Aprendizaje basado en ejemplos: desarrollo de aplicaciones empresariales con tecnologías .net
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Gesta, MarcosVázquez, José M.
Fernández-Blanco, Enrique
Rivero, Daniel
Rabuñal, Juan R.
Dorado, Julian
Pazos, Alejandro
Issue Date
2015-06Keywords
Ingeniería de sistemasSoftware
Lenguaje de programación
Patrones de diseño
Aplicaciones web
Aprendizaje por proyectos
Aprendizaje basado en problemas
xmlui.metadata.dc.contributor.email
[email protected]
Metadata
Show full item recordOther Titles
Example-based learning: development of Business applications with .net technologiesCitation
Gestal, M., Vázquez, J., Fernández-Blanco, E., Rivero, D., Rabuñal, J., Dorado, J., & Pazos, A. (2015). EXAMPLE-BASED LEARNING: DEVELOPMENT OF BUSINESS APPLICATIONS WITH .NET TECHNOLOGIES. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(1), 77-100. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.385Journal
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)DOI
10.19083/ridu.9.385Additional Links
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/385Abstract
El framework J2EE ha sido el gran dominador, durante mucho tiempo, en el desarrollo de aplicaciones empresariales. Esto hecho originó la aparición de un rico ecosistema de herramientas, manuales, tutoriales, etc., que explican las diferentes alternativas o peculiaridades a la hora de su implementación. La irrupción de .NET Framework, en el ámbito empresarial, ha producido una fuerte demanda de implementación de aplicaciones bajo dicha arquitectura. Sin embargo, la cantidad o calidad de la documentación disponible dista considerablemente con respecto a la existente, su principal alternativa (J2EE). Esta laguna de documentación, es especialmente visible y preocupante cuando se establece como objetivo dar a conocer los conceptos del framework, desde un punto de vista docente, a los futuros egresados del Grado en Ingeniería en Informática. Este trabajo describe el enfoque docente seguido, para alcanzar el citado objetivo de familiarizar a los alumnos con este framework alternativo y las prácticas habituales de modelo dentro de éste. Para ello, se basa principalmente de un conjunto de sencillos tutoriales con los que mostrar los fundamentos de la tecnología y dos aplicaciones completas (miniportal y minibank) en las que se muestra cómo aplicar patrones de diseño, a la hora de abordar una aplicación empresarial.Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaDescription
For a long time, J2EE has been the dominating framework for the development of business applications. This fact resulted in a rich ecosystem of tools, manuals, tutorials, etc. that explain different implementation alternatives or peculiarities. The incursion of .NET Framework in the business environment has generated a strong demand of application implementation under this architecture. However, the quantity and quality of documents available significantly differs from its main alternative (J2EE). This documentation gap is especially visible and worrying when the objective is to teach the concepts of Framework, from a teacher’s point of view, to the future graduates of the Information Systems Engineering program. This paper describes the teaching approach used in order to achieve the goal of having the students become familiar with this alternative framework and the usual model practices within it. Thus, it is based mainly on a set of basic tutorials that show the foundations of technology and two complete applications (miniportal and minibank) explaining how to apply design patterns when developing a business solution.ISSN
2223-2516ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
10.19083/ridu.9.385
Scopus Count
Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons