• Medidas tributarias implementadas por los países de Perú, Colombia y México para atender la emergencia del COVID-19

      Arrieta, Pedro; Palacio, Alexis; Duran, Luis (2020-06-23)
      Medidas tributarias implementadas por los países de Perú, Colombia y México para atender la emergencia del COVID-19
    • Melodía encadenada

      Tolentinio, Luis Antonio (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2015-10-30)
      Escalas, ¿dónde están?, refunfuño Palabras, no se vayan, ¿sí?, ¡aparezcan! El cielo blanco engorda más la sombra Tortura, revienta mil agujas en mis ojos
      Acceso abierto
    • Memoria y Fotografía: El tiempo presente del pasado

      Wurst, Daniella (2019-08-28)
      Charla "Memoria y Fotografía: El Tiempo Presente del Pasado" – Daniella Wurst –Doctora en Culturas Latinoamericanas de la Universidad de Columbia, Nueva York.
    • Mesa redonda: Experiencia de asistencia en zona de emergencia

      Castañeda Chang, Ana María (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-04-26)
      En el marco del Día del Psicólogo, y en el contexto de las recientes emergencias vividas en nuestro país a raíz de los fenómenos naturales, la Facultad de Psicología de la UPC organizó el evento “El Rol del Psicólogo frente a situaciones de Emergencia” Este espacio busca propiciar la reflexión acerca del rol profesional que debemos asumir en situaciones como estas, así como generar propuestas como Psicólogos en formación.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: Experiencia de asistencia en zona de emergencia

      Abusada García Pacheco, Alejandra (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-04-26)
      En el marco del Día del Psicólogo, y en el contexto de las recientes emergencias vividas en nuestro país a raíz de los fenómenos naturales, la Facultad de Psicología de la UPC organizó el evento “El Rol del Psicólogo frente a situaciones de Emergencia” Este espacio busca propiciar la reflexión acerca del rol profesional que debemos asumir en situaciones como estas, así como generar propuestas como Psicólogos en formación. La expositora abordo la experiencia del Grupo "MAMI LINDA", una asociación civil sin .fines de lucro.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: La educación integral de la persona: Las ciencias, el bilingüismo y la literacidad. Bloque temático 8

      Crespo, Alegría; Allen, Mathew; Rodríguez, Manuel; Hill, Jerell; Vosseller, Sven (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-02-13)
      Mesa redonda presentada en el Congreso Internacional de Educadores 2019: El Futuro del Aprendizaje. Este tiene como propósito traer al Perú las últimas tendencias y novedades en las Ciencias de la Educación basadas en evidencia científica para su discusión, comprensión y posterior aplicación en el diseño de propuestas que permitan la innovación curricular en el centro educativo.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: La educación integral de la persona: Las humanidades, la educación física y el arte. Bloque temático 7

      Morais, Ricardo; Vosseller, Sven; Hill, Jerell; Ruuskanen, Maria; Gamarra, Lorena (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-02-13)
      Mesa redonda presentada en el Congreso Internacional de Educadores 2019: El Futuro del Aprendizaje. Este tiene como propósito traer al Perú las últimas tendencias y novedades en las Ciencias de la Educación basadas en evidencia científica para su discusión, comprensión y posterior aplicación en el diseño de propuestas que permitan la innovación curricular en el centro educativo.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: ¿Cómo será el mundo laboral en el futuro? Bloque temático 5

      Torres, Claudia; Zilberman, Jack; Tan, Oon Seng; Polesel, John (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-02-13)
      Mesa redonda presentada en el Congreso Internacional de Educadores 2019: El Futuro del Aprendizaje. Este tiene como propósito traer al Perú las últimas tendencias y novedades en las Ciencias de la Educación basadas en evidencia científica para su discusión, comprensión y posterior aplicación en el diseño de propuestas que permitan la innovación curricular en el centro educativo.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: ¿Cómo será la educación en el año 2030?

      Polesel, John; Chamberlain, Elizabeth; Tan, Oon Seng; Loya, Gisela (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-02-13)
      Mesa redonda presentada en el Congreso Internacional de Educadores 2019: El Futuro del Aprendizaje. Este tiene como propósito traer al Perú las últimas tendencias y novedades en las Ciencias de la Educación basadas en evidencia científica para su discusión, comprensión y posterior aplicación en el diseño de propuestas que permitan la innovación curricular en el centro educativo.
      Acceso abierto
    • Mesa redonda: ¿Qué competencias debe tener el docente para poder responder adecuadamente a los retos de la educación en el futuro? Bloque temático 6

      Cámere, Edistio; Cifuentes, Maria Isabel; García Quezada, Alfredo; Crespo, Alegría; Berckemeyer, Felipe; Rodríguez, Manuel (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2019-02-13)
      Mesa redonda presentada en el Congreso Internacional de Educadores 2019: El Futuro del Aprendizaje. Este tiene como propósito traer al Perú las últimas tendencias y novedades en las Ciencias de la Educación basadas en evidencia científica para su discusión, comprensión y posterior aplicación en el diseño de propuestas que permitan la innovación curricular en el centro educativo.
      Acceso abierto
    • Metodología para el cálculo de las multas base y la aplicación de los factores agravantes y atenuantes a utilizar en la graduación de sanciones

      Girón Suazo, Marie Cosette (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2014-09-12)
      Conferencia que aborda normativas sobre las infracciones, sanciones y establecemiento de la cuantía en el caso de las multas, de acuerdo a lo establecido en el Artículo 6° de la Ley N° 29325 - Ley del Sistema Nacional de Evaluación y Fiscalización Ambiental.
      Acceso abierto
    • Midiendo el progreso en comprensión lectora: resultados de las evaluaciones nacionales e internacionales (ECE, SERCE y PISA)

      Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC) (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2013-04-29)
      Acceso abierto
    • Migratory Movements of Homo Faber: Mapping Fab Labs in Latin America

      Sperling, David M.; Herrera Polo, Pablo C.; Scheeren, Rodrigo (Springer International Publishing, 2015-07-08)
      The present paper is a mapping study of digital fabrication laboratories in Latin America. It presents and discusses results from a survey with 31 universities’ fab labs, studios and independent initiatives in Latin America. The objective of this study is fourfold: firstly, to draw the cultural, social and economic context of implementation of digital fabrication laboratories in the region; secondly, to synthesize relevant data from correlations between organizational structures, facilities and technologies, activities, types of prototypes, uses and areas of application; thirdly, to draw a network of people and institutions, recovering connections and the genealogy of these fab labs; and fourthly, to present some fab labs that are intertwined with local questions. The results obtained indicate a complex “homo faber” network of initiatives that embraces academic investigations, architectural developments, industry applications, artistic propositions and actions in social processes.
      Acceso abierto
    • Mindfulness-Based Intervention Program to Reduce Anxiety Levels in Martial Arts Athletes

      Trujillo-Torrealva, D.; Reyes Bossio, Mario (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-07-14)
      Anxiety Pre Competitive State: Phenomenon that occurs in the time before a competitive situation (Cox, 2009). It usually rises and stays stable as the sporting event approaches. It is influenced by factors such as fear of failure in performance, fear of physical damage, feelings of incompetence and imperfection, and pressure for victory or achievement of goals (Días, Cruz & Fonseca, 2011). It is composed of three components: somatic anxiety, cognitive anxiety and self-confidence (Cox, 2009; Jaenes, Peñaloza, Navarrete, & Bohórquez, 2012). Mindfulness: Awareness that arises from paying attention, intentionally, to the present experience as it is. It is third generation cognitive behavioral technique (Moreno, 2012), and represents a way of relating to physical and mental phenomena in a contemplative way (Palmi & Solé, 2016). It also implies a mental state and a psychological capacity that can be practiced and improved (Garcia Campayo & Demarzo, 2015).
      Acceso abierto
    • Mirada a las Políticas de Aseguramiento Universal en Salud en el Perú

      De Habich, Midori (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2018-06-19)
      ¿Qué es una reforma de salud? En esta charla, Midori de Habich describirá la tendencia de la reforma de salud en los últimos quince años en el Perú, las tensiones recurrentes entorno a esta reforma y reflexiones para mirar el futuro.
      Acceso abierto
    • Misdiagnosed outbreak of bartonella bacilliformis in Peruvian Amazon department

      Cornejo Tapia, Ángela; Casabona, V.; Gomes, C.S.P.; Tinco, C.; Martinez Pucho, S.; Suárez Ognio, Luis; Ruiz, J.; Del Valle Mendoza, Juana (Elsevier B.V., 2015-03-23)
      Background: In March 2013, the presence of an outbreak of Bartonella bacilliformis in the Rodriguez de Mendoza (Amazonas department, Peru) was reported. B. bacilliformis is an endemic pathogen of the Andean region, responsible for Carrion’s disease. One of the main problems of this illness is the lack of adequate technical and human resources for proper diagnosis in endemic rural areas. The objective of this study was to characterize a supposed B. bacilliformis outbreak, internationally informed in Rodriguez de Mendoza province. Methods & Materials: Fifty-three blood samples were recovered from people diagnosed with Carrion’s disease, either by optical microscopy and/or clinical manifestations. In all cases epidemiological and clinical data were recorded. The samples were cultured on Columbia Agar adding 10% of sheep blood and incubated at 28 ◦C for a period of 10 weeks. Every 14 days the plates were visually inspected to detect any bacterial growth. Additionally, the DNA was directly extracted from blood and 2 different 16S rRNA PCR schemes were used, one specific for Bartonella genus and other using universal primers. Twenty-six amplified products of universal 16S rRNA were randomly recovered and sequenced. Results: The main clinical presentations reported were headache (51%), physical discomfort (51%), chill (32%) and fever (24, 5%). Only 3 blood cultures were positive. No positive PCR was obtained when using the Bartonella specific PCR either on blood or on cultured bacteria. However, all the PCR with the universal primers were positive. The sequenced 26 (49%) samples were identified as Sphingomonas spp. being this microorganism the causative agent of this outbreak. In 17% of the cases, patients were reported to have aquatic activities. Conclusion: Several Sphingomonas spp. infections in humans have been reported, mostly limited to sporadic case reports or intra-hospitalary outbreaks, but as far as we know this is the first outbreak of Sphingomonas spp. described in a non-hospital environment. The association between 17% of patients with aquatic activities suggests that this was the most feasible transmission way. Training of health staff and development of new diagnostic able to be implemented in rural endemic areas is urgent in order to overcome wrong diagnostics and avoid wrong treatments.
      Acceso abierto
    • Misdiagnosed outbreak of bartonella bacilliformis in Peruvian Amazon department

      Cornejo Tapia, Ángela; Casabona, V.; Gomes, C. S. P.; Tinco, C.; Martinez Puchol, S.; Suárez Ognio, Luis; Ruiz, J.; Del Valle Mendoza, Juana (International Society for Infectious Diseases, 2014-10-03)
      Background: In March 2013, the presence of an outbreak of Bartonella bacilliformis in the Rodriguez de Mendoza (Amazonas department, Peru) was reported. B. bacilliformis is an endemic pathogen of the Andean region, responsible for Carrion’s disease. One of the main problems of this illness is the lack of adequate technical and human resources for proper diagnosis in endemic rural areas. The objective of this study was to characterize a supposed B. bacilliformis outbreak, internationally informed in Rodriguez de Mendoza province. Methods & Materials: Fifty-three blood samples were recovered from people diagnosed with Carrion's disease, either by optical microscopy and/or clinical manifestations. In all cases epidemiological and clinical data were recorded. The samples were cultured on Columbia Agar adding 10% of sheep blood and incubated at 28°C for a period of 10 weeks. Every 14 days the plates were visually inspected to detect any bacterial growth. Additionally, the DNA was directly extracted from blood and 2 different 16S rRNA PCR schemes were used, one specific for Bartonella genus and other using universal primers. Twenty-six amplified products of universal 16S rRNA were randomly recovered and sequenced. Results: The main clinical presentations reported were headache (51%), physical discomfort (51%), chill (32%) and fever (24, 5%). Only 3 blood cultures were positive. No positive PCR was obtained when using the Bartonella specific PCR either on blood or on cultured bacteria. However, all the PCR with the universal primers were positive. The sequenced 26 (49%) samples were identified as Sphingomonas spp. being this microorganism the causative agent of this outbreak. In 17% of the cases, patients were reported to have aquatic activities. Conclusion: Several Sphingomonas spp. infections in humans have been reported, mostly limited to sporadic case reports or intra-hospitalary outbreaks, but as far as we know this is the first outbreak of Sphingomonas spp. described in a non-hospital environment. The association between 17% of patients with aquatic activities suggests that this was the most feasible transmission way.Training of health staff and development of new diagnostic able to be implemented in rural endemic areas is urgent in order to overcome wrong diagnostics and avoid wrong treatments.
      Acceso abierto
    • MMDES: Multimedia Digital Ecosystem

