5.00
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/604955
Title:
Formación de competencias creativas en la gestión de negocios
Other Titles:
Creative training in business schools
Authors:
Ortiz Esaine, Nicolás M.; Chocce Silva, Marlene E.
Citation:
Ortiz Esaine, N., & Chocce Silva, M. (2015). CREATIVE TRAINING IN BUSINESS SCHOOLS. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 105-114. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.423
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
Dec-2015
URI:
http://hdl.handle.net/10757/604955
DOI:
10.19083/ridu.9.423
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/423
Abstract:
El presente artículo expone la importancia de formar competencias creativas en los profesionales de las ciencias empresariales, específicamente de mercadotecnia. Busca mostrar los alcances y ventajas que ofrece el desarrollo del pensamiento lateral, a fin de lograr una relación más empática entre los gestores de la empresa con sus públicos en un contexto económico globalizado que requiere de mayor personalización y énfasis social de las acciones corporativas. Se aborda desde la experiencia paralela en escuelas creativas y de negocios, partiendo desde los nuevos enfoques de la planificación de negocios basada en ejercicios de pensamiento lateral, iterativo y de cooperación; tomando como ejemplo las innovaciones producidas. Se busca generar propuestas de modelos que se integren a los currículums, que acorten las brechas que hoy se expresan desde escuelas de negocio independiente frente al modelo academicista de las universidades; así como atender a las brechas generacionales que se imponen en nuevos consumidores.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Description:
This article deals with the importance of developing creative competencies in business sciences professionals, specifically marketing. It seeks to show the scope and advantages found in the development of lateral thinking so as to achieve a more empathetic relationship between business managers and their target audiences within a globalized economic context requiring greater personalization and social emphasis on corporate actions. This all is addressed from the parallel experience in creative and business schools, with the new approaches in business planning based on lateral, iterative, and cooperative thinking exercises as a starting point, and existing innovations as an example. The goal is to generate model proposals that can be integrated into the curriculums, and can shorten the gaps expressed today by independent business schools as opposed to the typical university academic model, and also to provide for the generational gaps existing in new consumers.
Keywords:
Formación; Creatividad; Método de debate; Competencias; Training; Creativity; Debate method; Competencies
ISSN:
2223-2516
Email:
nortiz@pucp.pe

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorOrtiz Esaine, Nicolás M.es_PE
dc.contributor.authorChocce Silva, Marlene E.es_PE
dc.date.accessioned2016-04-08T23:28:23Zes_PE
dc.date.available2016-04-08T23:28:23Zes_PE
dc.date.issued2015-12es_PE
dc.identifier.citationOrtiz Esaine, N., & Chocce Silva, M. (2015). CREATIVE TRAINING IN BUSINESS SCHOOLS. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 105-114. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.423es_PE
dc.identifier.issn2223-2516es_PE
dc.identifier.doi10.19083/ridu.9.423es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/604955es_PE
dc.descriptionThis article deals with the importance of developing creative competencies in business sciences professionals, specifically marketing. It seeks to show the scope and advantages found in the development of lateral thinking so as to achieve a more empathetic relationship between business managers and their target audiences within a globalized economic context requiring greater personalization and social emphasis on corporate actions. This all is addressed from the parallel experience in creative and business schools, with the new approaches in business planning based on lateral, iterative, and cooperative thinking exercises as a starting point, and existing innovations as an example. The goal is to generate model proposals that can be integrated into the curriculums, and can shorten the gaps expressed today by independent business schools as opposed to the typical university academic model, and also to provide for the generational gaps existing in new consumers.eng
dc.description.abstractEl presente artículo expone la importancia de formar competencias creativas en los profesionales de las ciencias empresariales, específicamente de mercadotecnia. Busca mostrar los alcances y ventajas que ofrece el desarrollo del pensamiento lateral, a fin de lograr una relación más empática entre los gestores de la empresa con sus públicos en un contexto económico globalizado que requiere de mayor personalización y énfasis social de las acciones corporativas. Se aborda desde la experiencia paralela en escuelas creativas y de negocios, partiendo desde los nuevos enfoques de la planificación de negocios basada en ejercicios de pensamiento lateral, iterativo y de cooperación; tomando como ejemplo las innovaciones producidas. Se busca generar propuestas de modelos que se integren a los currículums, que acorten las brechas que hoy se expresan desde escuelas de negocio independiente frente al modelo academicista de las universidades; así como atender a las brechas generacionales que se imponen en nuevos consumidores.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/423es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFormaciónes_PE
dc.subjectCreatividades_PE
dc.subjectMétodo de debatees_PE
dc.subjectCompetenciases_PE
dc.subjectTraininges_PE
dc.subjectCreativityes_PE
dc.subjectDebate methodes_PE
dc.subjectCompetencieses_PE
dc.titleFormación de competencias creativas en la gestión de negocioses_PE
dc.title.alternativeCreative training in business schoolses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.contributor.emailnortiz@pucp.pees_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.