Características de los cursos de investigación en escuelas de medicina del Perú

5.00
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/555579
Title:
Características de los cursos de investigación en escuelas de medicina del Perú
Other Titles:
Research courses’ characteristics in Peruvian medical schools
Authors:
Taype Rondán, Á; Huaccho Rojas, J.; Pereyra Elías, Reneé ( 0000-0001-6398-4287 ) ; Mejia, C. R; Mayta-Tristan, Percy ( 0000-0002-0861-6606 )
Publisher:
Insight Medical Publishing
Journal:
Archivos de Medicina
Issue Date:
23-May-2015
URI:
http://hdl.handle.net/10757/555579
DOI:
10.3823/1243
Abstract:
Objetivo: Describir las características de los cursos de investigación y la producción científica de sus docentes en las escuelas de medicina del Perú. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo, con los datos de las 32 escuelas de medicina del Perú existentes al 2011, las currículas de los cursos de investigación de estas escuelas, y los docentes de dichos cursos. Se evaluó el número de cursos, docentes y sus publicaciones. Resultados: La mediana de créditos de investigación fue 5,5 [rango 2 a 18] por escuela, y la mediana del porcentaje del total de créditos fue de 1,75% [rango 0,6 a 6,3]. En 18/32 (56%) escuelas existió algún curso en el que se solicitó al estudiante la presentación de un informe final, pero solo una escuela tuvo algún curso que incluyó prácticas de envío a publicación. Además, solo 5 (15,6%) escuelas contaron con algún docente que haya publicado al menos un artículo original como autor corresponsal en Scopus alguna vez en su vida. Conclusión: Los cursos de investigación de las escuelas de medicina del Perú no enseñan el proceso de publicación en revistas indizadas y los docentes de estos cursos tienen una baja producción científica.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Description:
Aim: To evaluate the research courses’ characteristics and the scientific output of its teachers within Peruvian medical schools. Methods: A cross-sectional descriptive study was performed, using data from the medical schools existing in Peru in 2011. The research courses’ syllabi and its teachers were evaluated. The number of courses, its teachers and the scientific output of them were assessed. Results: Schools had a median of 5.5 [range 2 to 18] credits of research courses, and 1.75% [0.6 to 6.3] was the median of percentages of total credits. In 18/32 (56%) schools existed at least one course requiring the student to present a final inform, and only one school entailed the students to publish the courses’ products in scientific journals. Furthermore, only five (16%) schools employed at least one instructor that had ever published at least one original article as the corresponding author in a Scopus-indexed journal. Conclusion: Peruvian medical schools’ research courses do not include the publication process as a targeted skill and its teachers have a poor scientific output.; percy.mayta@upc.edu.pe; Article
Keywords:
Educación médica; Cursos; Escuelas de Medicina; Investigación; Publicaciones; Perú; Education; Medical; Courses; Schools; Research; Publications
ISSN:
1698-9465

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorTaype Rondán, Áes_PE
dc.contributor.authorHuaccho Rojas, J.es_PE
dc.contributor.authorPereyra Elías, Reneées_PE
dc.contributor.authorMejia, C. Res_PE
dc.contributor.authorMayta-Tristan, Percyes_PE
dc.date.accessioned2015-05-23T13:22:22Zes_PE
dc.date.available2015-05-23T13:22:22Zes_PE
dc.date.issued2015-05-23es_PE
dc.identifier.issn1698-9465es_PE
dc.identifier.doi10.3823/1243es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/555579es_PE
dc.descriptionAim: To evaluate the research courses’ characteristics and the scientific output of its teachers within Peruvian medical schools. Methods: A cross-sectional descriptive study was performed, using data from the medical schools existing in Peru in 2011. The research courses’ syllabi and its teachers were evaluated. The number of courses, its teachers and the scientific output of them were assessed. Results: Schools had a median of 5.5 [range 2 to 18] credits of research courses, and 1.75% [0.6 to 6.3] was the median of percentages of total credits. In 18/32 (56%) schools existed at least one course requiring the student to present a final inform, and only one school entailed the students to publish the courses’ products in scientific journals. Furthermore, only five (16%) schools employed at least one instructor that had ever published at least one original article as the corresponding author in a Scopus-indexed journal. Conclusion: Peruvian medical schools’ research courses do not include the publication process as a targeted skill and its teachers have a poor scientific output.eng
dc.descriptionpercy.mayta@upc.edu.pees_PE
dc.descriptionArticlees_PE
dc.description.abstractObjetivo: Describir las características de los cursos de investigación y la producción científica de sus docentes en las escuelas de medicina del Perú. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo, con los datos de las 32 escuelas de medicina del Perú existentes al 2011, las currículas de los cursos de investigación de estas escuelas, y los docentes de dichos cursos. Se evaluó el número de cursos, docentes y sus publicaciones. Resultados: La mediana de créditos de investigación fue 5,5 [rango 2 a 18] por escuela, y la mediana del porcentaje del total de créditos fue de 1,75% [rango 0,6 a 6,3]. En 18/32 (56%) escuelas existió algún curso en el que se solicitó al estudiante la presentación de un informe final, pero solo una escuela tuvo algún curso que incluyó prácticas de envío a publicación. Además, solo 5 (15,6%) escuelas contaron con algún docente que haya publicado al menos un artículo original como autor corresponsal en Scopus alguna vez en su vida. Conclusión: Los cursos de investigación de las escuelas de medicina del Perú no enseñan el proceso de publicación en revistas indizadas y los docentes de estos cursos tienen una baja producción científica.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherInsight Medical Publishinges_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.sourceUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.sourceRepositorio Académico - UPCes_PE
dc.subjectEducación médicaes_PE
dc.subjectCursoses_PE
dc.subjectEscuelas de Medicinaes_PE
dc.subjectInvestigaciónes_PE
dc.subjectPublicacioneses_PE
dc.subjectPerúes_PE
dc.subjectEducationes_PE
dc.subjectMedicales_PE
dc.subjectCourseses_PE
dc.subjectSchoolses_PE
dc.subjectResearches_PE
dc.subjectPublicationses_PE
dc.titleCaracterísticas de los cursos de investigación en escuelas de medicina del Perúes_PE
dc.title.alternativeResearch courses’ characteristics in Peruvian medical schoolses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalArchivos de Medicinaes_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.