Recent Submissions

  • La marcha del dólar: pentecostalismo y ritualidad socioeconómica. Una mirada etnográfica a la Iglesia Cristiana Pentecostés “Movimiento Misionero Mundial” en el templo central de Pueblo Libre (2016-2017)

    Rolleri, Jair (Centro de Estudios Antropológicos Luis E. Valcárcel, 2017-12)
    El presente artículo constituye una mirada etnográfica a los ritos económicos de una iglesia significativa del mundo pentecostal limeño: el Movimiento Misionero Mundial (MMM). Sobre la base de investigaciones previas en la antropología del pentecostalismo como las de Marzal (2000, 2002, 2004), Hernández (1994, 2006), Espinar (2004), Palencia (2004) y Kling (2015), este estudio se propone describir, explicar y discutir los vínculos entre un rito particular del MMM y el sistema organizacional que subyace en la estructura de esta congregación. Para ello, retomamos los debates clásicos en antropología sobre el concepto de ritual y su relación con las formas de organización social (Turner, 1988; Leach, 1975; Rappaport, 2001). Además, se ingresa en las discusiones sobre las eclosiones pentecostales en un contexto local y regional. Finalmente, como resultado de la investigación etnográfica realizada en el templo central de Pueblo Libre, se realiza una descripción profunda del ritual denominado como La marcha del dólar y su rol social dentro de la congregación. Tras un estudio de campo de siete meses (noviembre, 2016 – abril, 2017), se encontró que La marcha del dólar constituye una actividad ceremonial donde coexisten, dialogan y acaso confluyen elementos de una ritualidad religioso-afectiva con rasgos de una estrategia organizacional que se asocia más a la lógica de una corporación espiritual.
    Acceso abierto
  • “Es que Dios está ahí”: reflexiones etnográficas sobre el ritual del paso al altar en el Movimiento Misionero Mundial en Lima

    Rolleri, Jair (Centro de Estudios Antropológicos Luis E. Valcárcel, 2018-09)
    El presente artículo constituye una reflexión etnográfica sobre las prácticas religiosas de una iglesia cada vez más significativa en el protestantismo peruano: el Movimiento Misionero Mundial, a través del análisis de un ritual llamado “paso al altar”. Con el fin de inscribir estas discusiones en la antropología de la religión, el estudio se sustenta en los trabajos de Marzal (1988, 2000, 2002), Bastian (1994, 1997) y Hernández (2006) sobre el pentecostalismo. Además, retoma conceptos clásicos en ciencias sociales como “lo sagrado” en Durkheim (1968), “ritual” en Turner (1988) y Rappaport (2001), “hierofanía” en Eliade (1981) y “lo tremendo” en Otto (1996). Para poder analizar este ritual, se realizó un trabajo etnográfico de siete meses en el templo del Movimiento situado en Pueblo Libre. A manera de síntesis, este trabajo propone que el “paso al altar”, además de ser el limen del proceso ritual del culto –en el sentido de Turner (1988)- cumple un efecto de cohesión entre la colectividad y lo sagrado, y uno de renovación simbólica entre el sujeto consigo mismo. En palabras sencillas, constituye una “terapia de grupo” significada por los fieles como experiencia fundamental con la divinidad que “está” en el altar.
    Acceso abierto
  • Entre lo ritual y lo comercial. Reflexiones etnográficas sobre las prácticas religiosas del Movimiento Misionero Mundial en Lima, Perú

    Rolleri, Jair (Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2018-12)
    El presente artículo propone una discusión etnográfica en torno a los rituales económicos en el pentecostalismo limeño y, particularmente, en el caso de la Iglesia Cristiana Pentecostés “Movimiento Misionero Mundial”. Para ello, trazamos un recorrido teórico sobre los estudios que, desde la antropología y la sociología de la religión, se han desarrollado respecto de la ritualidad, el fenómeno protestante y su presencia en el Perú. En ese sentido, retomamos los trabajos de Turner, Rappaport, Berger, Luckmann, Marzal y Bastian. Para comprender la ritualidad del Movimiento, se desarrolló un estudio etnográfico de siete meses en el templo central del Presbiterio N.° 7 del Movimiento Misionero Mundial, ubicado en Pueblo Libre, Lima. Como principal resultado de esta investigación, encontramos que las prácticas religiosas de esta iglesia evidencian una hibridación entre lo ritual y lo corporativo, es decir, entre el comportamiento movido por la fe y la estrategia movida por la lógica empresarial que, a su vez, estructura la vida social de la congregación.
    Acceso abierto
  • Conversaciones difíciles e influencia positiva en las organizaciones

    Medina, Antonio (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-05-30)
    Charla magistral dictada por Antonio Medina, director y coach d InterAction XXI en Miami, Estados Unidos. Se realizó el miércoles 30 de mayo de 2018 en el Hotel Radisson Decápolis MIraflores, Lima - Perú.
    Acceso abierto
  • Comprender la agricultura en los Andes peruanos: Economía y política en la comunidad de Yanque (Caylloma, Arequipa)

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Escuela de Antropología de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano (UAHC), 2017-04)
    This paper analyzes agriculture in the andean world through the case of the community of Yanque, district of Caylloma province, department of Arequipa (Peru). Agriculture is the main social activity because of the vital collective importance of its economic and politics dimensions, that show how Yanque is an Andean community that, in the 21st century, continues to preserve the tradition of its cultural heritages while it is inserted in modern social changes that entail the dynamic processes of interrelation with urban and global capitalist societies.
    Acceso abierto
  • Representación de raza, clase y moral en la televisión del Perú. Un análisis social de “Magaly TeVe” y “Al fondo hay sitio”

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Universidad San Martín de Porres, 2013-12)
    This article proposes to analyze the representation of race, class and moral in television phenomena “Magaly TeVe” and “Al fondo hay sitio” from an anthropological glance of the television, and understanding their communicative, discursive and social dimensions. On one hand, after analyzing the discourse of “Magaly TeVe”, it was easy to see that the why and how the success of the communication strategy for this television phenomenon closely imposes moral and socially shared codes, and a configured mode of organization, relationship and interaction already validated in our social fabric. On the other hand, after analyzing the discourse of “Al fondo hay sitio”, it was easy to see that we have confused, naively, inclusion with redemption within a framework of convergence space-time of two contradictory cultural codes that permanently relate and interact from guidelines of race and class that function as semantic cores that shape, on the other hand, a determined social relationship and interaction of power and symbolic violence between his characters.
    Acceso abierto
  • Nuevas TIC en los Andes peruanos: fundamentos teóricos y balance bibliográfico

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Universidad de Lima, 2012-12)
    t. On the one hand, this paper explains the theoretical foundations on which this proposal for digital anthropology in the Peruvian Andes is based (on the origins of digital anthropology, discussions on oral and written technology, and theories of digital technology as social practice). And, on the other hand, this paper presents a bibliographical balance of the studies on the new ICT in the Peruvian Andes (on identity expression, productive development and formal education in the Andean world).
    Acceso abierto
  • La vida social de las imágenes. Una antropología posestructural de los mundos audiovisuales

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Universidad Nacional de La Plata, 2016-12)
    This paper proposes to build a post-structural anthropological theoretical framework to analyze the audiovisual worlds in a critical way; for producers and consumers to analyze the ideological discourses used to construct visual representations of us, others and the world in order to negotiate positions of power and contextual relationships of domination and oppression among social actors.
    Acceso abierto
  • Hacia una antropología digital en los Andes peruanos: teorías y estudios

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Red Europa América Latina de Comunicación y Desarrollo, 2016-06)
    This paper explores theories and studies to a proposal for digital anthropology in the Peruvian Andes. On the one hand, this paper explains the theoretical foundations on which digital anthropology in the Peruvian Andes is base on, emphasizing 1) The origins of digital anthropology (on a political economy of the mass media and post-colonial approach to new ICT); and 2) Digital technology as social practice (on the discourses as micro-representations ideological and power relationships; the uses and conditions of productive, economic and technical domestication; the role of contexts, actors, purposes and results; and a policy of digitization in the processes of empowerment and inclusion). On the other hand, this paper presents a bibliographical balance of the studies on the new ICT in the Peruvian Andes (on identity expression, productive development and formal education in the Andean world).
    Acceso abierto
  • Yanque en el valle del Colca (Caylloma, Arequipa). Historia y cultura en los siglos XV-XX

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Grupo Haucaypata, 2017-11)
    This article reconstructs, by means of archival sources (ethno-historical and anthropological), a history of the privileged and strategic political and economic position of Yanque in the Colca Valley: as a central seat of power of the Collagua estate which controlled the north, east and southeast parts of the Valley from the X to XV centuries; as a center of administration of Inca Tahuantinsuyu, in the Valley from the XV to XVI centuries; as the center of the municipality and region during the Spanish viceroyalty, from the XVI to XVIII centuries; as the capital of the province of Caylloma since the mid-nineteenth century to the early twentieth century, in the “Aristocratic Republic”; and as a tourist area where the largest number of hotels across the Valley is concentrated, since the late twentieth century to the present.
    Acceso abierto
  • Mitos y ritos audiovisuales: televisión, espectáculo y consumo

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Universidadd de la Frontera, 2017-12)
    This paper is about television spectacles, and it intends to outline an explanation of the audiovisual myths that we consume and why we consume them ritually. In the first part, we offer a definition of television spectacles; in the second part, we propose a theory and methodology for the study of audiovisual myths and rites; and, in the third part, we postulate the ritual functions of the consumption of audiovisual myths.
    Acceso abierto
  • Comprender la agricultura en los Andes Peruanos: Religión en la comunidad de Yanque (Caylloma, Arequipa)

