Estudio comparativo del índice de placa posterior a la aplicación de dos materiales educativos en diferentes intervalos de tiempo
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Berastain Arenas, Juan FranciscoIssue Date
2017-11-09
Metadata
Show full item recordCitation
1. Maccha, Lessly ( 0000-0003-4773-8419 ) ; Montenegro Guzman HM( 0000-0002-9981-0542 ). Estudio comparativo del índice de placa posterior a la aplicación de dos materiales educativos en diferentes intervalos de tiempo. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC); 2017.Abstract
Objetivo: El objetivo de este estudio fue comparar el índice de placa posterior a la aplicación de dos materiales educativos en diferentes intervalos de tiempo. Materiales y Métodos: Se evaluaron 100 escolares de 10 a 12 años de edad. La muestra se dividió en cuatro grupos, los cuales recibieron intervenciones educativas sobre salud oral en diferentes periodos de tiempo (cada 15 o 30 días) y con un material educativo (físico o multimedia) durante tres meses. Posteriormente, se evaluó el índice de placa dental según el índice de placa O’Leary. Resultados: El análisis mostró diferencias estadísticamente significativas en los cuatro grupos al evaluar el índice de placa luego de realizar las intervenciones educativas (p<0.01). En el último control se encontraron valores de placa de 20.2 y 19.4 para los grupos educados cada 15 días con material físico y multimedia. En los grupos con intervenciones cada 30 días con material físico y multimedia se encontraron valores de 15.3 y 15.2, respectivamente, sin diferencia significativa entre estos últimos resultados. Conclusiones: Se mostraron mejores resultados en los grupos educados cada 30 días, independientemente del material educativo aplicado. Las intervenciones educativas pueden ayudar a mejorar la salud oral de los escolares de esta población.Objective: The aim of this study was to compare the plaque index after the application of two educational materials in different time intervals. Materials and Methods: 100 students aged 10 to 12 years old were evaluated. The sample was divided into four groups, received educational interventions on oral health in different periods of time (every 15 or 30 days) and educational material (physical or multimedia) for three months. Subsequently, the index of the dental plate was evaluated according to O'Leary plaque index. Results: The analysis showed statistically significant differences in the four groups when evaluating the plaque index after performing the educational interventions (p <0.01). In the last control, plaque values of 20.2 and 19.4 were found for groups educated every 15 days with physical and multimedia material. In the groups with interventions every 30 days with physical and multimedia material, values of 15.3 and 15.2 were found, respectively, with no significant difference between the latter results. Conclusion: Better results were obtained in the educated groups every 30 days, regardless of the educational material applied. Educational interventions could help improve the oral health of schoolchildren in this population.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/embargoedAccessLanguage
spaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess