Modelo de supervisión basado en el riesgo para instituciones prestadoras de servicios de salud como herramienta para la protección de los derechos en salud en Perú
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Saravia Chong,Héctor AMezones-Holguín, Edward
Aquije Díaz,Allen J.
Villegas Ortega, José Hamblett
Rossel de Almeida,Gustavo
Acosta Saal,Carlos
Philipps Cuba, Flor de María
Benítes-Zapata, Vicente A.
Issue Date
2016-08-24
Metadata
Show full item recordOther Titles
A risk-based monitoring model for health care service institutions as a tool to protect health rights in PeruPublisher
Instituto Nacional de Salud (INS)Journal
Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud PúblicaAdditional Links
http://www.rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/2373Abstract
Objetivos. Describir el modelo de supervisión de las Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud (IPRESS) dela Superintendencia Nacional de Salud (SUSALUD) y evaluar los factores asociados al porcentaje de cumplimiento normativo ajustado a riesgo (%CNAR) en las IPRESS del Sistema de Salud Peruano (SSP). Materiales y Métodos. Se realizó un estudio de caso sobre el desarrollo e implementación de un modelo de supervisión ajustado a riesgo basado en la norma ISO 31000-2009. Con la IPRESS como unidad de análisis, se calcularon los %CNAR (un puntaje continuo entre 0 a 100) de las supervisiones integrales (SI) y supervisiones selectivas efectuadas durante los años 2013 al 2015. Un mayor %CNAR implica un menor riesgo operacional. Se estimaron coeficientes β con IC95% mediante modelos lineales generalizados para valorar la asociación entre el %CNAR (variable de respuesta) y el subsector, la región, el nivel de complejidad y el año de supervisión (variables de exposición). Resultados. Se ejecutaron 1444 supervisiones. En las SI, solo la Seguridad Social en Salud (ESSALUD) tuvo mayor %CNAR que los centros privados [(β=7,7%;IC95%(3,5 a 11,9)]. Las IPRESS de la Costa [β=-5,2;IC95%(-9,4 a -1,0)], Sierra [β=-12,5;IC95%(-16,7 a -8,3)] y Selva [β=-12,6;IC95%(-17,7 a -7,6)] tuvieron menor %CNAR que aquellas ubicadas en Lima Metropolitana. El %CNAR fue superior en el año 2015 [β=10,8IC95%(6,4 a 15,3)] en relación al año 2013. Conclusiones. El %CNAR difiere por subsector, región y año de supervisión. En las SI las IPRESS supervisadas en ESSALUD, Lima Metropolitana y el año 2015, tuvieron mejores puntuaciones. Se sugiere la puesta en marcha de acciones orientadas a mejorar el %CNAR con el propósito de favorecer el ejercicio de los derechos en salud en el SSP.Type
info:eu-repo/semantics/articleRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaISSN
1726-4634Collections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
COVID-19 exposes weaknesses in public health in the Peruvian Amazon and highlights opportunities for a One Health approachOrmea, Verónica; Evaristo, Roberto; Durand, Salomon; Lover, Andrew; Rüegg, Simon R. (CABI Publishing, 2023-01)The Amazon is home to important wildlife and a biodiversity hotspot of global importance. The ancestral knowledge kept by Indigenous communities about its fauna and flora contributes further to its irreplaceable value. The Peruvian Amazon was heavily struck by the COVID-19 epidemic with a cumulative incidence of 725, a mortality rate of 34 per 100,000 inhabitants, and a case fatality rate of 4.6% by the end of July 2020. In this work, we review scientific literature and media to trace the events that happened at the beginning of the COVID-19 epidemic in the Peruvian Amazon. Results are synthesized in three observations: (1) the evolution of the COVID-19 epidemic within the Peruvian Amazon and the response of the Peruvian health care system, (2) Confusing information about Ivermectin use for COVID-19 treatment and prevalent self-medication (3) The response of the traditional Indigenous health care system to the COVID-19 epidemic. These three observations are interdependent. There is an unexploited potential for integrative approaches linking traditional medical practices (TMP) and biomedical approaches and they may benefit from the interactions that occur between them. Synergies can also be explored between the human and animal health care sector, especially in terms of the use and stewardship of medicines. We conclude that there is a benefit of the One Health approach in the region, which can go through the common ambition to improve the integrated health of people, animals and ecosystems, facilitate the enhancement of equity and inclusion while improving access to health services and conserving biodiversity.Acceso abierto
