Análisis del cumplimiento de estándares de calidad en el tratamiento noticioso de IDL Reporteros, El Comercio y La República Caso chats “La Botica”
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Saldaña Silva, Cari Patricia
Advisors
Pita Dueñas, César GorkiIssue Date
2019-12-10Keywords
Fuentes de informaciónPeriodismo digital
Calidad periodística
Information sources
Digital journalism
Journalistic quality
Metadata
Show full item recordOther Titles
Analysis of compliance with quality standards in the news treatment of IDL Reporters, El Comercio and La República Case chats "La Botica"Abstract
El internet ha generado una serie de cambios en el trabajo periodístico que ha llevado a muchos a preguntarse si el producto informativo de los medios son de calidad, principalmente porque en los medios digitales impera, muchas veces, la exigencia de la inmediatez sobre el trabajo básico del periodista: seleccionar el hecho noticioso, corroborar la información, buscar fuentes adicionales que acerque a la audiencia a la comprensión del hecho noticioso abordado y construir responsablemente la publicación. El presente trabajo de investigación tiene como finalidad identificar el nivel de cumplimiento de los estándares de calidad periodística propuestos por Lorenzo Gomis y el VAP-UC en los medios digitales de IDL Reporteros, El Comercio y La República. Se decidió someter a evaluación las notas periodísticas que desarrollaron los tres medios a partir de una serie de screenshots del chat “La Botica” que cada medio obtuvo en exclusiva. La investigación parte de la premisa de que los chats, como fuente de información, son parte de la vida privada de las personas y que su exposición no solo debería estar justificada sino bien argumentada en el producto periodístico.The internet has generated a series of changes in journalistic work, mainly because of one factor: time. Journalists have to select the news event, corroborate the information, find additional sources to contextualize the case and build a responsable publication in a shorter time than ever, because of the digital media which demands immediacy. That´s why, many researchers has wondered if the media's informative product fulfills quality standards. The cuestion borns in a digital media times, where immediacy can be considered more important than publish a deeper or complete contextualization of the news. This research will identify in which level the digital media of IDL Reporters, El Comercio and La República fulfills the standards of journalistic quality proposed by Lorenzo Gomis and the VAP-UC. The nine publications selected has been built from a principal source of information: a series of screenshots of La Botica’s chat, that each media obtained exclusively. The investigation is based on the premise that chats, as a source of information, are part of people's private life and their publication should not only be justified also well argued in the journalistic product.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons