El significado de tatuarse: estudio de casos exploratorio con jóvenes universitarios limeños
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2018-05-18
Metadata
Show full item recordCitation
Ulloa Rodríguez, L., & Tagliabue Ganoza, R. (2018). El significado de tatuarse: estudio de casos exploratorio con jóvenes universitarios limeños. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), Lima, Perú. Retrieved from http://hdl.handle.net/10757/623825Abstract
La presente investigación tiene como objetivo comprender la experiencia de tatuarse y sus significados a partir del análisis de tres casos de jóvenes universitarios que se encuentran tatuados. Se exploraron los casos de 2 mujeres y 1 hombre, todos estudiantes universitarios de clase social media que residen en Lima Metropolitana con sus padres. La investigación siguió un modelo hermenéutico fenomenológico. Para recoger la información se usó la técnica dinámica conversacional, se trabajó la información mediante un análisis temático. Se recogió la información pertinente de las experiencias con el tatuaje y las historias personales mediante cuatro sesiones de entrevista con cada uno de los participantes. Los resultados evidenciaron que la motivación para tatuarse se encontraba asociada con deseo de representar una experiencia emocional vivida de manera intensa, que se quiere registrar de manera infinita en el cuerpo. Estos resultados tomaron un significado particular según lo recogido de cada caso; Leandro en los múltiples duelos a lo largo de su vida, Sabine en sus vínculos inestables y Andrea en sus duelos de pareja.This investigation has as main objective to bring comprehension on the meanings of getting tattoed based on the analysis of the cases of three young, tattooed, middle class, college students living with their parents in Metropolitan Lima. The investigation followed a hermeneutic-phenomenologic model. To retrieve information, a dynamic conversational technique was used. Pertinent information was retrieved from experiences with tattoo and personal stories through four interview sessions with each of the subjects. Results show that motivations for getting tattooed were associated with the desire to represent intensely lived emotional experiences that they tried to register transcendentally on their body. These results took different meanings depending on the information gathered for each case; Leandro on the many duels through his life, Sabine on her unstable social links and Andrea on her relationship duels.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States
Language
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons