2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325517
Title:
El problema de comprensión y producción de texto en el Perú
Other Titles:
The problem of text understanding and production in Peru
Authors:
Ramos, Moisés
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 0(1), 24-38.
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
28-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325517
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/5
Abstract:
This article seeks to explain the problem of literacy in Peru (1); it focuses on the lack of information regarding how children learn or acquire writing skills, which allows initial literacy. It proposes to universities and educational institutes to incorporate into their curricula a closest approach to child development, specifically the period of the first seven years, crucial in the reader and writer training. Also, it invokes to decline traditional practices, which determine the failure of active and reflective readers from initial education and explain in part why the university and Peruvian professionals read little or write short texts. Along this line, it outlines the difficulties of the student to use writing as a personal way of processing information and as a tool to interact with their environment. In the last section there is a list of the concepts and processes that should use an education that respect the evolutionary processes, affective and communicative ones, related to initial literacy. The psychogenesis of literacy it of great importance in order to understand the problem: this issue has political and economic implications, because if a child does not understand what he/she reads he/she will be limited in their employment opportunities; at the same time, a developing society with poor levels of reading comprehension, such as Peru, will have complications when inserting in a globalized economy.
Abstract:
Este artículo busca explicar el problema de la lectoescritura en el Perú1; se enfoca en la carencia de información respecto a cómo los niños aprenden o adquieren el sistema de escritura, que posibilita la alfabetización inicial. Propone a las universidades e institutos pedagógicos incorporar a sus currículos un enfoque más próximo al desarrollo del niño; concretamente, al periodo de los primeros siete años, cruciales para su formación como lector y redactor.Asimismo, invoca a declinar las prácticas tradicionales, que condicionan el fracaso de lectores activos y reflexivos desde la educación inicial y que explican, en parte, por qué los universitarios y profesionales peruanos leen poco o se limitan a escribir textos breves. En esa línea, expone las dificultades que tiene el alumno para emplear la redacción como una forma personal de procesar información y como una herramienta para interactuar con su entorno. En la última parte, se enumeran los conceptos y procesos mínimos a los que debería recurrir una educación que respete los procesos evolutivos, afectivos y comunicativos, vinculados con la alfabetización inicial. Resulta de enorme importancia, para entender el problema, la psicogénesis de la lectoescritura: este problema tiene implicancias políticas y económicas, pues un niño que no comprende lo que lee es un niño que estará limitado en sus oportunidades laborales; del mismo modo, una sociedad en vías de desarrollo con niveles deficientes de comprensión lectora, como la del Perú, tendrá complicaciones para insertarse en una economía globalizada.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Alfabetización Inicial; Psicogénesis de la Lectoescritura; Sistemas de escritura; Comprensión Lectora; Texto; Initial literacy; Psychogenesis of literacy; Writing systems; Reading Comprehension; Text
ISSN:
2223-2516
Email:
moises.ramos@upc.edu.pe

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorRamos, Moisésspa
dc.date.accessioned2014-08-28T23:32:23Z-
dc.date.available2014-08-28T23:32:23Z-
dc.date.issued2014-08-28es
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 0(1), 24-38.spa
dc.identifier.issn2223-2516-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325517-
dc.description.abstractThis article seeks to explain the problem of literacy in Peru (1); it focuses on the lack of information regarding how children learn or acquire writing skills, which allows initial literacy. It proposes to universities and educational institutes to incorporate into their curricula a closest approach to child development, specifically the period of the first seven years, crucial in the reader and writer training. Also, it invokes to decline traditional practices, which determine the failure of active and reflective readers from initial education and explain in part why the university and Peruvian professionals read little or write short texts. Along this line, it outlines the difficulties of the student to use writing as a personal way of processing information and as a tool to interact with their environment. In the last section there is a list of the concepts and processes that should use an education that respect the evolutionary processes, affective and communicative ones, related to initial literacy. The psychogenesis of literacy it of great importance in order to understand the problem: this issue has political and economic implications, because if a child does not understand what he/she reads he/she will be limited in their employment opportunities; at the same time, a developing society with poor levels of reading comprehension, such as Peru, will have complications when inserting in a globalized economy.eng
dc.description.abstractEste artículo busca explicar el problema de la lectoescritura en el Perú1; se enfoca en la carencia de información respecto a cómo los niños aprenden o adquieren el sistema de escritura, que posibilita la alfabetización inicial. Propone a las universidades e institutos pedagógicos incorporar a sus currículos un enfoque más próximo al desarrollo del niño; concretamente, al periodo de los primeros siete años, cruciales para su formación como lector y redactor.Asimismo, invoca a declinar las prácticas tradicionales, que condicionan el fracaso de lectores activos y reflexivos desde la educación inicial y que explican, en parte, por qué los universitarios y profesionales peruanos leen poco o se limitan a escribir textos breves. En esa línea, expone las dificultades que tiene el alumno para emplear la redacción como una forma personal de procesar información y como una herramienta para interactuar con su entorno. En la última parte, se enumeran los conceptos y procesos mínimos a los que debería recurrir una educación que respete los procesos evolutivos, afectivos y comunicativos, vinculados con la alfabetización inicial. Resulta de enorme importancia, para entender el problema, la psicogénesis de la lectoescritura: este problema tiene implicancias políticas y económicas, pues un niño que no comprende lo que lee es un niño que estará limitado en sus oportunidades laborales; del mismo modo, una sociedad en vías de desarrollo con niveles deficientes de comprensión lectora, como la del Perú, tendrá complicaciones para insertarse en una economía globalizada.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/5spa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAlfabetización Inicialspa
dc.subjectPsicogénesis de la Lectoescrituraspa
dc.subjectSistemas de escrituraspa
dc.subjectComprensión Lectoraspa
dc.subjectTextospa
dc.subjectInitial literacyspa
dc.subjectPsychogenesis of literacyspa
dc.subjectWriting systemsspa
dc.subjectReading Comprehensionspa
dc.subjectTextspa
dc.titleEl problema de comprensión y producción de texto en el Perúspa
dc.title.alternativeThe problem of text understanding and production in Peruspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es
dc.description.peer-reviewRevisión por paresspa
dc.contributor.emailmoises.ramos@upc.edu.pespa
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.