Competencias comunicativas eficaces mediante estrategías de aprendizaje cooperativo

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325487
Title:
Competencias comunicativas eficaces mediante estrategías de aprendizaje cooperativo
Other Titles:
Effective communication skills through cooperative learning strategies
Authors:
García Gonzáles, Alfonso; Marín Sánchez, Manuel
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 0(1), 107-121
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
27-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325487
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/38
Abstract:
Cooperative learning is one of the main medicines in education: the student takes an active role in their own learning process. Methodological issues are very important within university, since the development project of the European Higher Education Area proposes very profound changes in the educational paradigm, changes in the role of teachers and students inside and outside the classroom. To give force to this argument, the implementation of Cooperative Learning Questionnaire Arellano, Navarro and Sosa (2007) was taken to 692 students enrolled in first grade of primary education in 2010-2011. The sample coincides with the universe of freshmen in the Bachelor of Primary Education, comprising 87% of women with a mean age of 19 years, which yielded an index of 0.83 for internal consistency of the instrument. The results point to the importance of strengthening cooperative learning in university classrooms, given that there are few occasions when they can put into play.
Abstract:
El aprendizaje cooperativo se plantea como una de las principales medicinas de la educación: el estudiante adopta un papel activo en su proceso de aprendizaje. La cuestión metodológica es trascendental dentro de la universidad: el proyecto de construcción del Espacio Europeo de Educación Superior plantea cambios profundos en el paradigma docente, debiendo cambiar los roles del profesor y del alumno, dentro y fuera del aula. Para reforzar este argumento, se procedió a la aplicación del Cuestionario de Aprendizaje Cooperativo de Arellano, Navarro y Sosa (2007) a los 692 estudiantes matriculados en primero de Grado de Educación Primaria1 en el curso 2010/2011. La muestra coincidió con el universo de los estudiantes de primer año en el Grado de Educación Primaria, constituida por un 87% de mujeres y con una edad media de 19 años, lo cual permitió obtener un índice de consistencia interna de 0.83 para el instrumento. Los resultados recalcaron la importancia de potenciar el aprendizaje cooperativo en las aulas universitarias, teniendo en cuenta que son pocas las ocasiones en las que puede ponerse en juego.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Espacio Europeo de Educación Superior; Aprendizaje Cooperativo; Competencias Comunicativas, Alumnado Universitario; European Higher Education Area; Learning Cooperative; Communicative Competences; Higher Students
ISSN:
2223-2516
Email:
alfonsoj@us.es

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorGarcía Gonzáles, Alfonsoes_PE
dc.contributor.authorMarín Sánchez, Manueles_PE
dc.date.accessioned2014-08-27T16:30:14Z-
dc.date.available2014-08-27T16:30:14Z-
dc.date.issued2014-08-27es_PE
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 0(1), 107-121es_PE
dc.identifier.issn2223-2516-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325487-
dc.description.abstractCooperative learning is one of the main medicines in education: the student takes an active role in their own learning process. Methodological issues are very important within university, since the development project of the European Higher Education Area proposes very profound changes in the educational paradigm, changes in the role of teachers and students inside and outside the classroom. To give force to this argument, the implementation of Cooperative Learning Questionnaire Arellano, Navarro and Sosa (2007) was taken to 692 students enrolled in first grade of primary education in 2010-2011. The sample coincides with the universe of freshmen in the Bachelor of Primary Education, comprising 87% of women with a mean age of 19 years, which yielded an index of 0.83 for internal consistency of the instrument. The results point to the importance of strengthening cooperative learning in university classrooms, given that there are few occasions when they can put into play.eng
dc.description.abstractEl aprendizaje cooperativo se plantea como una de las principales medicinas de la educación: el estudiante adopta un papel activo en su proceso de aprendizaje. La cuestión metodológica es trascendental dentro de la universidad: el proyecto de construcción del Espacio Europeo de Educación Superior plantea cambios profundos en el paradigma docente, debiendo cambiar los roles del profesor y del alumno, dentro y fuera del aula. Para reforzar este argumento, se procedió a la aplicación del Cuestionario de Aprendizaje Cooperativo de Arellano, Navarro y Sosa (2007) a los 692 estudiantes matriculados en primero de Grado de Educación Primaria1 en el curso 2010/2011. La muestra coincidió con el universo de los estudiantes de primer año en el Grado de Educación Primaria, constituida por un 87% de mujeres y con una edad media de 19 años, lo cual permitió obtener un índice de consistencia interna de 0.83 para el instrumento. Los resultados recalcaron la importancia de potenciar el aprendizaje cooperativo en las aulas universitarias, teniendo en cuenta que son pocas las ocasiones en las que puede ponerse en juego.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/38es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEspacio Europeo de Educación Superiores_PE
dc.subjectAprendizaje Cooperativoes_PE
dc.subjectCompetencias Comunicativas, Alumnado Universitarioes_PE
dc.subjectEuropean Higher Education Areaes_PE
dc.subjectLearning Cooperativees_PE
dc.subjectCommunicative Competenceses_PE
dc.subjectHigher Studentses_PE
dc.titleCompetencias comunicativas eficaces mediante estrategías de aprendizaje cooperativoes_PE
dc.title.alternativeEffective communication skills through cooperative learning strategieses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.contributor.emailalfonsoj@us.eses_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.