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Recent Submissions

  • Apoyo organizacional percibido y compromiso organizacional en una empresa privada de Lima, Perú

    Flores M., Jessica; Ingrid, Gómez V. (Ajayu, 2018-03)
    En la presenta investigación se busca determinar la correlación entre las variables Apoyo Organizacional Percibido y Compromiso Organizacional en una institución privada de Lima. Se utilizó una muestra representativa de 135 teleoperadores de una empresa dedicada a un call center. La muestra estuvo conformada por un 56% de mujeres y un 44% de hombres, la edad promedio de ambos sexos fue de 24 años, el 73% ha nacido en Lima, el 26% en provincia y el 1% en el extranjero. Asimismo, en esta investigación se empleó la escala de Apoyo Organizacional Percibido de Eisenberger (1986) y la escala de Compromiso Organizacional de Meyer y Allen (1991). En esta investigación se concluyó que efectivamente el apoyo organizacional percibido y el compromiso organizacional presentan una relación positiva. La permanencia de un colaborador en la empresa dependerá de la percepción positiva de apoyo organizacional y la conformidad con el trabajo. Asimismo, si la persona tiene una percepción negativa de apoyo organizacional es muy probable que se sienta disconforme con su trabajo y por ende, abandone su puesto de trabajo.
  • Contemporary Perspective on Addictive Behaviors: Underpinning Mechanisms, Assessment, and Treatment

    Cimino, Silvia; Almenara, Carlos A.; Cerniglia, Luca; Desousa, Avinash; Maremmani, Angelo G. I. (Hindawi, 2018-06)
    Carta al editor
  • Espiritualidad e Inteligencia Emocional en estudiantes universitarios de la ciudad de Ayacucho

    Vílchez Quevedo, Edwin Jesús; Miguel-Rojas, Josselyn; Vílchez-Quevedo, Edwin Jesús; Reyes Bossio, Mario (Instituto Peruano de Orientación Psicológica – IPOPS, 2018-05)
    Esta investigación pretende hallar la correlación existente entre Inteligencia Emocional (IE) y Espiritualidad en estudiantes universitarios de la ciudad de Ayacucho. Se optó por un método cuantitativo, de diseño transaccional de tipo correlacional. Para ello se contó con una muestra de 195 estudiantes universitarios de dos universidades privadas ayacuchanas, de los cuales el 41% son varones y el 59% son mujeres, con un rango de edad entre 18 a 38 años (m = 20.43). Se aplicó el Cuestionario del Trait Meta-Mood Scale-24 para y el Cuestionario de Espiritualidad; ambos adaptados a la población peruana. Se analizaron las correlaciones de las dimensiones de ambas variables; obteniendo correlaciones positivas entre todas las dimensiones de IE con las dimensiones de Espiritualidad. Asimismo, los análisis realizados evidencian que se encuentra diferencias significativas en la valoración explícita de la espiritualidad según sexo; específicamente las mujeres puntúan más en este aspecto. También se puede destacar que la dimensión de autoconciencia del cuestionario de Espiritualidad presenta las correlaciones más fuertes con las dimensiones de Inteligencia Emocional.
  • Adaptación de la Escala de Percepción Global de Estrés en estudiantes universitarios peruanos

    Guzmán-Yacaman1, Jaime Enrique; Reyes Bossio, Mario (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2018-06)
    El objetivo del presente estudio consistió en validar la Escala de Percepción Global de Estrés en una muestra peruana de universitarios de un programa nacional de becas. El proceso de adaptación consideró la doble traducción a partir de la versión original, la comparación lingüística con la adaptación chilena y mexicana, así como la revisión por jueces. Asimismo, se aplicó una prueba piloto. Los participantes fueron 332 becarios universitarios. Los resultados del Análisis Factorial Confirmatorio confirmaron el modelo bifactorial de la EPGE-13. Asimismo, se obtuvieron evidencias de validez divergente y convergente utilizando el SPANAS. La confiabilidad estimada de los puntajes generados por el instrumento fueron α=.79 para el factor de eustrés y α= .77 para el factor de distrés. Los resultados demográficos indicaron mayor presencia de estrés percibido en mujeres que en hombres. No se observaron diferencias entre el estrés y el lugar de procedencia.
  • Significados sobre el suicidio en un grupo de psicoterapeutas psicoanalíticos

