• Educación abierta: reconfiguración del escenario educativo

      Chumpitaz, Lucrecia (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2016-10-25)
      Conferencia que aborda la Educación abierta y su reconfiguración del escenario educativo.
      Acceso abierto
    • El aporte de la Biblioteca Universitaria a la Calidad Educativa

      Melgar, Andrés (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-07)
      Disertación que aborda el papel de la Biblioteca Universitaria a la calidad Educativa.
      Acceso abierto
    • Electronic Theses and Dissertations in Peru: A Twelve-Year Experience and Its connections to “LA REFERENCIA”, a Latin American Repository

      Huaroto, Libio; Recavarren, Isabel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2015-11-18)
      In June 2004, University of San Marcos (UNMSM, Lima, Peru) launched the first portal providing access to electronic theses and dissertations in Peru using the Cybertesis platform. This initiative marked the beginning of open access theses repositories in the country. It was followed by other higher education and research institutions, both public and private. Four years later, the Peruvian Network for Digital Theses was established. It was officially closed in December 2014. In June 2010, Red CLARA launched LA REFERENCIA, a project funded by Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Eight regional countries were part of this initiative: Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Ecuador, Mexico, Peru and Venezuela. El Salvador joined it recently. The aim of the project was to design a strategy for and an agreed framework on interoperability and scientific production management for Latin America. As of today, country members have developed national networks, each with its respective national repository portal. Repositories contain three (3) basic types of collections: master’s theses and doctoral dissertations; journal articles; and research projects. Participant institutions in LA REFERFENCIA are SNRD (Argentina), IBICT (Brazil), RRAAE (Ecuador), COLCIENCIAS, MEN, RENATA (Colombia), CONICYT, (Chile), CBUES (El Salvador), CONACYT, CUDI (México), RENARE (Peru), and CENIT, REACCIUN (Venezuela). Two events furthering open access to scientific research have been of key importance in Peru in the last two years; the first being the enacting of statute 30035 and its Regulations, by which the National Repository for Open Access Science and Technology was created. According to this legislation, all projects funded with public money will be openly accessible. The second event was the implementation of ALICIA (http://alicia.concytec.gob.pe), the aforementioned National Repository for Open Access Science and Technology. ALICIA is made up of 33 repositories – 13 of them are theses and dissertation repositories; 20 are institutional ones. ALICIA contains 34,567 registration records: 9,297 of them correspond to master’s theses, and 1,906 to doctoral dissertations (ALICIA has an additional 25,270 professional theses submitted by students after completing their undergraduate studies in order to obtain a professional license granted by the Peruvian state). LA REFERENCIA offers access to 88,599 doctoral dissertations and 202,798 master’s theses. Peruvian repositories for electronic theses and dissertations use DSpace, and have adopted the DRIVE 2.0 norms. Some institutions, like Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) have implemented Altmetrics indicators, showing social network activities connected to contents in theses, dissertations and journal articles.
      Acceso abierto
    • ¿Enemigos íntimos?

      Bossio, Jorge; jorge.bossio@upc.edu.pe (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2014-10-01)
      Acceso abierto
    • Espacios de Conocimiento en Educación: Conferencias sobre Innovación Educativa

      Flores Bueno, Daniel; Pellicer, Carmen; Rodríguez Villegas, Manuel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-06-14)
      - Ponencia Uso de la gamificación para el desarrollo de competencias informacionales en estudiantes universitarios de Daniel Flores Bueno, comunicador social con especialidad en Medios digitales y docente del área de Humanidades de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. - Ponencia La Innovación Educativa, ¿un medio o un fin para un Aprendizaje Excelente? a cargo de Carmen Pellicer, presidenta de la Fundación Trilema, directora de la revista 'Cuadernos de Pedagogía' y presidenta de la Asociación Española de Coaching Pedagógico y Evaluación Educativa. - Ponencia El docente como referente de innovación en la educación a cargo de Manuel Rodríguez Villegas, director del programa académico de Educación y Gestión del Aprendizaje de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).
      Acceso abierto
    • Espacios internacionales para la profesionalización y asociatividad de la edición universitaria

      Aguilar, César; Fernández, Alejandro; Saravia, Miguel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-07-25)
      III Coloquio de Editores Universitarios La universidad como plataforma de conocimiento tiene la misión de fomentar la producción, difusión y distribución del libro universitario. Con ese fin los fondos universitarios que desean crecer y posicionarse tienen retos para su fortalecimiento y proyección tanto nacional como internacional. De tal manera que muchos de ellos se convierten en espacios innovadores en la cadena del libro. Para el logro de esta labor, son fundamentales las estrategias de promoción enfocadas en el marketing editorial que establece una comunicación ágil e inteligente con sus públicos segmentados cada vez más exigentes y críticos; la diversificación como clave en el sistema de distribución que abren nuevos canales y formatos para sus contenidos, donde el mundo digital es parte del ADN de la generación universitaria. Es, por este motivo que, por tercer año consecutivo, se realizará el Coloquio de Editores Universitarios como un espacio de intercambio de ideas y diálogo entre los encargados de los fondos universitarios.
      Acceso abierto
    • Estrategias de la Dirección de Normalización para atender las necesidades de las partes interesadas

      Uría, Rosa (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-05-30)
      Rosario Uría. Directora de Dirección de Normalización. INACAL. / Conferencia realizada en el marco del evento "Los desafíos del Perú en la Normalización Internacional" que contó con la participación del Ministerio de la Producción y del Instituto Nacional de la Calidad (INACAL)
      Acceso abierto
    • ETD for Preservation : A case study

      Anilkumar, Nishtha (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2012-09)
      One of the reasons that we know so little of ancient life is because much of written history of those times has been lost. We can only speculate what really happened. If only we had not lost all the treasures…If only we had preserved that knowledge somewhere else or in some other medium, then probably mankind need not have to start all over again re-discovering knowledge. The loss of knowledge is due to three reasons - Disasters, Media Deterioration, and Alternative Formats & Obsolete Technology A clear idea about what could be lost will only lead us to take precautionary steps or to lessen the damage. Within a library and information service (LIS), the most likely disasters are fire or flood, but those caused by wind, earthquakes and other natural phenomena can also happen. Acts of sabotage or terrorism may occur which can destroy, or seriously disrupt the LIS. And with more and more information being held in electronic format, computer disasters, whether caused by system failure or unauthorized access and hacking into files, are becoming more common. Information is necessarily recorded on some kind of medium. All media deteriorate over time, at different rates and for different reasons. When information is provided in alternative formats – for example microforms or digitized form - equipment for using them must not only be provided, but also kept maintained in good working condition. Preserving long-term access to digital information resources is one of the key challenges facing libraries and information centers today. The paper iterates what steps have been taken by Physical Research Laboratory, Library to overcome this challenge.
      Acceso abierto
    • ETD initiatives: An audit of international landscape

      Tripathi, Manorama (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2012-09)
      Objectives: At present, libraries, worldwide, are making concerted efforts to facilitate transformation of theses to e- forms. In India, too, ETD activities are going on at an accelerated pace. The country has one of the largest educational systems across the globe. There are 634 universities and 33023 colleges in the country; every year more tan 11000 doctoral theses are awarded to the students. The University Grants Commission, (India) notification, 2009 has mandated submission of e-theses, by the research scholars, to the universities. All universities are required to setup e- theses repository to facilitate e- submission, archiving, maintenance and access to them. The paper focuses on the progress of ETD initiatives taken in India. The data is being collected through questionnaire method and whatever (information) is available in public domain in order to find out the following: 1. Current / Ongoing projects –various universities involved in ETD projects 2. Content/Total collection 3. Coverage of subject areas 4. Objectives of ETD 5. Use of software 6. Metadata schema used 7. Competency of the staff to maintain ETD 8. Policies of the universities with regard to acquisition/acceptance of etheses. 9. Policies of Government/Research Council/University Grants Commission(UGC) The paper elaborates and compares the ETD initiatives taken in UK and Australia with India. Methods: Questionnaire and whatever information is available on websites of the universities.
      Acceso abierto
    • ETDs and Best Practices in Canada

