Análisis psicométrico de la escala de cansancio emocional en estudiantes de una universidad privada

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/10757/325075
Title:
Análisis psicométrico de la escala de cansancio emocional en estudiantes de una universidad privada
Other Titles:
Psychometric analysis of the emotional exhaustion scale of private university students
Authors:
Dominguez Lara, Sergio Alexis
Citation:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 45-55.
Publisher:
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
Journal:
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)
Issue Date:
21-Aug-2014
URI:
http://hdl.handle.net/10757/325075
Additional Links:
http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/186
Abstract:
The aim of this instrumental study was to analyze the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale (EES) in a sample of 233 private university students of psychology with ages between of 16 and 44 years old (M = 20.9). The factor analysis reveals that the EES presents a one-dimensional structure (a factor that explains 43.361% of the total variance) and there was a significant and positive correlation between anxiety and depression and a significant and negative correlation with Academic Self-Efficacy. Furthermore, regarding reliability, the ordinal alpha is adequate (.853). To conclude, the EAPESA has suitable psychometric properties to continue validation studies, which reaffirms its use as an instrument to evaluate emotional exhaustion.
Abstract:
El objetivo del estudio instrumental fue analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Cansancio Emocional (ECE) en una muestra de 233 estudiantes de Psicología de una universidad privada con edades comprendidas entre 16 y 44 años (M=20.9). El análisis factorial realizado revela que la ECE presenta una estructura unidimensional (factor que explica 43.361% de la varianza) y se encontró una correlación positiva y significativa con Ansiedad y Depresión, y correlación negativa y significativa con Autoeficacia Académica. Por otro lado, con relación a la confiabilidad, el coeficiente alfa ordinal es adecuado (.853). Se concluye que la ECE cuenta con propiedades psicométricas adecuadas para seguir con estudios de validación, apoyando así su uso como instrumento de evaluación del cansancio emocional.
Type:
info:eu-repo/semantics/article
Rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language:
spa
Keywords:
Cansancio Emocional; Confiabilidad; Validez; Estudiantes Universitarios; Emotional exhaustion; Reliability; Validity; College Students
ISSN:
2223-2516
Email:
sdominguezuigv@gmail.com

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorDominguez Lara, Sergio Alexises_PE
dc.date.accessioned2014-08-22T02:28:29Zes_PE
dc.date.available2014-08-22T02:28:29Zes_PE
dc.date.issued2014-08-21es_PE
dc.identifier.citationRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 7(1), 45-55.es_PE
dc.identifier.issn2223-2516es_PE
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10757/325075es_PE
dc.description.abstractThe aim of this instrumental study was to analyze the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale (EES) in a sample of 233 private university students of psychology with ages between of 16 and 44 years old (M = 20.9). The factor analysis reveals that the EES presents a one-dimensional structure (a factor that explains 43.361% of the total variance) and there was a significant and positive correlation between anxiety and depression and a significant and negative correlation with Academic Self-Efficacy. Furthermore, regarding reliability, the ordinal alpha is adequate (.853). To conclude, the EAPESA has suitable psychometric properties to continue validation studies, which reaffirms its use as an instrument to evaluate emotional exhaustion.eng
dc.description.abstractEl objetivo del estudio instrumental fue analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Cansancio Emocional (ECE) en una muestra de 233 estudiantes de Psicología de una universidad privada con edades comprendidas entre 16 y 44 años (M=20.9). El análisis factorial realizado revela que la ECE presenta una estructura unidimensional (factor que explica 43.361% de la varianza) y se encontró una correlación positiva y significativa con Ansiedad y Depresión, y correlación negativa y significativa con Autoeficacia Académica. Por otro lado, con relación a la confiabilidad, el coeficiente alfa ordinal es adecuado (.853). Se concluye que la ECE cuenta con propiedades psicométricas adecuadas para seguir con estudios de validación, apoyando así su uso como instrumento de evaluación del cansancio emocional.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)es_PE
dc.relation.urlhttp://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/186es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCansancio Emocionales_PE
dc.subjectConfiabilidades_PE
dc.subjectValidezes_PE
dc.subjectEstudiantes Universitarioses_PE
dc.subjectEmotional exhaustiones_PE
dc.subjectReliabilityes_PE
dc.subjectValidityes_PE
dc.subjectCollege Studentses_PE
dc.titleAnálisis psicométrico de la escala de cansancio emocional en estudiantes de una universidad privadaes_PE
dc.title.alternativePsychometric analysis of the emotional exhaustion scale of private university studentses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.identifier.journalRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU)es_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.contributor.emailsdominguezuigv@gmail.comes_PE
This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons
All Items in UPC are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.