    Unzueta Callirgos, Ximena (Pontificia Universidad Javeriana, 2018-06)
    Objetivo. Explorar los significados construidos en torno al suicidio en un grupo de psicoterapeutas psicoanalíticos de un centro de formación en Lima. Método. Desde el paradigma cualitativo, se utilizó un diseño fenomenológico en dos etapas. En la primera participaron 54 psicoterapeutas psicoanalíticos y en la segunda se seleccionaron ocho participantes que tuvieran contacto con pacientes con ideaciones o intentos suicidas. Las técnicas de recolección empleadas fueron, para la primera etapa, una ficha de datos y las redes semánticas naturales; y, para la segunda, una entrevista en profundidad. Resultados. Los psicoterapeutas evocaron diversos significados frente al fenómeno del suicidio, los cuales pueden organizarse en tres ejes: el paciente, el psicoterapeuta y su contratransferencia y el tratamiento. Conclusión. Los significados son construidos a partir de las propias experiencias. De esta manera, la contratransferencia se presenta como un concepto psicoanalítico que permite la comprensión de la dinámica entre los pacientes suicidas y los psicoterapeutas, y, a su vez, influye en la creación de significados mutuos. Por su parte, los psicoterapeutas emplean estos significados como una forma de dar sentido y comprender el suicidio.
  • Docentes universitarios: Una mirada desde la autoeficacia general y engagement laboral

    Lozano-Paz, Carmen Rosa; Reyes Bossio, Mario (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-05-16)
    This research aims at understanding general self-efficacy and work engagement of professors of the Psychology Program of a private university in metropolitan Lima. To reach this objective, in-depth interviews with seven professors were conducted: three of them were women and four were men. Based on those interviews, it was possible to understand what personal factors have helped said professors to carry out their work as well as with what they are engaged. Finally, it was concluded that professors have self-efficacy, as they assess their skills and their environment to achieve their goals. Another finding was that they are engaged with their teaching work, and this is based on their interaction with their students, since they do more research and are up-to-date with current practices in their field.
  • Trajectories of aggressive and depressive symptoms in male and female overweight children: Do they share a common path or do they follow different routes?

    Cerniglia, Luca; Cimino, Silvia; Erriu, Michela; Jezek, Stanislav; Almenara, Carlos A.; Tambelli, Renata (PLoS ONE, 2018-01-05)
    The prevalence of childhood overweight is a major social and public health issue, and primary assessment should focus on early and middle childhood, because weight gain in these phases constitutes a strong predictor of subsequent negative outcomes. Studies on community samples have shown that growth curves may follow linear or non-linear trajectories from early to middle childhood, and can differ based on sex. Overweight children may exhibit a combination of physiological and psychosocial issues, and several studies have demonstrated an association between overweight and internalizing/externalizing behavior. Nevertheless, there is a dearth of longitudinal studies on depressive and aggressive symptoms in children with high BMI. This study adopted a growth curve modeling over three phases to: (1) describe BMI trajectories in two groups of children aged 2±8 (overweight and normal weight) from a community sample; (2) describe the developmental trajectories of children's aggressive and depressive symptoms from 2 to 8 years of age. Results indicate higher BMI in 2-year-old girls, with males catching up with them by age 8. While overweight females' BMIs were consistently high, males' increased at 5 and 8 years. The mean scores for aggressive symptoms at T1 (2 years of age) were the same in all subjects, but a significant deviation occurred from T1 to T2 in both samples, in divergent directions. With regards to children's depressive symptoms, the two groups had different starting points, with normal weight children scoring lower than overweight youths. Overweight females showed lower depressive scores than overweight males at T1, but they surpassed boys before T2, and showed more maladaptive symptoms at T3. This study solicits professionals working in pediatric settings to consider overweight children's psychopathological risk, and to be aware that even when children's BMI does not increase from 2 to 8 years, their psychopathological symptoms may grow in intensity.
  • Weight stigmatization and disordered eating in obese women: The mediating effects of self-esteem and fear of negative appearance evaluation

    Almenara, Carlos A.; Aimé, A.; Maïano, C.; Ejova, A.; Guèvremont, G.; Bournival, C.; Ricard, M.-M.; g.guevremont@muula.ca (Elsevier Masson SAS, 2017-05)
    Objective The aim of this study is to examine whether self-esteem and fear of negative appearance evaluation are significant mediators in the association between weight-related self-devaluation and disordered eating. Method A sample of obese Canadian women (N = 111, M age = 40.9, SD = 10.2) completed the Weight Self-Stigma Questionnaire (WSSQ), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), the Fear of Negative Appearance Evaluation Scale (FNAES), and the Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q). Results Self-esteem mediated the relationship between weight-related self-devaluation and restraint and weight concerns, whereas fear of negative appearance evaluation mediated the relationship with weight, shape and eating concerns. Conclusion Since, for obese women, self-esteem and fear of negative appearance evaluation are likely to maintain disordered eating, they should be more frequently taken into consideration by researchers, health professionals and public policy stakeholders.
  • The effect of belief in weight controllability on anti-fat attitudes: An experimental manipulation

    Ksinan, A.J.; Almenara, Carlos A.; Vaculik, M.; vaculik@fss.muni.cz (2017-05)
    Introduction Anti-fat attitudes reflect a type of discrimination on the basis of body weight and are one of the last accepted types of social stigma. Objective To evaluate the effect of exposure to priming messages about the causes of obesity on attitudes toward fat people. Method Participants (n = 580, M age = 22.19, 64.1% female) were randomly assigned to one of three possible conditions and then provided responses on three AFA subscales: Dislike, Fear of fat, and Willpower. Results Priming participants with messages confirming/challenging the weight controllability belief was associated with higher/lower levels on Willpower respectively compared to the control group. Unexpectedly, participants in both confirming and challenging groups showed significantly higher scores on Fear of fat. No differences were found on scores indicating Dislike. Conclusion The current findings emphasize the effect of exposure to information about the causes of obesity on weight controllability beliefs.
  • Jerarquía de valores entre estudiantes de secundaria de colegio religioso y colegio laico de Lima

    Raiza García Anchorena; Grimaldo, Mirian; Manzanares Medina, Eduardo; pcpsemam@upc.edu.pe (Universidad de San Martín de Porres, 2016-12-25)
    The purpose of this research was to compare the hierarchy of values among high school students, according to type of school (religious and secular) and sex. The sample was composed by 250 high school students (60.4% male, 52% religious school). The ages are in the range of 14 to 17 years (M = 15.47, SD = 0.63). The instrument used was the Portrait Value Questionnaire by Schwartz (2001), whose analysis of structure and internal consistency was satisfactory. To compare the hierarchy of values between the groups, top down correlations (rtd >) were used. According to the results, greater association (similarity) was found between the hierarchy of values depending on the type of school (rtd = .82) and, to a lesser degree by sex (rtd = .69). The comparative results show greater Benevolence, Self-Direction, Stimulation among women and Achievement among men. The implications of the comparative results are discussed.
  • Propriedades psicométricas da Escala de Atitudes sobre o Amor (LAS) em universitários peruanos

