Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2015-06Keywords
Ecosistema comunicativoSociedad hipercomunicada
Alfabetización
Competencia mediática
Autonomía crítica
Communicative ecosystem
Hyperconnected society
Literacy
media competence
Critical autonomy
xmlui.metadata.dc.contributor.email
[email protected]
Metadata
Show full item recordOther Titles
Communicative literacy and media competence in the hypercommunicative societyCitation
Caldeiro-Pedreira, M., & Aguaded-Gómez, J. (2015). COMMUNICATIVE LITERACY AND MEDIA COMPETENCE IN THE HYPERCOMMUNICATIVE SOCIETY. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(1), 37-56. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.379Journal
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)DOI
10.19083/ridu.9.379Additional Links
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/379Abstract
El ecosistema comunicativo crece y se produce en la sociedad tecnológica actual, donde prima la hipercomunicación; en este ambiente, una ingente cantidad de pantallas difunde contenidos audiovisuales que conforman la opinión y comportamiento de los receptores. Las distintas formas de interacción presencial y virtual, así como la vorágine mediática, requieren de la formación y alfabetización, no sólo comunicativa sino igualmente audiovisual, que pretende el alcance de la actitud crítica a través del desarrollo del conjunto de habilidades necesarias para la comunicación presencial y virtual. En este sentido, la presente investigación trata de justificar el interés y necesidad del crecimiento de la competencia mediática como forma de expresión autónoma y crítica. Esta temática centra el interés de diferentes organismos e instituciones de carácter nacional e internacional y guarda estrecha relación con la educación mediática que debe llevarse a cabo por los formadores y también por los profesionales de la comunicación.Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaDescription
The communicative ecosystem develops and takes place in today’s technological society where hypercommunication is prioritized. Within this context, an enormous number of screens broadcast audiovisual contents that shape the recipients’ opinion and behavior. The different types of faceto- face and virtual interaction, as well as the media maelstrom, require training and literacy, not only communicative but also audiovisual, aimed at the attainment of a critical attitude through the development of the skills necessary for face-to-face and virtual communication. In this sense, this research intends to justify the interest and need for growth of media competence as a form of autonomous and critical expression. This topic attracts the interest of different national and international organizations and institutions, and is closely related to the media education that should be carried out by trainers and communication professionals.ISSN
2223-2516ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
10.19083/ridu.9.379
Scopus Count
Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons