Recent Submissions

  • Webinar Tecnológico. Desarrollo y Gestión de Proyectos de Software: Introducción a ECMAScript 6 y TypeScript

    Orozco, Victor (2020-05-30)
    Ponente: Victor Orozco (Guatemala) / Descripción: Cuando hablamos de ECMAScript, nos referimos al estándar que ya va por la versión ES6 y determina cómo emplear el lenguaje Javascript. TypeScript es un lenguaje de programación libre y de código abierto desarrollado y mantenido por Microsoft. Es un superconjunto de JavaScript, que esencialmente añade tipos estáticos y objetos basados en clases. En este webinar se mostrara las novedades de ECMAScript 6 y la potencia del lenguaje de programación TypeScript.
  • Webinar Tecnológico. Desarrollo y Gestión de Proyectos de Software: Microservicios con Net Core.

    Díaz, Jose (2020-05-30)
    La arquitectura de microservicios es una aproximación para el desarrollo de software que consiste en construir una aplicación como un conjunto de pequeños servicios, los cuales se ejecutan en su propio proceso y se comunican con mecanismos ligeros. En este webinar se implementará una aplicación basada en Microservicios utilizando Net Core.
  • Webinar Tecnológico. Desarrollo y Gestión de Proyectos de Software: Verdades y Mentiras de DevOps

    Wong, Henry (2020-05-23)
    DevOps es un enfoque cada vez más común para la entrega de software. En este webinar se explicará cuáles son los beneficios de aplicar DevOps para que los equipos de desarrollo y operaciones puedan para crear, probar, implementar y monitorear aplicaciones con velocidad, calidad y control.
  • Webinar Tecnológico. Desarrollo y Gestión de Proyectos de Software: Enfoque Ágil en la Gestión de Proyectos de Desarrollo de Software

    Sánchez, Óscar (2020-05-23)
    Ágil usa modelos de organización basados en las personas, la colaboración y los valores compartidos. En este webinar se dará a conocer que es agilidad y como los equipos multifuncionales lo aplican al desarrollo de proyecto de software.
  • Webinar Tecnológico. Desarrollo y Gestión de Proyectos de Software: Programación Reactiva en Java con Spring

    Medina, Jaime (2020-05-22)
    La programación reactiva es un paradigma enfocado en el trabajo con flujos de datos de manera asíncrona. En este webinar veremos cómo Spring Framework implementa la programación reactiva con WebFlux.
  • Conferencia Internacional: Estabilidad de Laderas y Taludes

    Sobrecases, Salvador (2020-05-29)
    Conferencista: Mg. Salvador Sobrecases (España). MBA, MSc, Ingeniero Civil e Ingeniero Geólogo por la UPV (España), Master in Business Administration por la UNIR (España). / Actualmente es Director de Departamento de Geotecnia en TYPSA Perú, participando en singulares proyectos nacionales e internacionales como Líneas 2 y 4 del Metro de Lima (Perú), Línea Amarilla (Perú), Central Hidroeléctrica Carrizal (Bolivia), Mejoramiento de 1000 km de caminos vecinales (Paraguay), o Concesión de la Ruta 5, tramo Talca-Chillán (Chile), entre otras.
  • Conversatorio por el Día de la Tierra 2019: Conservación y Desarrollo Sostenible

    Jensen, Brian; Núñez Neyra, Fabiola; Orozco, Rita; Summers, Percy (2019-04-26)
    ➡️Señor Brian Jensen, Director de la Oficina Regional de Medioambiente, Ciencia,Tecnología y Salud para Sudamérica de la Embajada de los Estados Unidos ➡️Fabiola Núñez Neyra, Directora de la Dirección de Conservación Sostenible de Ecosistemas y Especies, del Ministerio de Ambiente ➡️Rita Orozco, Coordinadora de la Comisión Multisectorial para la Protección del Medio Marino y Áreas Costeras de la CPPS del Instituto del Mar del Perú – IMARPE. ➡️Percy Summers, Director de Ciencias y Desarrollo de la ONG Conservación Internacional.
  • Segunda exposición GameLab: La gráfica en Summon Hat ¿qué debes considerar al hacer pixel art para videojuegos?

    Wong Palacio, Daniel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-02)
    Hacer la gráfica para un videojuego involucra muchos aspectos diferentes, en esta charla tocaremos lo básico que se debe considerar antes de comenzar con esta tarea./ Temas a tratar: - ¿Cómo se desarrolló la gráfica para Summon Hat? - ¿Qué debo tener en consideración antes de hacer gráfica para juegos? 1. Software para Pixel Art; 2. Resolución; 3. Icono/Síntesis; 4. Color - Los estados del personaje al momento de animar - Recomendaciones adicionales
    Acceso abierto
  • Segunda exposición GameLab: Organización y marketing en la industria peruana de videojuegos

    Evanz, Renzo Guido (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06)
    El tema del desarrollo de videojuegos, en la actualidad peruana, esta muy marcado, pero, los estudios y las personas no tienen claro como ofrecer su producto o a ellos mismos. Es por eso, que los temas de marketing, viralizacion, distribucion y exposicion son muy excasos; sin embargo, varios de los estudios tienen una historia que contar y pequeños trucos que pueden ser de mucha utilidad para las personas que comienzan y quieren generar ingresos con el desarrollo de videojuegos.
  • Segunda exposición GameLab: Desarrollo de juegos en el mercado local

    García Soto, Jorge (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-02)
    Esta exposición trata del ambiente del desarrollo de juegos local y cuales son las opciones para presentar un juego al público y a la vez generar algún tipo de ingreso con ello (Advergames, News Games, Juegos freemium con ads, Plataformas de publicación, Contacto con publishers, etc.)
    Acceso abierto
  • GameLab: Conceptualización y narrativa visual

    Vallejos, Omar (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-05-05)
    Exposición en el marco de la "Primera exposición GameLab" de desarrollo de videojuegos, llevado a cabo el 05 de Mayo en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), el Campus Monterrico. Lima, Peru.
    Acceso abierto
  • GameLab: Realidad Virtual hoy y oportunidades laborales

    Tomás Talledo, Tomy (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-05-05)
    Exposición en el marco de la "Primera exposición GameLab" de desarrollo de videojuegos, llevado a cabo el 05 de Mayo en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), el Campus Monterrico. Lima, Peru.
    Acceso abierto
  • GameLab: 10 Tips para que tu ciclo de desarrollo no sea eterno

    Kanno Kamisato, Juan Hitoshi (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-05-11)
    Exposición en el marco de la "Primera exposición GameLab" de desarrollo de videojuegos, llevado a cabo el 05 de Mayo en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), el Campus Monterrico. Lima, Peru.
    Acceso abierto
  • Information architecture model for the successful data governance initiative in the peruvian higher education sector

    Castillo, Luis Felipe; Raymundo, Carlos; Mateos, Francisco Dominguez (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2017-08)
    The research revealed the need to design an information architecture model for Data Governance initiative that can serve as an intercom between current IT / IS management trends: Information technology (IT) management and information management. A model is needed that strikes a balance between the need to invest in technology and the ability to manage the information that originates from the use of those technologies, as well as to measure with greater precision the generation of IT value through the use of quality information and user satisfaction, using the technologies that make it possible for the information to reach them to be used in their daily work.
  • Approaches based on tree-structures classifiers to protein fold prediction

    Mauricio-Sanchez, David; de Andrade Lopes, Alneu; higuihara Juarez Pedro Nelson (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2017-08)
    Protein fold recognition is an important task in the biological area. Different machine learning methods such as multiclass classifiers, one-vs-all and ensemble nested dichotomies were applied to this task and, in most of the cases, multiclass approaches were used. In this paper, we compare classifiers organized in tree structures to classify folds. We used a benchmark dataset containing 125 features to predict folds, comparing different supervised methods and achieving 54% of accuracy. An approach related to tree-structure of classifiers obtained better results in comparison with a hierarchical approach.
  • Software defined radio for hands-on communication theory