    Paula C. Lascurain Wais; Lavandera Liria, María Claudia; Manzanares Medina, Eduardo; eduardo.manzanares@upc.edu.pe (Universidad Catolica de Colombia, 2017-05)
    El objetivo de este estudio fue analizar la validez de constructo y la fiabilidad de la Escala de Actitudes sobre el Amor (Love Attitudes Scale [LAS]) de Hendrick & Hendrick (1986). La muestra estuvo compuesta por 381 estudiantes universitarios de Lima, Perú, (61.7 % mujeres) de entre 17 y 25 años de edad. Aparte del LAS, se aplicó el I-PANAS-SF adaptado por Gargurevich (2010), el cual evalúa el afecto positivo y negativo. Como resultados, el análisis factorial exploratorio del LAS arrojó una solución de seis factores (Eros, Ludus, Storge, Pragma, Manía y Ágape) que explicaron el 47.87 % de la varianza total. Las correlaciones entre las puntuaciones de los estilos Eros y Pragma y el afecto positivo fueron positivas y significativas; mientras que los estilos Manía y Ludus tuvieron correlaciones positivas y significativas con el afecto negativo. Utilizando el método de consistencia interna, la fiabilidad de los seis factores encontrados fue de .62 a .85; mientras que con el método testretest, los coeficientes de estabilidad fueron de .44 a .77. Estos resultados permiten concluir que el LAS y sus puntuaciones son una medida válida y fiable para medir las actitudes hacia el amor en la población de universitarios de Lima, Perú.
  • Estudio comparativo del acuerdo y consistencia intercalificadores en el test gestáltico visomotor de Bender 2.a edición

    Merino Soto, César; Calderón De la Cruz, Gustavo; Manzanares Medina, Eduardo; sikayax@yahoo.com.ar (Elsevier B.V., 2016-09)
    El estudio tiene por objetivo contrastar la efectividad de calificadores sin entrenamiento específico en el test gestáltico visomotor de Bender, 2.a edición (Bender-II), usando un método para calificar el grado de exactitud de los dibujos reproducidos propio de este instrumento (sistema de calificación global). Algunos estudios previos han demostrado buenos niveles de confiabilidad intercalificador, pero no se verificó el efecto de la falta de entrenamiento específico. En el estudio participaron 75 niños divididos en dos grupos (34 y 41) de edad y cuatro calificadores (dos estudiantes y dos egresados, todos de psicología). Después de aplicar el test individualmente, los calificadores recibieron la instrucción de puntuar los dibujos usando únicamente el manual como guía, sin interactuar entre ellos. Se hicieron comparaciones intragrupo e intergrupos. Aunque los resultados indicaron algunas diferencias moderadas entre los grupos, principalmente se hallaron niveles altos de acuerdo y consistencia; y comparado con los estudios previos, las diferencias generalmente no fueron sustanciales. Se concluye que el puntaje visomotor del Bender-II puede alcanzar buenos niveles de confiabilidad.
  • Psychologically Controlling Parenting and Personality Vulnerability to Depression: A Study in Peruvian Late Adolescents

    Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) (Springer International Publishing, 2015-08-20)
    This study examined associations between two domain-specific manifestations of perceived psychologically controlling parenting (i.e., dependency oriented and achievement-oriented), dimensions of personality vulnerability to depression (i.e., dependency and self-criticism), and depressive symptoms in Peruvian late adolescents (N = 292, 60 % female). Structural equation modeling showed that perceived dependency-oriented psychological control was related specifically to dependency and that perceived achievement-oriented psychological control was related specifically to self-criticism. Both dimensions of personality vulnerability played an intervening role in associations between the domains of psychologically controlling parenting and depressive symptoms. In addition, dependency-oriented psychological control interacted with perceived parental responsiveness in the prediction of depressive symptoms, such that responsiveness exacerbated effects of psychological control on depressive symptoms. Results were similar across maternal and paternal ratings of parenting. Findings are interpreted in light of the debate about the cross cultural generalization of the effects of psychologically controlling parenting.
  • Autonomy-Supportive Parenting and Autonomy-Supportive Sibling Interactions: The Role of Mothers’ and Siblings’ Psychological Need Satisfaction

    Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) (SAGE Publications, 2015-09-23)
    Autonomy-supportive parenting yields manifold benefits. To gain more insight into the family-level dynamics involved in autonomy-supportive parenting, the present study addressed three issues. First, on the basis of self-determination theory, we examined whether mothers’ satisfaction of the psychological needs for autonomy, competence, and relatedness related to autonomy-supportive parenting. Second, we investigated maternal autonomy support as an intervening variable in the mother–child similarity in psychological need satisfaction. Third, we examined associations between autonomy-supportive parenting and autonomy-supportive sibling interactions. Participants were 154 mothers (M age = 39.45, SD = 3.96) and their two elementary school-age children (M age = 8.54, SD = 0.89 and M age = 10.38, SD = 0.87). Although mothers’ psychological need satisfaction related only to maternal autonomy support in the younger siblings, autonomy-supportive parenting related to psychological need satisfaction in both siblings and to an autonomy-supportive interaction style between siblings. We discuss the importance of maternal autonomy support for family-level dynamics.
  • How geography influences complex cognitive ability

    Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) (Elsevier B.V., 2015-05-20)
    Evolutionary explanations for geography's influence on complex cognitive ability (CCA) imply virtually immutable components of between-nation IQ differences. Their weight vis-à-vis the weight of situational components was evaluated through an analysis of a 194-country data set. Additive effects of absolute latitude (AL) and longitudinal distance from Homo sapiens' cradle (LDC) explain Northeastern Asian higher, Sub-Saharan African lower CCAs. AL exerts cognitive influence directly and through socioeconomic development and evolutionary genetics whereas LDC does through evolutionary genetics; however, this occurs differently in Africa-Near East- Europe and elsewhere. The findings are understood assuming supremacy of contemporary UVB radiation → hormonal and climatic → socioeconomic mediators of the AL–CCA linkage whose effects are moderated by heterogeneous genetic and cultural adaptations to radiation and climate. Geography's cognitive effects are dynamic and public-policy actions may modify them.
  • Economic Inequality Is Linked to Biased Self-Perception

    Loughnan, Steve; Kuppens, Peter; Allik, Jüri; Balazs, Katalin; De Lemus, Soledad; Dumont, Kitty; Gargurevich, Rafael; Hidegkuti, Istvan; Leidner, Bernhard; Matos, Lennia; Park, Joonha; Realo, Anu; Shi, Junqi; Sojo, Victor Eduardo; Yuk-yue Tong; Vaes, Jeroen; Verduyn, Philippe; Yeung, Victoria; Haslam, Nick; s.loughnan@kent.ac.uk (Association for Psychological Science, 2011-08-13)
    People’s self-perception biases often lead them to see themselves as better than the average person (a phenomenon known as self-enhancement). This bias varies across cultures, and variations are typically explained using cultural variables, such as individualism versus collectivism. We propose that socioeconomic differences among societies—specifically, relative levels of economic inequality—play an important but unrecognized role in how people evaluate themselves. Evidence for selfenhancement was found in 15 diverse nations, but the magnitude of the bias varied. Greater self-enhancement was found in societies with more income inequality, and income inequality predicted cross-cultural differences in self-enhancement better than did individualism/collectivism. These results indicate that macrosocial differences in the distribution of economic goods are linked to microsocial processes of perceiving the self.
  • Urban life stress in preadolescents: a longitudinal assessment in Lima

    Casuso, Liliana; Gargurevich, Rafael; Van den Noortgate, Wim; Van den Bergh, Omer; lcasuso@gmail.com (Escuela Profesional de Psicología de la Facultad de Ciencias de la Comunicación, Turismo y Psicología de la Universidad de San Martín de Porres, 2013-08-12)
    Este estudio tiene como objetivo explorar longitudinalmente los eventos estresantes en preadolescentes de una zona urbana de Lima. Una muestra no clínica (N = 170, 9-11 años) proveniente de niveles socioeconómicos (SES) alto y bajo en la zona urbana de Lima, fue evaluada en cuatro momentos a lo largo de dos años. El análisis multinivel mostró que la intensidad de estrés percibido disminuyó durante los dos años. Los preadolescentes de SES bajo, mostraron más estrés sobre sí mismos y sobre sus familia en comparación con los de SES alto. Las niñas se estresaban más por sus familias y amigos que los niños. Finalmente se describen los estresantes más frecuentes encontrados en este grupo de preadolescentes limeños que viven en una zona urbana.