-
Modelo de supervisión basado en el riesgo para instituciones prestadoras de servicios de salud como herramienta para la protección de los derechos en salud en PerúBenítes-Zapata, Vicente A.; Saravia-Chong, Héctor A; Mezones-Holguín, Edward; Aquije-Díaz, Allen J; Villegas-Ortega, José; Rossel-de-Almeida, Gustavo; Acosta-Saal, Carlos; Philipps-Cuba, Flor; [email protected] (Instituto Nacional de Salud (INS), 2016-09)Objetivos. Describir el modelo de supervisión de las Instituciones Prestadoras de Servicios de Salud (IPRESS) de la Superintendencia Nacional de Salud (SUSALUD) y evaluar los factores asociados al porcentaje de cumplimiento normativo ajustado a riesgo (%CNAR) en las IPRESS del Sistema de Salud Peruano (SSP). Materiales y Métodos. Se realizó un estudio de caso sobre el desarrollo e implementación de un modelo de supervisión ajustado a riesgo basado en la norma ISO 31000-2009. Con la IPRESS como unidad de análisis, se calcularon los %CNAR (un puntaje continuo entre 0 a 100) de las supervisiones integrales (SI) y supervisiones selectivas efectuadas durante los años 2013 al 2015. Un mayor %CNAR implica un menor riesgo operacional. Se estimaron coeficientes β con IC95% mediante modelos lineales generalizados para valorar la asociación entre el %CNAR (variable de respuesta) y el subsector, la región, el nivel de complejidad y el año de supervisión (variables de exposición). Resultados. Se ejecutaron 1444 supervisiones. En las SI, solo la Seguridad Social en Salud (ESSALUD) tuvo mayor %CNAR que los centros privados [(β=7,7%;IC95%(3,5 a 11,9)]. Las IPRESS de la Costa [β=-5,2;IC95%(-9,4 a -1,0)], Sierra [β=-12,5;IC95%(-16,7 a -8,3)] y Selva [β=-12,6;IC95%(-17,7 a -7,6)] tuvieron menor %CNAR que aquellas ubicadas en Lima Metropolitana. El %CNAR fue superior en el año 2015 [β=10,8IC95%(6,4 a 15,3)] en relación al año 2013. Conclusiones. El %CNAR difiere por subsector, región y año de supervisión. En las SI las IPRESS supervisadas en ESSALUD, Lima Metropolitana y el año 2015, tuvieron mejores puntuaciones. Se sugiere la puesta en marcha de acciones orientadas a mejorar el %CNAR con el propósito de favorecer el ejercicio de los derechos en salud en el SSP.Acceso abierto
-
Promoción de los derechos en salud en Perú: una aproximación desde la perspectiva de acción de la Superintendencia Nacional de SaludMezones-Holguín, Edward; Díaz-Romero, Ricardo; Castillo-Jayme, Jackeline; Jerí-de-Pinho, María; Benítes-Zapata, Vicente A.; Marquez-Bobadilla, Edith; López-Dávalos, César; Philipps-Cuba, Flor de María; [email protected] (Instituto Nacional de Salud (INS), 2016-09)In Peru, The National Health Authority (SUSALUD) is granted the responsibility to promote, protect and defend the health rights of every citizen. However, in the Peruvian Health System (PHS) there exists an insufficient culture of health rights, a low level of knowledge of health rights by the population, and a limited degree of cooperation between users, providers and funders. In light of this limited popular participation in the health rights of the citizenry, it has been necessary for SUSALUD to pursue various activities in order to promote the exercise of health rights by Peruvians. Among the strategies implemented are the development of Organized Boards of Users (OBU) and a Program of Integrated Actions for the Promotion of Health Rights (PIAPHI). The aim of both interventions is to increase the level of trust between citizens and government, which fosters and strengthens the capacity of citizens to pursue their health rights. In this article we begin with a brief presentation on the state of knowledge, attitudes and practices of users of the health system regarding their rights. Then we explain both programs, their goals and procedures, and a general description of their activities. Also, some indicators of process and some results are presented along with discussion and future prospects. We believe that the gradual implementation of the OBU and PIAPHI programs will enhance the participation of Peruvians in their health system, and will contribute positively to their empowerment and the pursuit of their health rights.Acceso abierto