La universidad como espacio de intervención en orientación profesional: una experiencia en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/346295
Title:
La universidad como espacio de intervención en orientación profesional: una experiencia en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Other Titles:
The University as a Space for Intervention in Professional Orientation: one experience at the Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Authors:
Navarrete Talavera, Patricia; Peralta Kuan, Daniel
Citation:
Talavera Navarrete, P., & Peralta Kuan, D. (2007). La universidad como espacio de intervención en orientación profesional: una experiencia en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 3(1), 1–20. Retrieved from http://hdl.handle.net/10757/346295
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
6-Mar-2015
URI:
http://hdl.handle.net/10757/346295
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19
Abstract:
El presente artículo constituye una reflexión acerca de la universidad como un espacio de intervención en la orientación vocacional y profesional. Ha sido realizada a la luz de los trabajos y la discusión teórica actual, tomando como referencia la experiencia desarrollada por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas1. La orientación profesional es una continuación de la orientación vocacional que tradicionalmente se circunscribe al momento de elección de la carrera. En la actualidad dada la acelerada generación de conocimientos y las demandas de capacitación continua, la orientación cobra un papel primordial en la formación profesional de los estudiantes y, por lo tanto, en el sistema universitario que los alberga. Se hace necesaria entonces la elaboración de nuevas propuestas de trabajo que contemplen conjuntamente el modelo educativo, la labor de los docentes, los servicios de bolsa de trabajo y el Área de Orientación.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Description:
The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.
Keywords:
Desarrollo vocacional; Orientación profesional; Orientación vocacional; Universidad; Competencias; Talento; Vocational development; Professional orientation; Vocational orientation; University; Capabilities or competences; Talent
ISSN:
2223-2516

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorNavarrete Talavera, Patriciaes_PE
dc.contributor.authorPeralta Kuan, Danieles_PE
dc.date.accessioned2015-03-06T18:15:12Zes_PE
dc.date.available2015-03-06T18:15:12Zes_PE
dc.date.issued2015-03-06es_PE
dc.identifier.citationTalavera Navarrete, P., & Peralta Kuan, D. (2007). La universidad como espacio de intervención en orientación profesional: una experiencia en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 3(1), 1–20. Retrieved from http://hdl.handle.net/10757/346295es_PE
dc.identifier.issn2223-2516es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/346295es_PE
dc.descriptionThe present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.eng
dc.description.abstractEl presente artículo constituye una reflexión acerca de la universidad como un espacio de intervención en la orientación vocacional y profesional. Ha sido realizada a la luz de los trabajos y la discusión teórica actual, tomando como referencia la experiencia desarrollada por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas1. La orientación profesional es una continuación de la orientación vocacional que tradicionalmente se circunscribe al momento de elección de la carrera. En la actualidad dada la acelerada generación de conocimientos y las demandas de capacitación continua, la orientación cobra un papel primordial en la formación profesional de los estudiantes y, por lo tanto, en el sistema universitario que los alberga. Se hace necesaria entonces la elaboración de nuevas propuestas de trabajo que contemplen conjuntamente el modelo educativo, la labor de los docentes, los servicios de bolsa de trabajo y el Área de Orientación.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDesarrollo vocacionales_PE
dc.subjectOrientación profesionales_PE
dc.subjectOrientación vocacionales_PE
dc.subjectUniversidades_PE
dc.subjectCompetenciases_PE
dc.subjectTalentoes_PE
dc.subjectVocational developmentes_PE
dc.subjectProfessional orientationes_PE
dc.subjectVocational orientationes_PE
dc.subjectUniversityes_PE
dc.subjectCapabilities or competenceses_PE
dc.subjectTalentes_PE
dc.titleLa universidad como espacio de intervención en orientación profesional: una experiencia en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.title.alternativeThe University as a Space for Intervention in Professional Orientation: one experience at the Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.