Validez estructural de la escala de autorregulación del aprendizaje para estudiantes universitarios

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/604928
Title:
Validez estructural de la escala de autorregulación del aprendizaje para estudiantes universitarios
Other Titles:
Structural validity of the learning self-regulation questionnaire for university students
Authors:
Chávez Ventura, Gina; Merino Soto, César
Citation:
Chávez Ventura, G., & Merino Soto, C. (2015). STRUCTURAL VALIDITY OF THE LEARNING SELFREGULATION QUESTIONNAIRE FOR UNIVERSITY STUDENTS. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 65-76. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.453
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
Dec-2015
URI:
http://hdl.handle.net/10757/604928
DOI:
10.19083/ridu.9.453; 10.19083/ridu.9.405
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/453
Abstract:
El objetivo del estudio fue obtener evidencias de validez de la estructura interna del Cuestionario de Autorregulación del Aprendizaje (Learning Self-Regulation Questionnaire; LSRQ) y verificar la invarianza métrica comparada con un estudio previo. Los participantes fueron 237 estudiantes universitarios de los tres primeros ciclos académicos de una universidad privada, procedentes de tres ciudades del Perú (dos del norte y una de Lima). El análisis se realizó mediante un análisis factorial semiconfirmatorio, especificando como matriz de comparación (a) la configuración derivada de un estudio previo, y (b) la estimación libre de las cargas factoriales. Los resultados indican que dos dimensiones representan satisfactoriamente la estructura del instrumento; pero la invarianza métrica respecto a un estudio previo no fue satisfactoria. La reespecificación del modelo, mediante la eliminación de dos ítems con problemas de complejidad factorial y la estimación libre de los ítems, obtuvieron resultados satisfactorios. Se discuten estos resultados en el marco de la interpretación de sus puntajes y la falta de invarianza métrica.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Description:
The study’s aim was to obtain evidence of validity of the Learning Self-Regulation Questionnaire (LSRQ) internal structure and to verify metric invariance compared with a previous research study. The participants were 237 university students from the first three academic semesters of a private university in three Peruvian cities (two in the North of Peru, and one in Lima). The analysis was performed by a semi-confirmatory factor analysis, specifying as comparison matrix: a) the configuration derived from a previous study, and b) the free estimation loadings factors. The results indicate that two dimensions represent the instrument structure satisfactorily; but the metric invariance compared to a previous study was not satisfactory. The re-specification of the model, by removing two items with factorial complexity problems and the free estimation of the items, was successful. These results are discussed so as to the interpretation of their scores and the lack of metric invariance.
Keywords:
Autorregulación del aprendizaje; Propiedades psicométricas; Validez estructural; Universitarios; Self-regulated learning; Psychometric properties; Structural validity; University students
ISSN:
2223-2516
Email:
gina.chavezv@hotmail.com

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorChávez Ventura, Ginaes_PE
dc.contributor.authorMerino Soto, Césares_PE
dc.date.accessioned2016-04-08T22:55:56Zes_PE
dc.date.available2016-04-08T22:55:56Zes_PE
dc.date.issued2015-12es_PE
dc.identifier.citationChávez Ventura, G., & Merino Soto, C. (2015). STRUCTURAL VALIDITY OF THE LEARNING SELFREGULATION QUESTIONNAIRE FOR UNIVERSITY STUDENTS. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 65-76. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.453es_PE
dc.identifier.issn2223-2516es_PE
dc.identifier.doi10.19083/ridu.9.453es_PE
dc.identifier.doi10.19083/ridu.9.405es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/604928es_PE
dc.descriptionThe study’s aim was to obtain evidence of validity of the Learning Self-Regulation Questionnaire (LSRQ) internal structure and to verify metric invariance compared with a previous research study. The participants were 237 university students from the first three academic semesters of a private university in three Peruvian cities (two in the North of Peru, and one in Lima). The analysis was performed by a semi-confirmatory factor analysis, specifying as comparison matrix: a) the configuration derived from a previous study, and b) the free estimation loadings factors. The results indicate that two dimensions represent the instrument structure satisfactorily; but the metric invariance compared to a previous study was not satisfactory. The re-specification of the model, by removing two items with factorial complexity problems and the free estimation of the items, was successful. These results are discussed so as to the interpretation of their scores and the lack of metric invariance.es_PE
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue obtener evidencias de validez de la estructura interna del Cuestionario de Autorregulación del Aprendizaje (Learning Self-Regulation Questionnaire; LSRQ) y verificar la invarianza métrica comparada con un estudio previo. Los participantes fueron 237 estudiantes universitarios de los tres primeros ciclos académicos de una universidad privada, procedentes de tres ciudades del Perú (dos del norte y una de Lima). El análisis se realizó mediante un análisis factorial semiconfirmatorio, especificando como matriz de comparación (a) la configuración derivada de un estudio previo, y (b) la estimación libre de las cargas factoriales. Los resultados indican que dos dimensiones representan satisfactoriamente la estructura del instrumento; pero la invarianza métrica respecto a un estudio previo no fue satisfactoria. La reespecificación del modelo, mediante la eliminación de dos ítems con problemas de complejidad factorial y la estimación libre de los ítems, obtuvieron resultados satisfactorios. Se discuten estos resultados en el marco de la interpretación de sus puntajes y la falta de invarianza métrica.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/453es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAutorregulación del aprendizajees_PE
dc.subjectPropiedades psicométricases_PE
dc.subjectValidez estructurales_PE
dc.subjectUniversitarioses_PE
dc.subjectSelf-regulated learninges_PE
dc.subjectPsychometric propertieses_PE
dc.subjectStructural validityes_PE
dc.subjectUniversity studentses_PE
dc.titleValidez estructural de la escala de autorregulación del aprendizaje para estudiantes universitarioses_PE
dc.title.alternativeStructural validity of the learning self-regulation questionnaire for university studentses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.contributor.emailgina.chavezv@hotmail.comes_PE
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