    Miyashiro, Hector; Medrano, Melissa; Huarcaya, Jose; Lezama, Jinmi (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2017-08)
    Based on a workshop developed at INICTEL-UNI, this paper presents the methodology and considerations taken to improve the experiences in communication laboratory sessions in Peruvian universities with Software Defined Radio platforms, using a HackRF-One for transmission and a RTL-SDR for reception together with GNUradio Companion, an open source software. The use of these tools allows real communications to be implemented with low cost, simplicity and flexibility that represents a perfect combination for undergraduate laboratory sessions. In addition, it is also presented an 8-PSK communication system implementation as an experience to digital communications as a viability of this proposal.
  • Predictive modeling for presumptive diagnosis of type 2 diabetes mellitus based on symptomatic analysis

    Barrios, Ordonez; Alberto, Diego; Infantes, Vizcarra; Raphael, Erick; Aguirre, Armas; Alexander, Jimmy (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2017-08)
    The purpose of using Predictive Modeling for presumptive diagnosis of Type 2 Diabetes Mellitus based on symptomatic analysis is the optimization of the diagnosis phase of the disease through the process of evaluating symptomatic characteristics and daily habits, allowing the forecasting of T2DM without the need of medical exams through predictive analysis. The tool used was SAP Predictive Analytics and in order to identify the most suitable algorithm for the prediction, we evaluated them based on precision and false positive/negative relations, having found the Auto Classification algorithm as the most accurate with a 91.7% precision and a better correlation between false positives (8) and false negatives (3).
  • Sustainable Energy Model for the production of biomass briquettes based on rice husk in low-income agricultural areas in Peru.

    Arévalo, Juan; Quispe, Grimaldo; Raymundo, Carlos (Elsevier B.V., 2017-12)
    The proposed Sustainable Energy Model is based on rice husk and the development of briquettes made from agricultural waste, which will increase efficiency in the domestic sector, and potentially replace conventional polluting fuels such as firewood. Large volumes of rice husks from millers are found scattered in rural agricultural areas of the San Martin region of Peru, where people are exposed daily to the emissions of polluting gases produced by burning these wastes, causing respiratory and lung diseases. Despite present circumstances, this waste has a great energetic potential that is not yet used by society, representing an opportunity to encourage socioenvironmental development and generate added value to the husk. Based on a compaction and drying process, briquettes were obtained with 4,040 kcal / kg of heat power and 80.39% combustion efficiency, allowing the little use of biofuel compared to firewood, and consequently, the utilization of this biofuel would reduce levels of deforestation. In contrast to similar projects, the sustainability of an energetic model of briquette production will be achieved when economic, environmental and social aspects are met, developing clean technologies and an efficient supply chain, from the supply of the husk to the commercialization of briquettes
    Acceso abierto
  • Modelo de asociación entre objetos y estilos de aprendizajes para una Plataforma de aprendizaje adaptativo

    Luis Maza Arnao; Raymundo Ibañez, Carlos Arturo; Dominguez, Francisco (International Institute of Informatics and Systemics, IIIS, 2017-03)
    Adaptive learning systems constitute a new approach to e-learning systems, they allow adapting the content to the individual characteristics of students. Two of its main components are the domain model and the student model, whose key elements are the learning objects (OA) and learning style, respectively. LOs are digital educational content provided by the course while learning style will define how the student learns. Within this context the motivation of this study is to propose a partnership model for relating the LOs with student learning styles. After conducting a systematic review of previous work related a mathematical model of partnership LOs and learning styles by reference to their type of format and content type to determine which is associated LOs better student learning style is presented.
    Acceso abierto
  • Modelo de Gestión del Portafolio Digital del nivel de Percepción sobre la Evaluación del Aprendizaje del Estudiante

    Erika Nancy Castillo Pantoja; Raymundo Ibañez, Carlos Arturo (nternational Institute of Informatics and Systemics, IIIS, 2017-03)
    The digital management model portfolio emerges as an alternative for the evaluation of the learning that acts as support in the performance of the process of teaching and the continuous improvement of the students learning process, in the course thesis of the computing and systems engineering program, providing the opportunity for being the host of his own learning. The main feature of this tool is that allows the evidence management and the self-assessment of this learning involving cognitive and metacognitive processes leading to consider it one of the most important educational innovations in the university environment.
    Acceso abierto

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