    Sánchez Dávila, Mario Elmer (Centro de Estudios Antropológicos Luis Eduardo Valcárcel, 2017-09)
    Este artículo analiza la agricultura en el mundo Andino a través del caso la comunidad de Yanque, distrito de la provincia de Caylloma, departamento de Arequipa (Perú). La agricultura es su principal actividad social debido a la importancia colectiva no sólo de sus manifestaciones económicas y políticas, sino también religiosas. Por eso, este artículo se enfoca en las expresiones religiosas más visibles: el sincretismo católico-quechua y la fiesta laboral ritualizada del Yarqa Aspiy.
    Acceso abierto
  • La dispersión de la identidad corporativa como generadora de problemas comunicacionales y organizacionales

    Antezana Corrieri, Miguel E. (Escuela de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Sergio Arboleda, 2017-12)
    Communicational management is a message transmitter and image generator in the different publics of society. Whether natural or juridical persons (organizations), communication necessarily starts from the existence of a common basis: identity. Corporate identity, understood as the set of business, organizational, operational and behavioral elements shared by members of an institution has to be managed, because only with this work is it acquires and generates value; That is, it fulfills its work as an intangible asset. Conversely, the absence of management allows the appearance of a frequent but not yet conceptualized phenomenon: dispersion. The present work proposes a theoretical framework around what it is, how it is generated and some forms in which the dispersion of the corporate identity is presented, situations from which a series of communicational and organizational problems are derived that, had there not been an intervention for its solution, can become structural failures that would affect both the development and the activities of the organization.
    Acceso abierto
  • Producción, distribución y exhibición del cine desde una nueva mirada: la web social

    Sayán Casquino,Yasmín; pcavysay@upc.edu.pe (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, 2017-01-20)
    The film industry in Latin America has to deal with financial and distribution problems for projects in the traditional film system. Nevertheless, nowadays the influence of the internet, the global screen, social media, and group participation have changed consumer behavior, giving rise to new tools for the film production and viewing cycle. Audiences do not only consume, but also produce. New filmmakers have taken advantage of this change to rethink the business model, and the production chain for telling their stories. New concepts that help to transform the production chain include crowdfunding, which modifies the financing of projects, products such as the “wikipeli”, which use new methods of production and creation, without distribution intermediaries, and transmedia and storytelling, which modify narration and create a product brand. We seek to show the role of social media tools as alternative audiovisual production mechanisms through a descriptive qualitative analysis of examples of success, interviews and platforms.
    Acceso abierto
  • Procesos de comunicación para la cohesión y articulación social en las instituciones públicas en el Perú: un modelo basado en la Nueva Teoría Estratégica (NTE)

    Antezana Corrieri, Miguel E.; miguel@antezanacc.com (Universidad Sergio Arboleda, 2016-10)
    The process of forming a government -which, according to some of the concepts that are handled on social cohesion, would advance along the path of progress of society- lacks articulators processes to function efficiently in practice. In that sense, is necessary the creation of mechanisms enabling the communication exercise between the population and public institutions, so that project implementation to the ultimate objective should be the common good approach. This paper proposes a model that seeks the communicational effectiveness between citizens and public institutions, based on a conceptualization of cohesion and social articulation from a communicational glance, considering the aspects, processes and assumptions with currently operating some Peruvian public institutions. The concept of organizational defragmentation arises, which helps to understand the gaps that keep society cohesion.
    Acceso abierto
  • La gestión de la comunicación en los gobiernos locales, una mirada desde la perspectiva estratégica: análisis del caso peruano

    Strauck Franco, Maria Antonia; Guillén Arruda, Claudia Alexandra (Instituto de Investigación en Relaciones Públicas, 2014-05-26)
    The strategic conception of the communication is an approach in constant evolution, which according to the kind of organization acquires particular aspects. This research describes the communication management of 49 local governments in the Province of Lima and Callao in Peru, analyzed from the strategic communication perspective, starting with the analysis of the documents that establish their institutional policy and the appreciations from direct sources. The context is studied taking into account that these organizations, being public institutions, are subject to specific conditions, which define the communicative dimension supported by setting goals and objectives oriented to encourage good relationships with the diverse audience and with the vision of ensuring the transparency and the access to the information by all the citizens; in this context the organizational policies and guidelines, as well as the performance and responsibilities of the persons in charge of managing the communication areas, play a fundamental role, therefore considering the communication management from strategy requires a distinguishing approach which makes sure that the process develops efficiently. This study brings conclusions that help to understand the current situation and also to recognise opportunities of improvement in this specific scenario.
    Acceso abierto
  • Para que no se te pegue el motel. Etnicidad, estatus y competencia social en jovenes contemporhneos (Reflexiones en torno a la obra de teatro Santiago del grupo cultural Yuyachkani)"

    Castro Pérez, Raul (Especialidad de Antropología del Departamento de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014-10-16)
    Las ideas que se desarrollaran a continuaci6n centran su inter&, en una practica ampliamente ejercida por 10s grupos humanos desde 10s inicios de la vida en comGn: hilar relatos sobre si mismos. En otras palabras, crear narrativas que den cuenta de sus origenes, que expliquen su presente y que ofrezcan proyecciones sobre 10s cursos de accion colectiva que ansian tener
    Acceso abierto