      Stuart, Nancy (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2012-09)
      Institutional Repositories (IRs) and ETD programs conducted in December 2011. The purpose of the survey was two-fold. The first was to show the growth of Institutional Repositories (IRs) across Canada. The second was to illustrate the state of the electronic theses and dissertations (ETD) submission programs at Canadian institutions. The survey was a follow up to a 2009 survey and illustrates there has been steady growth in both the number of IRs and ETD programs in Canada. Results of the survey include statistics on the number of IRs, types of materials in the IRs, the type software platform, the number of ETD programs, whether electronic submission is mandatory, if embargoed or restricted theses and dissertations are allowed, the number of institutions having their ETDs harvested by Library and Archives Canada and the number of institutions sending their theses to ProQuest and retaining a microfiche copy. The survey was sent to Canadian institutions where a thesis or dissertation is required for graduation and to Canadian institutions who are members of the Canadian Association for Research Libraries. Responses were received from 33 institutions. Best practices for ETD programs and workflows will also be discussed. Focus areas include the PDF format for multiple and multi-media files, OAI-PMH harvesting, mandatory submission and embargoes. By analyzing the results of the survey, it is clear that Canada is moving forward quickly in the implementation of ETD submission programs. The fact that over 70% of Canadian institutions have their ETDs harvested by Library and Archives Canada puts Canada, and it’s National Library, in a unique position to share its knowledge and expertise in ETD programs and ETD workflows.
      Acceso abierto
    • ETDs, Leveraging the HKU IR

      Palmer, DT,; Sidorko, P. (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2012-09)
      A mandate for ETD deposit at The University of Hong Kong (HKU) was first made in 2001. Retrospective conversion projects with author consent, and assumed consent, finished in 2011, producing an ETD collection, 20,000 strong, online in open access, making HKU first in Asia with all of its thesis collection online, and perhaps the single institution in the world with the largest such collection. In 2011 these ETDs were merged into the HKU IR, The HKU Scholars Hub. Usage statistics of the Hub increased dramatically. The January 2012 Webometric rankings of world repositories showed the Hub climbing 114 places to number 50. In the race to grab stakeholder attention, the addition of ETDs to the Hub is a win / win situation. The Hub shows records for publications, grant projects, author profiles, organizations, all interlinked to each other, showing all aspects of research at HKU [use idea of CRIS?]. Professoriate profiles in the Hub show a list of their supervised research students, and links to their finished fulltext theses, also in the Hub. These links are likewise reciprocated for thesis supervisors in the thesis records. All HKU theses now carry a DOI which increases discovery, and allows import of CrossRef citation data. Rates of download of HKU ETDs have doubled almost every year since 2001. All indications lead to the conclusion that having all facets of research in one repository, add value to each other, and increase rates of discovery and re-use. This then further brings increases in invitations for collaborative research, employment, speaking engagements.., with a concomitant increase of the hosting institution.
      Acceso abierto
    • Evaluación de bases de datos electrónicas

      Uceda Rentería, Fátima (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-06-04)
      Conferencia que aborda los temas de la evaluación de bases de datos electrónicas, clasificación de los recursos electrónicos, flujos de procesos, equipos evaluadores, entre otros temas. Evento "II Feria de Libro USIL - LIBROPALOOZA" fue organizado por la Universidad San Ignacio de Loyola y se llevó a cabo del 3 al 4 de Junio de 2019. Lima, Perú.
      Acceso abierto
    • Evolución digital o revolución cultural

      Velazco Revoredo, Luciano (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-08)
      Conferencia que aborda la evoluación digital o revolución cultural.
      Acceso abierto
    • La experiencia de Cybertesis en la UMSA‐pionera en Bolivia

      Mareño, Patricia (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2012-09)
      El objetivo de la participación es mostrar el avance logrado en la Universidad Mayor de San Andrés desde el año 2005, año en que se tuvo conocimiento de la posibilidad de implementar cybertesis, los logros que se obtuvieron hasta la fecha con el trabajo sostenido, haciendo presentaciones en las diferentes instancias jerárquicas, hasta lograr la aprobación por el Honorable Consejo Universitario, máxima autoridad universitaria, de dos importantes resoluciones como son: la entrega de los trabajos finales en formato electrónico y la aprobación del manual y reglamento de presentación de las tesis en formato electrónico e impreso. A raíz de esta resolución, se elabora un plan de acción que implica la socialización y la capacitación del personal de las bibliotecas y estudiantes que están en proceso de elaboración de sus tesis en el uso de la plantilla de marcación. El propósito de la Biblioteca Central, como monitora de este proyecto, es el de consolidar la Red Boliviana de Tesis Digitales (RBTD) en colaboración con el Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB), cabeza del sistema de universidades públicas, así como también sumar a las universidades privadas que así lo deseen. Para este fin se elaboró un cronograma de presentaciones ejecutivas mediante las cuales se hace conocer la importancia de la implementación de cybertesis en las diferentes universidades.
      Acceso abierto
    • La experiencia de publicar con Editorial UPC

      Sanchez Benavides, Óscar; Peña Larra, Cinthia; Zapata Saldaña, Eduardo (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-09-28)
      Presenta el conversatorio denominado La experiencia de publicar con Editorial UPC, llevado a cabo el 28 de setiembre de 2017 en el campus San Miguel de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Los panelistas fueron los siguientes: Óscar Sanchez Benavides, profesor del Departamento de Humanidades de UPC, quien publicó en 2017 el libro La inevitable globalización: enfoque cultural y económico de un escenario mundial; Cinthia Peña Larra, profesora del Departamento de Humanidades de UPC, quien publicó el año 2014 el libro Más allá de las palabras: una propuesta de análisis del discurso; y, finalmente, Eduardo Zapata Saldaña, profesor de la carrera de Comunicación y Periodismo de UPC, quien publicó en el año 2017 el libro Nómades electronales: lo que nos dicen las escrituras de los jóvenes: había que echarse a andar nuevamente. El objetivo fue propiciar un espacio en donde los docentes invitados pudieran compartir sus experiencias al publicar un libro con la Editorial UPC, así como compartir cómo esta experiencia ha sumado a su perfil profesional, para, de esta manera, incentivar la publicación de investigaciones con la Editorial UPC.
      Acceso abierto
    • Experiencia de Sistematización del Proceso de Actualización de Bibliografía en el marco del modelo Enseñanza y Aprendizaje de la UPC

      Ocaña Valladolid, Rosa Angélica (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-08)
      Conferencia que aborda la Experiencia de Sistematización del Proceso de Actualización de Bibliografía en el marco del modelo Enseñanza y Aprendizaje de la UPC
      Acceso abierto
    • Experiencias exitosas en el uso de learning analytics en educación superior

      Sarzosa, Daniela; Maldonado, Jorge; Pérez, Jimmy; Navarrete, Daniel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-01-09)
      Primera meetup del 2019 de la comunidad Learning Analytics Perú, donde se conversó sobre experiencias de éxito en el uso de herramientas, estrategias y métodos que han conducido a resultados satisfactorios en la aplicación estratégica de los datos en Educación Superior, de la mano de profesionales de Perú, Colombia y Ecuador... Evento realizado el 9 de enero de 2019 en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, campus San Isidro, auditorio Luis Bustamante.
      Acceso abierto
    • Familiaridad con manuales de corrección de estilo académicos

      Félix, Diana; Rodríguez, Sofía (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-07-25)
      III Coloquio de Editores Universitarios La universidad como plataforma de conocimiento tiene la misión de fomentar la producción, difusión y distribución del libro universitario. Con ese fin los fondos universitarios que desean crecer y posicionarse tienen retos para su fortalecimiento y proyección tanto nacional como internacional. De tal manera que muchos de ellos se convierten en espacios innovadores en la cadena del libro. Para el logro de esta labor, son fundamentales las estrategias de promoción enfocadas en el marketing editorial que establece una comunicación ágil e inteligente con sus públicos segmentados cada vez más exigentes y críticos; la diversificación como clave en el sistema de distribución que abren nuevos canales y formatos para sus contenidos, donde el mundo digital es parte del ADN de la generación universitaria. Es, por este motivo que, por tercer año consecutivo, se realizará el Coloquio de Editores Universitarios como un espacio de intercambio de ideas y diálogo entre los encargados de los fondos universitarios.
    • Foro de desafíos y oportunidades para mujeres en ciencia y tecnología

      Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-12-07)
      Conferencia que trata los desafíos que enfrenta la mujer hoy en día, así como las oportunidades que existen para que puedan desarrollarse en ciencia y tecnología.
      Acceso abierto
    • Funciones del Módulo de Gestión de Recursos de Alma para la catalogación: Experiencia de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

      Vargas Costilla, Janeth Jessica. (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-10-20)
      Se presentan las funcionalidades más utilizadas por la UPC del Módulo de Recursos del sistema Alma, tales como el editor de metadatos, buscar en recursos externos, navegar en encabezamientos bibliográficos, añadir representación digital, gestionar colecciones, importar entre otras funcionalidades más y que en conjunto posibilitan la gestión colaborativa de metadatos entre miembros de la comunidad Alma (registros bibliográficos y de autoridad), apoyan los procesos de normalización, control de calidad e ingreso de documentos de la UPC.
      Acceso abierto