante, se analizan: prácticas de uso académico en redes sociales por parte de estudiantes de Comunicación al margen del entorno institucional, la opinión sobre la comunidad #Studigram, y el análisis de perfiles. Los principales resultados se concentran en una propuesta de definición del estudigramer: véase aquel estudiante que ejerce la labor de mentor y líder entre pares del ámbito académico en Instagram. Este perfil no solo comparte apuntes (que sobresalen por su orden y detallada estética), sino que también transmite consejos, apoyo y experiencias. De hecho, el estudigramer mantiene la genética influencer al priorizar la estética y monetización en sus publicaciones. Se concluye que el fin académico añade características exclusivas a la comunidad, donde el código visual funciona como lengua franca entre ámbitos de estudio. En efecto, los estudigramers cuentan con seguidores de diversos grados académicos que buscan el «saber hacer» (gestión y planificación del aprendizaje), así como una adhesión fundamentalmente racional.ISSN
1134-34781988-3293
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
10.3916/c62-2020-10
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