• English
    • español
  • English 
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Tesis
  • Pregrado
  • Facultad de Ciencias de la Salud
  • Odontologia
  • View Item
  •   Home
  • Tesis
  • Pregrado
  • Facultad de Ciencias de la Salud
  • Odontologia
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of UPCCommunitiesTitleAuthorsAdvisorIssue DateSubmit DateSubjectsThis CollectionTitleAuthorsAdvisorIssue DateSubmit DateSubjectsProfilesView

My Account

LoginRegister

Quick Guides

Acerca del COVID-19Acerca del RepositorioPolítica del RepositorioPlantillas WordFormato de publicación de tesis Formato de publicación de artículosFormato de publicación de otros documentosLista de verificaciónGuía para generar código ORCID en UPCRecursos en línea de tesisGuia del Repositorio Académico

Statistics

Display statistics

Comparación del control de higiene oral posterior a la aplicación de un material educativo físico versus material educativo multimedia en los alumnos de una institución educativa primaria pública del distrito de Chilca

  • CSV
  • RefMan
  • EndNote
  • BibTex
  • RefWorks
Thumbnail
Name:
PEREZ.E_TESIS.pdf
Size:
16.90Mb
Format:
PDF
Download
Thumbnail
Name:
PEREZ.E_TESIS.epub
Size:
1.100Mb
Format:
application/epub
Download
Thumbnail
Name:
Perez_VE.docx
Embargo:
2085-09-18
Size:
5.573Mb
Format:
Microsoft Word 2007
Download
Average rating
 
   votes
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item. When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
 
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Authors
Pérez Vega, Estefany
Advisors
Pérez Vega, Estefany
Ceccarelli Calle, Juan Francisco
Issue Date
18/11/2015
Keywords
Higiene bucal
Índice de placa dental
Recursos educativos
Educación en salud dental
Estudiantes
Niños
Odontología
Tesis

Metadata
Show full item record
Publisher
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
URI
http://hdl.handle.net/10757/582355
Abstract
Objective: To compare the control of the application after a physical education material with a multimedia educational materials on students in public primary institution in the district of Chilca oral hygiene. Materials and Methods: A quasi-experimental study with a sample of 58 students between 9 and 12 years of age in a school of Chilca was performed. Participants were divided into two groups: the first was applied physical education material and the second multimedia material; both educational sessions lasted 30 minutes. Oral hygiene index was recorded as O'leary in the initial, 15 days and a month time. Results: In the physical education materials, average percentage of oral hygiene index to the second control was performed a month, earned an average of 5.97% +5.52 and multimedia educational material was 3.73% +4.08; comparing these averages, no statistically significant differences (p <0.05). However, when comparing the averages of the percentage obtained at 15 days for both educational materials, educational materials and physical 20.76% +15.05 in the educational multimedia 12.72% +8.82, statistically significant differences, noting that the p value was 0.03 (p <0.05). Conclusions: When comparing the control back to the application of physical educational materials versus multimedia educational material oral hygiene not statistically significant at month evaluation differences were found, however after 15 days of evaluation itself statistically significant differences were found, favoring the results to multimedia educational material. Both educational tools helping acted alike progressively reduce the level of oral hygiene students tested.
Objetivo: comparar el control de higiene oral posterior a la aplicación de un material educativo físico con un material educativo multimedia en los alumnos de una institución primaria pública del distrito de Chilca. Materiales y métodos: se realizó un estudio cuasi-experimental con una muestra de 58 alumnos entre 9 y 12 años de edad en una institución educativa de Chilca. Se utilizó dos materiales educativos, uno físico y el otro multimedia y fueron validados por una ONG. Los participantes se dividieron en dos grupos: al primero se le aplicó material educativo físico y al segundo material multimedia; ambas sesiones educativas duraron 30 minutos. Se registró el índice de placa blanda según O´Leary en el tiempo inicial, a los 15 días y al mes. Resultados: en el material educativo físico, el promedio del porcentaje del índice de placa blanda al segundo control que se realizó al mes, obtuvo una media de 5.97% + 5.52 y la del material educativo multimedia fue de 3.73% + 4.08; la comparación de estas medias no presentaron diferencias estadísticamente significativas (p< 0.05). Sin embargo, al comparar los promedios del porcentaje obtenidos a los 15 días para ambos materiales educativos, material educativo físico 20.76% +15.05 y en el material educativo multimedia 12.72% +8.82, presentan diferencias estadísticamente significativas, y se observa que el p valor fue de 0.03 (p < 0.05). Conclusiones: al comparar el control de higiene oral posterior a la aplicación del material educativo físico versus material educativo multimedia no se encontraron diferencias estadísticamente significativas al mes de evaluación, sin embargo a los 15 días de evaluación sí se hallaron diferencias estadísticamente significativas, favoreciendo en los resultados al material educativo multimedia. Ambas herramientas educativas actuaron por igual y ayudaron a disminuir progresivamente el índice de placa blanda de los alumnos evaluados.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spa
Collections
Odontologia

entitlement

 

DSpace software (copyright © 2002 - 2021)  DuraSpace
Quick Guide | Contact Us
Alicia
La Referencia
Open Repository is a service operated by 
Atmire NV
 

Export search results

The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.