      Asres Kidanu, Salomon; Cardinales, Yudith; Chbeir, Richard; De Ponte, Víctor; Figueroa, Alejandro; Rodríguez, Figueroa; Raymundo Ibañez, Carlos Arturo (Computational Science and Engineering, 2016-08)
      Currently multimedia contents dominate the information exchanged in Internet, particularly through social networks. Each actor on the Internet becomes producer and consumer of contents. Nevertheless, social network and other traditional collaborative environments present limitations regarding content selection, categorization, aggregation, linking and interoperability, and usage control and privacy. In [1], we proposed the architecture (based on a peer-to-peer infrastructure and Semantic Web) of a MultiMedia Digital EcoSystem (MMDES), as a new environment for collaboration and sharing of multimedia resources, multimedia processings, as well as for computing and storage capabilities. In this paper, we describe MMDES framework and functionalities related to managing the collective knowledge and equilibrium in MMDES. We also describe the implementation of MMDES using a mobile platform in order to provide resources’ sharing for the Archivo Nacional de Arte Rupestre (ANAR) in Venezuela
      Acceso abierto
    • Modelización matemática en la formación de estudiantes de medicina

      Gonzales, Cintya; Papuico, Victor; Cabrera, Mónica; pcmacgon@upc.edu.pe; victor.papuico@upc.edu.pe; monica.cabrera@upc.pe (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 2017-07-31)
      En este trabajo, presentamos una propuesta de Actividad de Estudio e Investigación sobre sistemas de ecuaciones lineales, mediante la modelización matemática, para estudiantes de Ciencias de la Salud. Consideramos que el hacer matemáticas en la universidad es un medio para generar cuestiones problemáticas cuyas respuestas desencadenarán organizaciones matemáticas, que constituyen la razón de ser del nuevo conocimiento a aprender. Por ello, partimos de una pedagogía no monumentalista, para enseñar la matemática de modo que sea más significativa, útil y con conexiones en el desarrollo profesional del estudiante universitario.
      Acceso abierto
    • Modelo de asociación entre objetos y estilos de aprendizajes para una Plataforma de aprendizaje adaptativo

      Luis Maza Arnao; Raymundo Ibañez, Carlos Arturo; Dominguez, Francisco (International Institute of Informatics and Systemics, IIIS, 2017-03)
      Adaptive learning systems constitute a new approach to e-learning systems, they allow adapting the content to the individual characteristics of students. Two of its main components are the domain model and the student model, whose key elements are the learning objects (OA) and learning style, respectively. LOs are digital educational content provided by the course while learning style will define how the student learns. Within this context the motivation of this study is to propose a partnership model for relating the LOs with student learning styles. After conducting a systematic review of previous work related a mathematical model of partnership LOs and learning styles by reference to their type of format and content type to determine which is associated LOs better student learning style is presented.
      Acceso abierto