4.00
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325076
Title:
Actitudes hacia la estadística en universitarios peruano de mediana edad
Other Titles:
Attitudes toward statistics in middleaged peruvian collegue students
Authors:
Tarazona Vargas, Enver; Luis Bazán, Jorge; Aparicio, Ana Sofia
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 57-76
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
21-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325076
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/187
Abstract:
This paper studies the attitudes of college students concerning statistics; students who are taking the basic course in Statistics under an Adult Worker Student program at a private university in Lima, Peru. Two scales have been considered: Attitudes Toward Statistics (ATSE) proposed by Estrada (2002) and Attitudes Toward Statistics (ATSC) proposed by Cazorla et al (1999). The sample corresponds to 137 students with ages ranging from 32 to 42 years old, from four engineering majors, , 84% male and 52% who had taken a previous course in statistics. The item analysis was performed considering the Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) under the Bayesian inference of the Samejima’s graded response model (Tarazona, 2013). The results reveal that AEC has a reliability of 0.93, and by comparison a shortened version of AEE after eliminating two items has a reliability of 0.88. Both scales are closely correlated are therefore are interchangeable. However AEE is the only one that reveals differences by specialty, especially among students of the School of Industrial Engineering (positive attitudes), and of Telecommunications and Network Engineering (less positive attitudes). Finally, other factors such as gender, different age groups and experience in a previous course of Statistics were insignificant in explaining attitudes toward statistics at any scale.
Abstract:
Se analiza las Actitudes hacia la Estadística en estudiantes universitarios que llevan un primer curso de Estadística en el marco del programa Estudiante Adulto, Trabajador de una universidad privada de Lima en Perú. Son consideradas dos escalas: Actitudes hacia la Estadística de Estrada (2002) (AEE) y Actitudes hacia la Estadística de Cazorla; Silva; Vendramini & Brito (1999) (AEC). La muestra corresponde a 137 estudiantes de cuatro especialidades de Ingeniería, con edades entre 32 y 42 años, siendo un 84 % del sexo masculino y un 52 % que ya habían llevado antes un curso de Estadística. El análisis de ítems fue realizado considerando la Teoría Clásica de los Test (TCT) y la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI), bajo inferencia bayesiana del Modelo de Respuesta Graduada de Samejima (Tarazona, 2013). Los resultados muestran que AEC tiene una confiabilidad de 0,93; en contraste, AEE tiene 0,88 para una versión recortada eliminando dos ítems. Ambas presentan una fuerte correlación, siendo por tanto intercambiables. No obstante, AEE es la única que muestra diferencias por especialidad, sobre todo entre los estudiantes de Ingeniería Industrial (actitudes más positivas) y los estudiantes de Ingeniería de Telecomunicaciones y Redes (actitudes menos positivas). Finalmente, otros factores como sexo del estudiante, permanencia a diferentes grupos etarios y experiencia en un curso previo de Estadística no resultaron significativos para explicar las Actitudes hacia la Estadística en ninguna escala.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Actitud del Estudiante; Psicometría; Estudiante Adulto; Enseñanza de la Estadística; Medición; Student Attitudes; Psychometrics; Adult Students; Statistics Education; Measurement
ISSN:
2223-2516
Email:
pcmaetar@upc.edu.pe; jlbazan@icmc.usp.br

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorTarazona Vargas, Enverspa
dc.contributor.authorLuis Bazán, Jorgespa
dc.contributor.authorAparicio, Ana Sofiaspa
dc.date.accessioned2014-08-22T02:39:50Z-
dc.date.available2014-08-22T02:39:50Z-
dc.date.issued2014-08-21es
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 57-76spa
dc.identifier.issn2223-2516-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325076-
dc.description.abstractThis paper studies the attitudes of college students concerning statistics; students who are taking the basic course in Statistics under an Adult Worker Student program at a private university in Lima, Peru. Two scales have been considered: Attitudes Toward Statistics (ATSE) proposed by Estrada (2002) and Attitudes Toward Statistics (ATSC) proposed by Cazorla et al (1999). The sample corresponds to 137 students with ages ranging from 32 to 42 years old, from four engineering majors, , 84% male and 52% who had taken a previous course in statistics. The item analysis was performed considering the Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) under the Bayesian inference of the Samejima’s graded response model (Tarazona, 2013). The results reveal that AEC has a reliability of 0.93, and by comparison a shortened version of AEE after eliminating two items has a reliability of 0.88. Both scales are closely correlated are therefore are interchangeable. However AEE is the only one that reveals differences by specialty, especially among students of the School of Industrial Engineering (positive attitudes), and of Telecommunications and Network Engineering (less positive attitudes). Finally, other factors such as gender, different age groups and experience in a previous course of Statistics were insignificant in explaining attitudes toward statistics at any scale.eng
dc.description.abstractSe analiza las Actitudes hacia la Estadística en estudiantes universitarios que llevan un primer curso de Estadística en el marco del programa Estudiante Adulto, Trabajador de una universidad privada de Lima en Perú. Son consideradas dos escalas: Actitudes hacia la Estadística de Estrada (2002) (AEE) y Actitudes hacia la Estadística de Cazorla; Silva; Vendramini & Brito (1999) (AEC). La muestra corresponde a 137 estudiantes de cuatro especialidades de Ingeniería, con edades entre 32 y 42 años, siendo un 84 % del sexo masculino y un 52 % que ya habían llevado antes un curso de Estadística. El análisis de ítems fue realizado considerando la Teoría Clásica de los Test (TCT) y la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI), bajo inferencia bayesiana del Modelo de Respuesta Graduada de Samejima (Tarazona, 2013). Los resultados muestran que AEC tiene una confiabilidad de 0,93; en contraste, AEE tiene 0,88 para una versión recortada eliminando dos ítems. Ambas presentan una fuerte correlación, siendo por tanto intercambiables. No obstante, AEE es la única que muestra diferencias por especialidad, sobre todo entre los estudiantes de Ingeniería Industrial (actitudes más positivas) y los estudiantes de Ingeniería de Telecomunicaciones y Redes (actitudes menos positivas). Finalmente, otros factores como sexo del estudiante, permanencia a diferentes grupos etarios y experiencia en un curso previo de Estadística no resultaron significativos para explicar las Actitudes hacia la Estadística en ninguna escala.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/187spa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectActitud del Estudiantespa
dc.subjectPsicometríaspa
dc.subjectEstudiante Adultospa
dc.subjectEnseñanza de la Estadísticaspa
dc.subjectMediciónspa
dc.subjectStudent Attitudesspa
dc.subjectPsychometricsspa
dc.subjectAdult Studentsspa
dc.subjectStatistics Educationspa
dc.subjectMeasurementspa
dc.titleActitudes hacia la estadística en universitarios peruano de mediana edadspa
dc.title.alternativeAttitudes toward statistics in middleaged peruvian collegue studentsspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es
dc.description.peer-reviewRevisión por paresspa
dc.contributor.emailpcmaetar@upc.edu.pespa
dc.contributor.emailjlbazan@icmc.usp.brspa
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