Comprensión lectora en niños con síndrome de Asperger y niños sin síndrome de Asperger

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/584237
Title:
Comprensión lectora en niños con síndrome de Asperger y niños sin síndrome de Asperger
Authors:
Guimet Reátegui, Sofía Alejandra
Advisors:
Grimaldo, Miriam
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Issue Date:
20-Dec-2015
URI:
http://hdl.handle.net/10757/584237
Abstract:
The following study is a comparative type, since it seeks to identify the differences in reading comprehension between a group of normal children and children with Asperger syndrome. To do this, we evaluated 8 children with Asperger syndrome and 8 regular children, both groups between 7 and 12 years. Data were taken into account such as age and grade. And in the case of children with Asperger syndrome, was also taken into consideration the attendance at therapy, frequency of attendance and age of diagnosis of the syndrome. Regarding the reading comprehension variable, we used the Peruvian adaptation Assessment Battery Readers Processes PROLEC-R (2007). Results indicated no significant differences between groups. With this we can show that the group of children with Asperger's Syndrome have not really significant cognitive difficulties and they can understand texts like a regular kid.
Abstract:
El siguiente estudio es de tipo descriptivo comparativo transversal, dado que se busca identificar las diferencias que existen en comprensión lectora entre un grupo de niños sin Síndrome de Asperger y niños con Síndrome de Asperger. Para ello, se evaluó a 8 niños con Síndrome de Asperger y 8 niños sin Síndrome de Asperger, ambos grupos entre 7 y 12 años. Se tomaron en cuenta datos como la edad y el grado escolar. En el caso del grupo de niños con Asperger, la asistencia a una terapia, la frecuencia de asistencia y la edad de diagnóstico del Síndrome. Respecto a la variable de comprensión lectora, se utilizó la adaptación peruana de la Batería de Evaluación de los Procesos Lectores PROLEC-R (2007). Los resultados indicaron que no hay diferencias significativas entre ambos grupos. Con ello se puede evidenciar que el grupo de niños con Síndrome de Asperger no tienen dificultades cognitivas que les impidan comprender textos al igual que un niño regular.
Type:
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Comprensión de lectura; Síndrome de Asperger; Niños; Psicología; Tesis

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.advisorGrimaldo, Miriames_PE
dc.contributor.authorGuimet Reátegui, Sofía Alejandraes_PE
dc.date.accessioned2015-12-21T00:03:00Zes_PE
dc.date.available2015-12-21T00:03:00Zes_PE
dc.date.issued2015-12-20es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/584237es_PE
dc.description.abstractThe following study is a comparative type, since it seeks to identify the differences in reading comprehension between a group of normal children and children with Asperger syndrome. To do this, we evaluated 8 children with Asperger syndrome and 8 regular children, both groups between 7 and 12 years. Data were taken into account such as age and grade. And in the case of children with Asperger syndrome, was also taken into consideration the attendance at therapy, frequency of attendance and age of diagnosis of the syndrome. Regarding the reading comprehension variable, we used the Peruvian adaptation Assessment Battery Readers Processes PROLEC-R (2007). Results indicated no significant differences between groups. With this we can show that the group of children with Asperger's Syndrome have not really significant cognitive difficulties and they can understand texts like a regular kid.en
dc.description.abstractEl siguiente estudio es de tipo descriptivo comparativo transversal, dado que se busca identificar las diferencias que existen en comprensión lectora entre un grupo de niños sin Síndrome de Asperger y niños con Síndrome de Asperger. Para ello, se evaluó a 8 niños con Síndrome de Asperger y 8 niños sin Síndrome de Asperger, ambos grupos entre 7 y 12 años. Se tomaron en cuenta datos como la edad y el grado escolar. En el caso del grupo de niños con Asperger, la asistencia a una terapia, la frecuencia de asistencia y la edad de diagnóstico del Síndrome. Respecto a la variable de comprensión lectora, se utilizó la adaptación peruana de la Batería de Evaluación de los Procesos Lectores PROLEC-R (2007). Los resultados indicaron que no hay diferencias significativas entre ambos grupos. Con ello se puede evidenciar que el grupo de niños con Síndrome de Asperger no tienen dificultades cognitivas que les impidan comprender textos al igual que un niño regular.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.formatapplication/mswordes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.sourceRepositorio Académico UPCes_PE
dc.subjectComprensión de lecturaes_PE
dc.subjectSíndrome de Aspergeres_PE
dc.subjectNiñoses_PE
dc.subjectPsicologíaes_PE
dc.subjectTesises_PE
dc.titleComprensión lectora en niños con síndrome de Asperger y niños sin síndrome de Aspergeres_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Facultad de Ciencias Humanases_PE
thesis.degree.levelLicenciaturaes_PE
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.namePsicólogoes_PE
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.