Experiencia de aplicación del ABP para la redacción de textos argumentativos en estudiantes de la Universidad Nacional de Tumbes
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Miranda Ynga, Diana MilagroIssue Date
2014-08-28Keywords
Producción TextualTextos Argumentativos
Métodos Didácticos
text production
Argumentative Texts
Didactic Methods
xmlui.metadata.dc.contributor.email
[email protected]
Metadata
Show full item recordOther Titles
A PBL application experience in the preparation of argumentative texts of students at The National Universitiy in TumbesCitation
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 0(1), 29Journal
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)Additional Links
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/3Abstract
The present research investigates the application of Problem-Based Learning (PBL), as an innovative didactic methodology that propitiates, as a goal, the production of argumentative texts. The experiment was applied to students of School of Economic Sciences of the National University of Tumbes. PBL is a didactic method based in the principles of active and collaborative learning, characterized by promoting at the same time the acquisition of knowledge and attitudes. Also promotes investigation about problem solving, critical thinking, team work, communication and tolerance. In the present research, a text production development test was applied to a sample of 75 first cycle students of the National University of Tumbes. When measuring this capacity, the difference between groups (experiment and control) was compared after applying this methodology at beginning of the studies (pretest) and when concluding the experiment (posttest). Results confirmed the main hypothesis: the application of Problem-Based Learning impacts significantly in the production of argumentative texts. The posttest determined that the experimental group improved significantly this competence (28 percent with regard to their initial performance and in 23 percent in relation to the control group). The study gave evidenced that PBL is a better method to achieve text production capacity, in comparison to a traditional methodology.El presente trabajo investiga la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como metodología didáctica innovadora, que propicia, como logro, la producción de textos argumentativos. El experimento se aplicó en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Tumbes. El ABP se sustenta en los principios del aprendizaje activo y colaborativo, caracterizándose por fomentar, al mismo tiempo, la adquisición de conocimientos y actitudes. Asimismo, promueve la investigación para solucionar problemas, la creación de productos, el pensamiento crítico, el trabajo en equipo, la comunicación y la tolerancia. En esta investigación, se aplicó una prueba de desarrollo de la producción textual a una muestra de 75 alumnos de primer ciclo de la Universidad Nacional de Tumbes. Al medir dicha capacidad, se comparó la diferencia entre dos grupos (experimental y de control), aplicando la metodología, en ambos, al iniciar sus estudios (pre-prueba) y al finalizar el experimento (postprueba). Los resultados confirmaron la hipótesis del trabajo: la aplicación del ABP incidió en la producción de textos argumentativos. La post-prueba determinó que el grupo experimental mejoró significativamente dicha competencia (en 28 por ciento respecto a su rendimiento inicial, y en 23 por ciento respecto al grupo de control). El estudio evidenció que el ABP, frente al tradicional, constituye un método más adecuado para desarrollar la capacidad de producir textos.
Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaISSN
2223-2516Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons